Berømt rum­mand fyl­der 50

Der fin­des rig­tig man­ge histo­ri­er om møder mel­lem men­ne­sker og ali­ens. I langt de fle­ste til­fæl­de har man kun histo­ri­en at hol­de sig til. I 1964 lyk­ke­des det dog en eng­læn­der at tage et bil­le­de, som til­sy­ne­la­den­de kun­ne vise en ægte rum­fa­rer. Det med­før­te en veri­ta­bel medi­e­storm, som er fort­sat i de efter­føl­gen­de 50 år og har givet inspira­tion til utal­li­ge spe­ku­la­tio­ner. Men hvad var det i vir­ke­lig­he­den Jim Temp­le­ton hav­de fået på lin­sen?

 
Ori­gi­nalt far­ve­print af Jim Temp­le­tons
5‑årige dat­ter Elisa­beth med „rum­man­den“
i bag­grun­den bag hen­des hoved.

 

At et enkelt bil­le­de skul­le med­fø­re så meget postyr, var nok aldrig fal­det Jim Temp­le­ton ind. Den 23. maj 1964, alt­så for tem­me­lig præ­cist 50 år siden, hav­de ellers været en gan­ske almin­de­lig, dej­lig solskin­sag. Temp­le­ton var sam­men med sin kone og sin 5‑årige dat­ter Eliza­beth taget ud til et marsk­om­rå­de ikke langt fra den sto­re bugt Solway Fir­th ved græn­sen til Skot­land på Eng­lands vest­kyst. Her tog han tre bil­le­der af dat­te­ren sid­den­de i græs­set iført sin nye som­mer­kjo­le, medens hun pluk­ke­de blom­ster. Det var først, da han sene­re skul­le hen­te bil­le­der­ne hos frem­kal­de­ren, det gik op for ham, at han måske hav­de ind­fan­get noget usæd­van­ligt. Frem­kal­de­ren nævn­te, at det mid­ter­ste bil­le­de var ble­vet øde­lagt af en skik­kel­se, som nær­mest lig­ne­de en rum­mand, bag ved pigen. Temp­le­ton var cho­ke­ret. Han hav­de ikke lagt mær­ke til noget, og der hav­de ikke været andre i nær­he­den. Kun et par ældre damer, som sad og strik­ke­de i deres bil.

Temp­le­ton viste bil­le­det til det loka­le poli­ti, som dog ikke men­te, der var noget usæd­van­ligt.

 

Men så kør­te den loka­le avis, The Cum­ber­land News, en arti­kel om bil­le­det. Og så begynd­te der at ske ting og sager!

For­kla­rin­ger fra hele ver­den

Da først Temp­le­tons rum­mand var kom­met i de engel­ske avi­ser, spred­tes histo­ri­en med eks­pres­fart ud til resten af ver­den. Også i Dan­mark kun­ne man læse om det famø­se foto. For Eksem­pel kun­ne man se det i Ude og Hjem­me fra 10. juli sam­me år.

Temp­le­ton modt­og snart hund­red­vis af bre­ve med alle muli­ge — og umu­li­ge- for­kla­rin­ger. Nog­le hæv­de­de fx at Temp­le­ton og hans dat­ter måt­te have for dem ukend­te psy­ki­ske evner, og at han hav­de foto­gra­fe­ret et spø­gel­se eller en ånd, som var usyn­lig for det natur­li­ge øje.

Jim Temp­le­ton med sit kame­ra

For­kla­rin­gen med rum­man­den var dog klart den mest popu­læ­re. Og også den mest nær­lig­gen­de. Ikke mindst for ufo­lo­ger­ne.

Skik­kel­sen bag Eliza­beth lig­ne­de nem­lig helt umi­sken­de­ligt de sene­re så kend­te NASA-astro­nau­ter med den typi­ske hvi­de rum­dragt og det mør­ke visir for­an på hjel­men.

I lit­te­ra­tu­ren og på net­tet kan man der­for i dag fin­de bil­le­det omtalt som: „The Solway Fir­th Spa­ce­man“.

I sene­re inter­views kun­ne Temp­le­ton da også for­tæl­le om andre ting, der var sket, og som ikke just gjor­de bil­le­det min­dre mystisk eller inter­es­sant. Ting som gør histo­ri­en om den nu 50 åri­ge rum­mand til en af de klas­si­ske ufo-for­tæl­lin­ger.

Mæn­de­ne I Sort aflæg­ger et besøg

Kun et par uger efter, at han hav­de taget sit berøm­te bil­le­de, for­tal­te Temp­le­ton sene­re, fik han besøg af to mysti­ske mænd. De var ele­gant klædt i sort og kom køren­de i en spl­in­ter­ny sort Jagu­ar. De kald­te ikke hin­an­den ved navn, men brug­te i ste­det num­re­ne 9 og 11.

At de to rege­rings­an­sat­te kald­te sig
for nr. 9 og 11 lyder næsten for meget
af Agent 007, hvis før­ste film „Dr. No“
duk­ke­de op i 1962.

De næg­te­de at vise iden­ti­fi­ka­tion, men hæv­de­de at de arbej­de­de for rege­rin­gen og blot ønske­de, at Temp­le­ton viste dem ste­det, hvor han hav­de taget bil­le­det. Han ind­vil­li­ge­de.

Men da de kom til ste­det, var han åben­bart ikke i stand til at leve­re de ønske­de infor­ma­tio­ner. Da han blot kun­ne oply­se, at han ikke hav­de set nogen rum­mand, blev de to „agen­ter“ sure og efter­lod ham på ste­det. Temp­le­ton hæv­de­de sene­re, at han også blev adva­ret om yder­li­ge­re at for­føl­ge sagen.

Dis­se mysti­ske Mænd I Sort (Men In Bla­ck, også for­kor­tet som MIB) har siden 50erne været en nær­mest nød­ven­dig del af enhver klas­sisk ufo-for­tæl­ling. De udgi­ver sig for at være agen­ter, men opfø­rer sig tit på en påfal­den­de klod­set måde og væk­ker sna­re­re opmærk­som­hed med deres sor­te tøj og sor­te køre­tø­jer. De opsø­ger og udspør­ger vid­ner, tit på en tru­en­de måde, uden dog at de til­sy­ne­la­den­de fin­der ud af noget, de ikke alle­re­de vid­ste i for­vej­en.

De min­der mest af alt om grove paro­di­er på agen­ter, og nog­le ufo­lo­ger spe­ku­le­rer da også i, at der i vir­ke­lig­he­den er tale om ali­ens, der for­sø­ger at true vid­ner­ne til tavs­hed. I så fald lyk­ke­des de hel­ler ikke her.

I dag ken­der de fle­ste nok Men In Bla­ck fra MIB-fil­me­ne, hvor hoved­rol­ler­ne spil­les af Tom­my Lee Jones og Will Smith.

To skik­kel­ser i test­om­rå­det i for­bin­del­se med afskyd­nin­gen af
Blue Stre­ak-mis­silet på Woo­me­ra-mili­tær­ba­sen i Austra­li­en.

Den austral­ske for­bin­del­se

Temp­le­ton for­tal­te også, hvor­dan The Cum­ber­land News sene­re hav­de bedt om det ori­gi­na­le foto. Det skul­le sen­des til Austra­li­en, hvor nog­le tek­ni­ke­re arbej­de­de på afprøv­nin­gen af Blue Stre­ak-mis­si­ler på mili­tær­ba­sen Woo­me­ra. En testaf­fy­ring sam­me dag som Temp­le­ton tog bil­le­det skul­le være ble­vet afbrudt, for­di nog­le over­våg­nings­ka­me­ra­er hav­de opda­get to skik­kel­ser i test­om­rå­det. Tek­ni­ker­ne hav­de set Temp­le­tons bil­le­de i avi­sen og hav­de gen­kendt rum­man­den som den ene af skik­kel­ser­ne. Nu vil­le de så ger­ne sam­men­lig­ne bil­le­der­ne.

For­bin­del­sen til Woo­me­ra blev yder­li­ge­re styr­ket, da det kom frem, at mis­silet, som skul­le testes den dag, var ble­vet frem­stil­let i Spa­de­a­dam ikke langt fra Solway Fir­th. Det­te brag­te selvsagt ufo­lo­ger på banen, som nu kun­ne se en for­bin­del­se mel­lem atom­vå­ben og ufo­er. Blue Stre­ak blev nem­lig udvik­let som et våben­sy­stem til frem­fø­rel­se af ker­ne­vå­ben.

Andre fotos fra test­om­rå­det viser nu fle­re tek­ni­ke­re i arbej­de
inden rake­top­sen­del­sen. Det kræ­ver for­ment­lig en over­di­men-
sio­ne­ret fan­ta­si at kun­ne sam­men­lig­ne de hvid­klæd­te tek­ni­ke­re
med Temp­le­tons „rum­mand“.

Under den kol­de krig udvik­le­de Eng­land sine egne atom­vå­ben, og sel­ve test­nin­gen fore­gik tit i Austra­li­en. Som ufo­lo­gen og tid­li­ge­re ansat under Det bri­ti­ske For­svars­mi­ni­ste­ri­um Nick Pope udtryk­ker det: „Blu­e­stre­ak er præ­cis det, en ali­en på besøg vil­le synes var mest inter­es­sant“.

Ufo­lo­gen Bill Bir­nes, nok bedst kendt fra TV-seri­en UFO Hunters, går endog et par skridt vide­re. Han mener, at rum­man­den fra Solway Fir­th ikke er en ali­en i gængs for­stand, men et men­ne­ske fra frem­ti­den, en tids­rej­sen­de, som for­sø­ger at for­hin­dre udvik­lin­gen af atom­vå­ben og i sid­ste ende, at men­ne­ske­he­den uds­let­ter sig selv i en glo­bal atom­krig.

Bill Bir­nes

Løse ender uden ende

Ufo­lo­ger­nes for­kla­ring lyder jo besnæ­ren­de. Eller som oplæg­get til en sci­en­ce fiction film. Desvær­re er der en ræk­ke ting, som bur­de få de fle­ste til at stud­se. Især er det meget svært at få de for­skel­li­ge ver­sio­ner af føl­ge­be­gi­ven­he­der­ne til at hæn­ge sam­men. Til under­støt­tel­se for sin teo­ri anfø­rer Bir­nes fx, at det, der fik de to agen­ter til at bli­ve vre­de på Tem­d­le­ton, var, at han hæv­de­de ikke at have set rum­mand nr. 2. Det­te etab­le­rer selvsagt en for­bin­del­se til de to skik­kel­ser på Woo­me­ra basen. Men hvis man lyt­ter til Temp­le­tons egen for­kla­ring, så blev de fak­tisk vre­de, for­di han ikke hav­de set nogen rum­mand over­ho­ve­det! Temp­le­ton har åben­bart også selv skif­tet mening. Ind­til sin død i 2011 hæv­de­de han at være over­be­vist om, at der var tale om rege­rings­a­gen­ter.

Dr. David Clar­ke

Pro­fes­sor David Clar­ke, som betrag­ter ufo-fæno­me­net ud fra en folkl­o­ri­stisk syns­vin­kel, har fun­det en avis­ar­ti­kel fra 1964, hvor Temp­le­ton beskri­ver hæn­del­sen som en pra­cti­cal joke. Det ske­te kort efter at poli­ti­et blev ind­blan­det, og han har mulig­vis for­søgt at gøre hæn­del­sen min­dre betyd­nings­fuld. Nick Pope for­tæl­ler, at for­svars­mi­ni­ste­ri­et har fle­re eksemp­ler på per­so­ner, som åben­bart ser en inter­es­se i at rej­se rundt og udgi­ve sig for rege­rings­an­sat­te. Nog­le tem­me­lig inkom­pe­ten­te af slagsen, kun­ne man så til­fø­je.

Temp­le­ton siger også, at han ikke bemær­ke­de noget besyn­der­ligt, før han tog bil­le­det. Men i sene­re ver­sio­ner, beskri­ver han, hvor­dan dyre­ne på mar­ken helt usæd­van­ligt holdt sig på afstand. Som om de var ban­ge for noget.

Clar­ke har også under­søgt begi­ven­he­der­ne i Woo­me­ra, og har kon­klu­de­ret at for­bin­del­sen til Temp­le­tons histo­rie er udo­ku­men­te­ret.

I tids­rum­met ske­te der to testaf­bry­del­ser, men ingen skyld­tes skik­kel­ser på test­om­rå­det. Den ene fandt sted den 25. maj pga. dår­ligt vejr, medens den anden ske­te den 2. juni og skyld­tes en tek­nisk fejl. Der fin­des ingen omta­le af nogen skik­kel­ser. Til gen­gæld lyk­ke­des en tred­je opsen­del­se den 5. juni, og her blev begi­ven­he­den fil­met. Og fil­men skul­le angi­ve­ligt vise en ufo.

Den bri­ti­ske ufo­log Jen­ny Rand­les for­søg­te uden held at fin­de den­ne for­s­vund­ne og hem­me­li­ge film til­ba­ge i 1996.
Måske Men In Bla­ck var kom­met først?

Clar­ke fandt dog fil­men i Impe­ri­al War Muse­um, hvor den hver­ken var for­s­vun­det eller hem­me­lig. Den var tvær­ti­mod ble­vet brugt i en nyheds­film. Og ufo­en var tyde­lig­vis en reflek­sion i lin­sen.

Bil­le­det var fak­tisk ble­vet brugt flit­tigt fx i dati­dens avi­ser. Som det så tit sker med histo­ri­er i det offent­li­ge rum, er der sand­syn­lig­vis sket en sam­men­blan­ding af fle­re for­skel­li­ge histo­ri­er godt kry­dret med alle­hån­de spe­ku­la­tio­ner, som her­ef­ter ven­der til­ba­ge og påvir­ker det oprin­de­li­ge vid­nes opfat­tel­se af begi­ven­he­der­ne.

I SUFOI’s avis­ar­kiv fin­des engel­ske „To Day“ den 18. juli 1964 med en omta­le af rake­top­sen­del­sen, hvor der sam­ti­dig på et stil­l­bil­le­de fra fil­men ses en spe­ci­el lys afteg­ning til ven­stre for raket­ten.

En af årsa­ger­ne til, at den­ne afteg­ning vak­te opmærk­som­hed i dele af pres­sen hæn­ger for­ment­lig sam­men med, at „To Day“ alle­re­de den 13. juni 1964 hav­de bragt en arti­kel illu­stre­ret med et aften­fo­to af en Vulcan-bom­ber på start­ba­nen.
 
Til ven­stre for fly­et hæn­ger nok så nyde­ligt en afteg­ning af sam­me type som den austral­ske.
 
I ste­det for at sæt­te spørgs­måls­tegn ved, hvad den „mysti­ske“ afteg­ning mon kun­ne være, bur­de „To Days“ redak­tion nok have ladet en af deres egne pro­fes­sio­nel­le foto­gra­fer for­kla­re sam­men­hæn­gen: Der er tale om en gan­ske almin­de­lig refleks i kame­ra­ets objek­tiv — i beg­ge til­fæl­de.
 
Den såkaldt austral­ske for­bin­del­se må sige at være ren fan­ta­si.

Den blin­de vin­kel

På net­tet og i bøger kan man fin­de utal­li­ge for­kla­rin­ger på Jim Temp­le­tons bil­le­de. Nog­le for­kla­rer det som sim­pel snyd. Temp­le­ton har selv lagt rum­man­den ind i bil­le­det.

Men Kodak under­søg­te bil­le­det og nåe­de frem til den kon­klu­sion, at der ikke var mani­p­u­le­ret med det. Fir­ma­et udlo­ve­de endog en dusør i form af ubrug­te film til den, der kun­ne leve­re en for­kla­ring.

Nog­le har ment, at der i vir­ke­lig­he­den er tale om en biav­ler i sin beskyt­tel­ses­dragt eller fx en jog­ger set bag­fra. Men ingen af dis­se for­kla­rin­ger har vir­ket sær­lig over­be­vi­sen­de.

En lidt mere sim­pel og gan­ske velun­der­byg­get for­kla­ring er den, at det sim­pelt­hen er Temp­le­tons kone, som ufor­va­ren­de er van­dret ind i bil­le­det, uden at han opda­ge­de det.

Det er vel­kendt, at man kan bli­ve så foku­se­ret på noget, at man ikke læg­ger mær­ke til andet. Det er et tri­ck som tryl­le­kunst­ne­re og lom­me­ty­ve benyt­ter sig af hele tiden.

Elisa­beth med sin mor, som pluk­ker blom­ster

På et af Temp­le­tons andre bil­le­der kan man fak­tisk se konen være halvvejs inde i bil­le­det uden at han øjen­syn­ligt lag­de mær­ke til det.

På det­te bil­le­de kan man også se fle­re detal­jer på konens kjo­le som til­sy­ne­la­den­de går igen i „rum­man­dens“ dragt. „Visi­ret“ er kjo­lens kra­ve, som er blæst op, og når den blå kjo­le frem­træ­der hvid, skyl­des det mulig­vis sim­pel over­eks­po­ne­ring.

Der er des­u­den ble­vet frem­ført den tek­ni­ske for­kla­ring, at net­op den model kame­ra, Temp­le­ton brug­te, kun til­lod foto­gra­fen at se ca. 70% af det fak­tisk foto­gra­fe­re­de bil­le­de. Det vil­le også kun­ne for­kla­re, hvor­for han ikke bemær­ke­de sin kone i nogen af bil­le­der­ne.

Hvis det er den rig­ti­ge for­kla­ring, så bli­ver det svært at fore­stil­le sig, at han ikke på et eller andet tids­punkt opda­ge­de fejl­en. At indrøm­me det har nok været svæ­re­re. Ikke mindst når dat­te­ren blev så meget dril­let i sko­len pga. bil­le­det, at hun en tid måt­te tages ud pga. dår­li­ge ner­ver.

En mystisk gæst fra en pla­net ved navn Parei­do­lia

Det kan jo være meget godt at for­kla­re sel­ve bil­le­det. Men vi står fak­tisk sta­dig til­ba­ge med lidt af et myste­ri­um. Hvor­dan kan en sim­pel foto­fejl udlø­se en sådan lavi­ne af spe­ku­la­tio­ner, fejl­ta­gel­ser og ryg­te­dan­nel­ser? Fak­tisk er histo­ri­en om bil­le­det siden den­gang i 1964 ble­vet for­talt og gen­for­talt så man­ge gan­ge, at det kan være svært at skel­ne fak­ta fra digt og spe­ku­la­tion.

I nye­re doku­men­tar­film brin­ges fx oplys­nin­ger, som åben­lyst er i mod­strid med Temp­le­tons egen beskri­vel­se. Det gæl­der endog grund­læg­gen­de ting som sted og dato.

Man kan i før­ste omgang tage de socio­lo­gi­ske bril­ler på. Driv­kraf­ten er helt åben­lys en umæt­te­lig længsel ikke blot efter spæn­din­gen ved det mysti­ske, men også efter den sto­re sam­men­hæn­gen­de for­kla­ring i en ver­den, som ellers er fyldt med ufor­klar­li­ge til­fæl­dig­he­der. Ting må nød­ven­dig­vis have en for­kla­ring. Og hvis ikke vi kan fin­de den, må vi nød­ven­dig­vis selv ska­be den. Det­te skal så kom­bi­ne­res med de moder­ne medi­ers tørst efter sta­dig nye sen­sa­tio­nel­le histo­ri­er for at hol­de for­ret­nin­gen køren­de. Og for­di det helst skal gå hur­tigt, skal der tit ikke meget til, før det bli­ver nær­mest umu­lig at skel­ne de oprin­de­li­ge fak­ta fra de efter­føl­gen­de spe­ku­la­tio­ner.

Men vi kun­ne også tage de mere psy­ko­lo­gi­ske bril­ler på. Den men­ne­ske­li­ge hjer­ne er udvik­let i løbet af årtu­sin­der til at ind­gå i et sam­spil med sin omver­den. Den er IKKE i før­ste omgang udvik­let til at fin­de vir­ke­lig­he­den. I man­ge til­fæl­de har det været en for­del at kun­ne gen­ken­de for­mer i en fart. Det gæl­der først og frem­mest vig­ti­ge for­mer som dyr­e­krop­pe, men­ne­ske­krop­pe og ansig­ter. Der­for er den men­ne­ske­li­ge hjer­ne pro­gram­me­ret til at gen­ken­de dis­se for­mer på et split-sekund. Desvær­re har det så bare den bivirk­ning, at vi nog­le gan­ge gen­ken­der de objek­ter, som for­mer­ne står for, på ste­der, hvor de ikke fin­des. Og når pro­gram­met først kører, kan vi have meget svært ved at stop­pe det igen. Den­ne bivirk­ning er kendt under den smuk­ke beteg­nel­se „parei­do­lia“.

Det berøm­te „Mar­san­sigt“. En klip­pe­for­ma­tion på
Mars-over­fla­den der i åre­nes løb har sat fan­ta­si­en i sving.

Et meget kendt eksem­pel på parei­do­lia er det berøm­te „mar­san­sigt“, som sene­re viste sig at være en gan­ske almin­de­lig klip­pe­for­ma­tion. Men man kan næv­ne rig­tig man­ge andre eksemp­ler.

Parei­do­lia kan især gøre sig gæl­den­de, hvis objek­tet på for­hånd bli­ver beskre­vet som pas­sen­de til for­men. Fx hvis man i en avis læser ordet „rum­mand“ og her­ef­ter får vist et slø­ret, over­eks­po­ne­ret bil­le­de af Temp­le­tons kone set bag­fra.

Temp­le­ton fik iføl­ge nog­le ver­sio­ner af histo­ri­en selv præ­sen­te­ret bil­le­det af frem­kal­de­ren som noget, der lig­ne­de en rum­mand.

Nog­le gan­ge kan gan­ske små årsa­ger have en gan­ske stor effekt!

Kil­der:

http://www.youtube.com/watch?v=c‑eYWxQY894 http://www.youtube.com/watch?v=yAIEeufAdtw
http://www.bbc.com/news/uk-england-cumbria-27391210
http://drdavidclarke.co.uk/2014/05/23/solway-spaceman-mystery-is-50-years-old/
http://drdavidclarke.co.uk/secret-files/the-solway-spaceman-photograph/
http://www.britishpathe.com/video/blue-streak-two-one-zero
http://ufos-scientificresearch.blogspot.co.uk/2010/12/1964-woomera-ufo-movie-solved-cold-case.html
http://debunkedmyth.blogspot.dk/2013/07/the-solway-firth-spaceman.html http://www.livescience.com/25448-pareidolia.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Cydonia_%28region_of_Mars%29#.22Face_on_Mars.22
http://videnskab.dk/kultur-samfund/derfor-viser-jesus-sig-i-din-pizza

Nyt fra SUFOI’s Foto­af­de­ling

9560 Hads­und 20. april 2014

Scre­en­print fra ori­gi­nal video zoo­met ekstra ind via vide­ore­di­ge­rings­pro­gram.

Kraf­tig udsnits­for­stør­rel­se af scre­en­print.

Foto­gra­fen, en 34-årig mand fra Korup ved Hads­und, for­tæl­ler i sin hen­ven­del­se i juni 2014 til SUFOI’s Foto­af­de­ling bl.a.:

Min søster, svo­ger og jeg holdt påske­frokost, da jeg opda­ge­de et lysen­de objekt på him­len omkring mid­nat, så jeg hen­te­de mit kame­ra og begynd­te at fil­me og fil­me­de sam­men­lagt over 18 min på 2 film­se­kven­ser.

Først kort hånd­holdt og så der efter ca. 17½ min. på sta­tiv.

Der sker fle­re under­li­ge ting, imens det står på sta­tiv og fil­mer… vi ser blandt andet et stjer­neskud, og min hund begyn­der at opfø­re sig under­ligt, og nabo­ens heste lar­mer, og mit kame­ra begyn­der at fil­me mystisk på et tids­punkt… så der er man­ge ting, der gør, at jeg tror, jeg har fil­met noget spe­ci­elt ufo hal­løj …

Hvis I kan bru­ge det til at give mig et svar på, hvad det er, og se at, der sker ting på video­en, som ikke er helt til at for­kla­re, så hvis jeg kan sen­de dem til jer. Jeg har ikke redi­ge­ret i dem eller noget, de er bare hen­tet ned fra mit kort i kame­ra­et og lagt på min hard­disk… så hvis jeg kan sen­de dem til jer og få svar på, hvad der sker i video­en, vil jeg bli­ve glad og er sik­ker på, I kan give mig svar på det.
Jeg næsten er sik­ker på, at jeg har fan­get en U.f.o i over 18 min i mit Sams­ung NX11 Kame­ra med 50–200 ois lens..

SUFOI’s under­sø­gel­ser og kon­klu­sion

Foto­gra­fen har i for­vej­en med sit video­ka­me­ra zoo­met kraf­tigt ind på det lil­le lys på den mør­ke nord­ve­st­li­ge him­mel, så det giver pro­ble­mer med at hol­de kame­ra­et stil­le. Han hen­ter der­for reso­lut et foto­sta­tiv og gen­op­ta­ger opta­gel­sen de næste knapt 18 min.

I løbet af dis­se næsten 18 min. ser man det lil­le lys bevæ­ge sig lang­somt mod høj­re og skråt nedad mod høj­re hjør­ne af bil­led­fel­tet.

Den kends­ger­ning at lyset befandt sig næsten sta­tio­nært på vest­him­len men med en svag bevæ­gel­se mod nord (til høj­re i bil­led­fel­tet) og skråt nedad, hen­le­der straks opmærk­som­he­den på noget astro­no­misk som mulig for­kla­ring på det fil­me­de lys.

På SUFOI’s for­an­led­ning blev der ved under­sø­gel­ses­for­lø­bet af video­en taget ekstra fotos fra opta­gel­ses­ste­det samt en kort ekstra video­se­kvens som kon­trol.

På den ori­gi­na­le video er der kun en meget mørk him­mel­bag­grund med et lil­le klart lys og ingen refe­ren­ce­punk­ter.

Men med bag­grund i de ind­hen­te­de ekstra opta­gel­ser fra foto­gra­fens side var det muligt sam­men­holdt med Goog­le-over­sigts­kort og fotos at udlæg­ge foto­gra­fe­rings­ret­nin­gen rent geo­gra­fisk nogen­lun­de kor­rekt til ca. VNV.

Ud fra den ori­gi­na­le videos exif-data (de elek­tro­ni­ske infor­ma­tio­ner inde­holdt i opta­gel­sen) ses, at opta­gel­sen skul­le være fore­gå­et kl. 22.10. Og det tids­punkt vil­le ikke pas­se helt godt for noget astro­no­misk, hvis man på pla­ne­ta­ri­e­pro­gram­mer kig­ger efter muli­ge kan­di­da­ter.

Kon­trol­vi­deo­en viser imid­ler­tid, at kame­ra­ets tids­indstil­ling skal kor­ri­ge­res med 1 t. og 49 min., hvil­ket bety­der, at den ori­gi­na­le opta­gel­se i vir­ke­lig­he­den er taget kl. 23.59 = mid­nat, hvil­ket også er helt i over­ens­stem­mel­se med foto­gra­fens oprin­de­li­ge oplys­nin­ger.

Ved anven­del­se af pla­ne­ta­ri­e­pro­gram­met Star­ry Night og andre pla­ne­ta­ri­e­pro­gram­mer kan ses, at på den vest-nord-vest­li­ge him­mel befin­der den meget lys­stær­ke pla­net Jupi­ter sig på foto­gra­fe­rings­tids­punk­tet kor­ri­ge­ret til ca. mid­nat.

Den lysen­de afteg­nings bevæ­gel­se i bil­led­fel­tet sva­rer gan­ske nøje til stjer­ners bevæ­gel­se = Jupi­ters bevæ­gel­se på nat­te­him­len i den anfør­te foto­ret­ning.

Yder­li­ge­re kan til­fø­jes, at hvis det fil­me­de lys ikke skul­le være pla­ne­ten Jupi­ter, så bur­de lys­stær­ke Jupi­ter fak­tisk være med på bil­le­det alli­ge­vel, da den befandt sig net­op nøj­ag­tig i den ret­ning på him­len.

SUFOI’s Foto­af­de­ling er her­ef­ter i den 23-sider lan­ge rap­port om sagen ikke i tvivl om, at det er pla­ne­ten Jupi­ter, der har været årsag til foto­gra­fens mysti­ske nat­te­o­p­le­vel­se.

I den for­bin­del­se kan foto­gra­fen også hen­vi­ses til, at han er i godt sel­skab med en mæng­de men­ne­sker overalt på klo­den som eksem­pel­vis præ­si­dent Jim­my Car­ter og en lang ræk­ke pilo­ter, der har været mysti­fi­ce­ret af lys­stær­ke pla­ne­ter som Jupi­ter og Venus.

Se eksem­pel­vis: http://www.sufoi.dk/ufo-mails/um-2014/um14-170.php

7741 Frø­strup 22. maj 2014

En kvin­de fra Frø­strup blev den 22. maj 2014 beta­get af den flot­te sol­ned­gang og him­len bag­ef­ter. Hun tog en ræk­ke foto­gra­fi­er, men fik nog­le ejen­dom­me­li­ge „tal­ler­ken-afteg­nin­ger“ med på nog­le af bil­le­der­ne.

Hun skri­ver i sin hen­ven­del­se til SUFOI’s Foto­af­de­ling bl.a.:

Jeg tog bil­le­der af den flot­te blodrø­de aften him­mel, jeg tal­te bag­ef­ter 25 bil­le­der. Jeg syn­tes på et af bil­le­der­ne, at se noget der lig­ne­de en ufo, og blev der­for ved, at tage bil­le­der. Som sagt 25 stk.

Da jeg efter­føl­gen­de lag­de bil­le­der­ne på com­pu­te­ren, kun­ne jeg se, at det sam­me var på 4 af bil­le­der­ne.

Jeg ser tit noget ufor­klar­ligt, men det er før­ste gang, jeg fan­ger det på came­ra.

SUFOI’s kon­klu­sion

Efter gen­nem­gang af de mod­tag­ne foto­gra­fi­er er der ingen tvivl om, at de lysen­de afteg­nin­ger, der ses på vis­se af de mod­tag­ne fotos i vir­ke­lig­he­den er små par­tik­ler i luf­ten, støv, fugt el.lign., der oply­ses af kame­ra­ets auto­ma­ti­ske blitz og er meget tæt kame­ra­ets objek­tiv. De optræ­der der­for uskar­pe og run­de på opta­gel­ser­ne og kal­des ofte for „orber“.

Beteg­nel­sen „orb“ har vi taget til os fra engelsk. Især på uden­land­ske web­s­i­tes er „orber­ne“ ofte omtalt i for­bin­del­se med foto­gra­fi­ske nat­te­be­søg på kir­ke­går­de, spø­gel­ses­pla­ge­de huse, påstå­e­de ånde-fotos mv., men deres årsag er alt­så såre sim­pel og kan efter­prø­ves en aften med en stø­ve­klud rystet for­an et kame­ra og med udløst blitz. Vær dog lidt var­som med stø­ve­klu­den.

Vi har i SUFOI’s Foto­af­de­ling gen­nem åre­ne mod­ta­get fle­re af den slags fotos, der bl.a. kan ses her:
http://www.sufoi.dk/ufo-mails/um-2004/um04-046.php,
http://www.sufoi.dk/ufo-mails/um-2003/um03-026.php,
http://www.sufoi.dk/ufo-mails/um-2007/um07-088.php og
http://www.sufoi.dk/ufo-mails/um-2011/um11-125.php.

7400 Her­ning 2. maj 2014

Fra Her­ning-områ­det modt­og SUFOI’s Foto­af­de­ling nog­le fotos, der var lidt aty­pi­ske sam­men med bl.a. den­ne kom­men­tar:

Jeg tjek­ke­de min fars og mit vildt­ka­me­ra den anden dag og faldt over nog­le ret spe­ci­el­le bil­le­der, som jeg ikke selv kan for­kla­re, hvor­dan er opstå­et.

Kame­ra­et tog 3 for­skel­li­ge bil­le­der om nat­ten: 04:45, 08:46, 08:57. Bil­le­der­ne er fra d. 2. maj. Kame­ra­ets klok­kes­let er dog for­kert, så det før­ste bil­le­de er taget omkring klok­ken 00:00 og de to andre bil­le­der omkring 04:00. På bil­le­der­ne er der nog­le mysti­ske lys.

Man kun­ne måske tro, at det var noget som skyld­tes kame­ra­et, men det er da meget mystisk, at kame­ra­et laver den sam­me fejl 3 gan­ge på helt for­skel­li­ge tids­punk­ter, hvor lyse­ne har fuld­stæn­digt den sam­me hæld­ning.

I skal i SUFOI være mere end vel­kom­ne til at stil­le spørgs­mål, hvis der er noget I vil vide eller er i tvivl om. Skriv også ger­ne, hvis det over­ho­ve­det er inter­es­sant.

Jeg kan i hvert fald ikke for­kla­re det.

Jeg har ved­hæf­tet de tre rå bil­led­fi­ler. Kame­ra­et er af mær­ket Moul­trie A‑5 og er ikke mere end 1 måned gam­melt.

Her­over ses de 3 mod­tag­ne fotos fra det bevæ­gel­ses­føl­som­me vild­ka­me­ra, der som nævnt er af mær­ket Moul­trie i lig­hed med kame­ra­et vist her­un­der.
Det var de ene­ste tre fotos, der auto­ma­tisk blev taget den­ne nat, selv om det ikke af bil­le­der­ne frem­går, hvad der har udløst kame­ra­et. Til sam­men­lig­ning har SUFOI fra „foto­gra­fen“ mod­ta­get andre fotos fra andre tids­punk­ter, hvor man kan se rådyr og harer som årsag til opta­gel­ser­ne.

Udsnits­for­stør­rel­ser fra de tre fotos ses her sam­men­ko­pi­e­ret til sam­men­lig­ning.

På den­ne gif-ani­ma­tion af de tre foto­gra­fi­er
ses lyse­nes ind­byr­des bevæ­gel­ser fra foto til foto.

SUFOI’s under­sø­gel­ser

Kame­ra­et peger mod syd — lige mod Bil­lund, men da bil­le­der­ne iflg. deres exif-data er taget med en eks­po­ne­rings­tid på 1/8 sek., er der ingen lys­fø­ring på fly, der kan pas­se med det­te udse­en­de m.v.

Der kan ikke være tale om insek­ter belyst af blitzen, men kun­ne der være tale om en tynd tråd fra et edder­kop­pe­spind, hvor små par­tik­ler var oplyst af blitzen?

Der er adskil­li­ge løs­nings­for­slag oppe at ven­de hos SUFOI’s foto­kon­su­len­ter.

Kar­sten Bom­holt gør bl.a. opmærk­som på, at de tre fotos viser sam­me antal lys og han fort­sæt­ter i sin rede­gø­rel­se:

Lyse­ne på de tre bil­le­der er ens og fuld­stæn­dig paral­lel­le, så der kan ikke være tale om et til­fæl­de. Under brug er kame­ra­et beskyt­tet af et dæk­sel med hul­ler til sen­sor, blitz og lin­se.

Pla­ce­rin­gen af ræk­ke af lys fra de tre fotos viser, at der er sam­me antal
på hvert foto, og deres pla­ce­ring er paral­lel­le med hin­an­den. Det­te tyder
efter Foto­af­de­lin­gens opfat­tel­se ikke umid­del­bart på et fæno­men fra
natu­rens hånd.

Der kun­ne måske være tale om en eller anden form for indre refleks fra blitzen, såfremt dæks­let ikke har været luk­ket kor­rekt.

En sær­lig detal­je er, at der er afbil­det 6 lys, og at der er 6 LED pærer i øver­ste ræk­ke på blitzen.

Foto­kon­su­len­ter­ne kon­cen­tre­rer sig efter­hån­den om kame­ra­ets blitz (se LED Flash oven­for) som årsag til de seks lys på foto­gra­fi­er­ne.

På net­tet fin­des adskil­li­ge fotos, der lig­ner de tre dan­ske fotos.

SUFOI’s foto­kon­su­len­ter gør også opmærk­som på, at der på net­tet kan fin­des bil­le­der der har en ret stor lig­hed med de tre bil­le­der fra det dan­ske vild­ka­me­ra.

På adres­sen:
http://www.abovetopsecret.com/forum/thread606159/pg1
ses fle­re fotos med vand­ret­te lysen­de punk­ter på nat­te­him­len.
Bil­le­der­ne er end­vi­de­re anvendt i den­ne YouTu­be-video:
http://www.youtube.com/watch?v=Bn7SQq1wWB0.
I et andet klip på YouTu­be kan man se, hvor­le­des 5 lod­ret­te lys bevæ­ger sig:
http://www.youtube.com/watch?v=6IslfHQwwHk&feature=youtu.be.

SUFOI’s kon­klu­sion

Den 30 sider lan­ge rap­port om sagen mun­der ud i den kon­klu­sion, at der uden tvivl er tale om en eller anden form for indre reflek­sion stam­men­de fra kame­ra­ets øver­ste 6 LED-lys — even­tu­elt i for­bin­del­se med, at kame­ra­ets cover måske ikke har været helt kor­rekt til­luk­ket den­ne aften.

Men det er altid spæn­den­de, når der duk­ker en fotosag op, der abso­lut skil­ler sig ud fra mæng­den.

Bliv støt­te­med­lem for SUFOI

Vil du støt­te sag­lig og nøg­tern for­mid­ling af viden om ufo­er? Så vælg en gra­tis bog, og tegn et støt­tea­bon­ne­ment for SUFOI for Dkr. 400,- pr. år.

Hvert år mod­ta­ger du efter­føl­gen­de:

  • En af vores nye­ste, tryk­te udgi­vel­ser om ufo­myten
  • 4 årli­ge onli­ne­mø­der — og adgang til opta­gel­ser af tid­li­ge­re møder
  • Rabat­ko­der til gra­tis down­lo­ad af udvalg­te e‑bøger fra vores butik
  • SUFOI’s års­rap­port, som opsum­me­rer den for­gang­ne år

Vælg din før­ste gra­tis bog neden­for — og tegn abon­ne­ment i dag:

Den sto­re ufo-afslø­ring

Tro­en på, at Jor­den får besøg ude­fra, har fun­det vej til den ame­ri­kan­ske kon­gres. Både Pen­ta­gon og NASA har ned­sat eks­pert­grup­per til at udfor­ske, om der er noget om snak­ken. Og det lig­ger i luf­ten, at sand­he­den snart bli­ver afslø­ret.

Eller hand­ler det i vir­ke­lig­he­den om noget helt andet?

Temp­let og Gra­len

I den­ne bog påvi­ser Klaus Aars­l­eff bl.a. nog­le under­li­ge lig­heds­punk­ter mel­lem ste­nal­der­kul­tu­ren på Mal­ta og en til­sva­ren­de 5.000 år gam­mel kul­tur i Irland. Samt ser nær­me­re på en mas­se andre legen­der, hel­lig­dom­me og relik­vi­er, der kred­ser om ønsket om udø­de­lig­hed.

Hvor er de hen­ne?

Claus Hem­mert Lund har skre­vet en glim­ren­de bog om, hvad nog­le men­ne­sker tro­e­de engang om liv i Mæl­ke­vej­en, hvad man­ge fore­stil­ler sig i dag, og hvor­dan viden­ska­ben i dag opstil­ler betin­gel­ser for liv og udfor­sker Uni­ver­set med bl.a. rum­son­der og telesko­per.” Citat fra anmel­del­sen i UFO-Mail 391.

UFO’er — myter og viden

Bogen er udgi­vet i anled­ning af SUFOI’s 60 års jubilæum.

Den inde­hol­der spæn­den­de artik­ler om ufo­myten og dens udvik­ling, og sam­ler op på den viden, for­e­nin­gen har sam­let om ufo­er. Og tager nog­le af de mest kend­te ufo-obser­va­tio­ner gen­nem tiden op til for­ny­et revi­sion.