Den­gang en god bøf var guf for ali­ens

„Jeg lå og sov, men blev væk­ket af en mær­ke­lig lyd … det lød uhyg­ge­ligt. Kort efter kun­ne jeg høre en af mine kal­ve brø­le nede fra mar­ken. Jeg stod op og kig­ge­de ud gen­nem et vin­due, der ven­der mod nord. Der kun­ne jeg hen over min stald­byg­ning se et meget kraf­tigt hvidt kon­cen­tre­ret lys …“

Histo­ri­en om en død hest

Den 9. sep­tem­ber 1967 fandt bebo­er­ne på en gård i San Luis Val­ley nær Ala­mosa i det syd­li­ge Col­ora­do deres tre år gam­le hest død på mar­ken. Hesten var mis­hand­let eller skam­fe­ret (muti­la­ted) med „kirur­gisk præ­ci­sion“. Dyret var dræ­net for blod, og der lug­te­de „kemisk“ omkring det. I nær­he­den fandt man mysti­ske aftryk i jor­den, og nabo­er kun­ne for­tæl­le, at de hav­de set ufo­er i tiden op til fun­det af den døde hest.

Den døde hest blev for alvor en god histo­rie tak­ket være et nyhed­s­te­le­gram fra Asso­ci­a­ted Press den 5. okto­ber 1967. Efter­hån­den, som histo­ri­en van­dre­de fra avis til avis og fra mund til mund, blev den sta­dig mere dra­ma­tisk. Fle­re ekso­ti­ske dødsår­sa­ger og „ger­nings­mænd“ blev drøf­tet: Var hesten, som fejl­ag­tigt blev kaldt Snip­py, men i vir­ke­lig­he­den hed Lady, dræbt af en sata­n­kult eller ali­ens eller måske offer for et super­hem­me­ligt, bio­lo­gisk for­søg sty­ret af rege­rin­gen i Was­hin­g­ton, D.C.

Viden­ska­be­ligt uddan­net per­so­na­le fra både Uni­ver­si­ty of Col­ora­do og Uni­ver­si­ty of Neva­da kun­ne i febru­ar 1968 kon­sta­te­re, at det ikke var usæd­van­ligt, at et kada­ver i den­ne til­stand var dræ­net for blod, lige­som det var over­ve­jen­de sand­syn­ligt, at små dyr og ådse­læ­de­re hav­de for­tæ­ret hestens blød­de­le. Ende­lig kun­ne dyr­læ­gen dr. Wal­la­ce Leary afslø­re, at Snip­py ali­as Lady var ble­vet dræbt af to skud fra en kali­ber 22! Dis­se facts kun­ne dog ikke for­styr­re kon­spira­tion­s­til­hæn­ger­ne og folk med hang til at for­tæl­le en god histo­rie. I de føl­gen­de 10–12 år skul­le Midt­ve­sten ople­ve adskil­li­ge „bøl­ger“ med døde, mis­hand­le­de hus­dyr, for­trins­vis kvæg.

(Bil­led­ma­ni­pu­la­tion: Bo Møl­ler Hansen/SUFOI Pic­tu­re Library)

Mis­hand­lin­ger på sam­lebånd

I de land­brugs­om­rå­der, hvor kvæg­mis­hand­lin­ger fik mas­siv medi­e­dæk­ning, vok­se­de antal­let af beret­nin­ger også vold­somt. Op gen­nem 1970’erne blev der gen­nem­ført fle­re offi­ci­el­le under­sø­gel­ser for at fast­slå, om der alli­ge­vel skul­le være noget una­tur­ligt i de man­ge døds­fald blandt Midt­ve­stens kvæg.

I 1974 under­søg­te socio­lo­gen James R. Stewart fra Uni­ver­si­ty of South Dako­ta rap­por­ter om kvæg­mis­hand­lin­ger i Nebra­ska og South Dako­ta og kon­klu­de­re­de, at fæno­me­net skul­le ses i sam­men­hæng med et udbredt selv­bed­rag udløst af den sto­re medi­eom­ta­le. Det er natur­ligt, at de blø­de dele (øjne, mule og kønsor­ga­ner) på fx en død ko hur­tigt for­tæ­res af en lang ræk­ke dyr, som med næb eller skar­pe tæn­der vil fore­ta­ge ind­greb, der kan se „kirur­gi­ske“ ud.

Det var natur­lig­vis ikke nyt for land­mæn­de­ne, at der kun­ne være døds­fald blandt kvæg, og de ple­je­de ikke at under­sø­ge dem nøje­re, men pga. medi­eom­ta­len begynd­te man­ge at under­ka­ste kada­ver­ne en nøje­re under­sø­gel­se for at fin­de muli­ge tegn på „kirur­gi­ske snit“.

I 1975 under­søg­te The Col­ora­do Bureau of Inve­sti­ga­tion (CIB) 203 kvæg­mis­hand­lings­sa­ger, som var indrap­por­te­ret til bureau­et i Col­ora­do i peri­o­den april-decem­ber. I CIB’s rap­port står der bl.a.:

„Under vores under­sø­gel­se af kvæg­mis­hand­lings­pro­ble­met i Col­ora­do ana­ly­se­re­de labo­ra­to­ri­et omkring 40 prø­ver af det døde kvægs skind, og kun to af dis­se var ble­vet udsat for et skar­pt red­skab. I løbet af seks måne­der brug­te vores agen­ter 1.557 man­de­ti­mer på den­ne under­sø­gel­se, som også omfat­te­de undercover-akti­vi­te­ter. Vi var ikke på noget tids­punkt i stand til at iden­ti­fi­ce­re en eller fle­re per­so­ner, som kun­ne være ansvar­li­ge for dis­se såkald­te kvæg­mis­hand­lin­ger. Det ind­sam­le­de viden­ska­be­li­ge mate­ri­a­le viser, at kvæ­get døde af natur­li­ge årsa­ger og er ble­vet angre­bet af rov­dyr.“

Spe­ku­la­tio­ner­ne om, hvor­vidt de mis­hand­le­de dyr kun­ne være ofre for et eller andet sata­ni­stisk ritu­al, opstod bl.a., for­di der rundt omkring i land­ska­bet var stab­let sten og små klip­pe­styk­ker oven på hin­an­den, hvil­ket blev tol­ket som en slags altre. Antro­po­lo­gen Nan­cy Owen fra Uni­ver­si­ty of Arkansas under­søg­te det­te aspekt af fæno­me­net i et sær­lig udsat områ­de: Ben­ton Coun­ty i Col­ora­dos nord­ve­st­li­ge hjør­ne. Owen kun­ne snart fast­slå, at det fak­tisk er svært at fin­de et sten­fyldt lan­d­om­rå­de i USA, hvor der ikke fin­des små var­der bestå­en­de af sten. Det er gan­ske almin­de­ligt og ikke sær­lig mystisk, at cam­pi­ster og van­dren­de som tids­for­driv eller for at vise vej kan fin­de på at stab­le sten.

Owen skri­ver i sin rap­port fra janu­ar 1980, at det loka­le poli­ti hav­de note­ret sig en udbredt bekym­ring ifm. „mis­hand­lin­ger­ne“. Ikke for­di folk var ban­ge for kvæg­dræ­ben­de ali­ens eller satan­dyr­ke­re, men for­di man fryg­te­de, at et uskyl­digt men­ne­ske vil­le bli­ve skudt af en nervøs far­mer. Fle­re far­me­re var nem­lig begyndt at patrul­je­re på deres ejen­dom­me om nat­ten for at beskyt­te hus­dyre­ne, og poli­ti­et for­tal­te Owen, at „den vir­ke­li­ge trus­sel ikke kom fra de ‚mysti­ske mis­hand­le­re’, men fra sky­de­ga­le far­me­re, som var på udkig efter dem“.

I april 1979 bevil­ge­de den ame­ri­kan­ske stat 44.000 dol­lar til en under­sø­gel­se af påstå­e­de kvæg­mis­hand­lin­ger i den syd­ve­st­li­ge stat New Mexi­co. Opga­ven blev givet til den tid­li­ge­re FBI-agent Ken­neth Rom­mel, som gen­nem et år under­søg­te 117 rap­por­ter om kvæg­mis­hand­lin­ger. Han kon­klu­de­re­de, at dyre­ne var døde af natur­li­ge årsa­ger og efter­føl­gen­de var ble­vet for­tæ­ret helt eller del­vist af ådse­læ­de­re og udsat for almin­de­lig for­råd­nel­se. Han kun­ne ikke fin­de bevi­ser for, at sata­ni­ster, ali­ens eller en eller anden hem­me­lig orga­ni­sa­tion skul­le stå bag mis­hand­lin­ger­ne. Han kun­ne hel­ler ikke bekræf­te det udbred­te ryg­te, at nog­le far­me­re selv hav­de slå­et dyre­ne ihjel for at inkas­se­re for­sik­rings­pen­ge.

Rom­mel anbe­fa­le­de, at poli­ti­folk, som i frem­ti­den kun­ne bli­ve kaldt ud til kvæg­mis­hand­lings­til­fæl­de, i deres rap­port skul­le und­gå for­mu­le­rin­ger som fx „kirur­gisk præ­ci­sion“, idet det er en kon­klu­sion: „Hold jer til fak­ta, lad labo­ra­to­rie-eks­per­ter­ne dra­ge kon­klu­sio­ner. Og lad jer ikke bli­ve ført på vildspor af udta­lel­ser fra ikkeau­to­ri­ta­ti­ve kil­der …“

Fest­må­l­tid for ådsel­sæ­de­re

I sep­tem­ber 1979 udfør­te she­rif­fen i Was­hin­g­ton Coun­ty i Arkansas et sim­pelt og meget illu­stra­tivt for­søg.

En lokal far­mer, Jack Per­ry — som tid­li­ge­re hav­de fun­det to af sine køer „mis­hand­le­de“ — skæn­ke­de en ko til poli­ti­myn­dig­he­der­nes eks­pe­ri­ment. Koen blev afli­vet, lagt på en mark, holdt under obser­va­tion i over 30 timer og fil­met fra et skjul pla­ce­ret 100 meter fra det døde dyr. I løbet af de før­ste 18 timer var man­ge af koens orga­ner for­s­vun­det tak­ket være mus­vå­ger, spy­flu­er, stink­dyr m.fl. Dyrets tun­ge, øjne (så kun de tom­me øjen­hu­ler stod til­ba­ge), blød­de­le omkring ende­tarmsåb­nin­gen og de indre orga­ner (bl.a. tar­me og blæ­re) blev hur­tigt for­tæ­ret. Der var kun lidt blod at se på „ger­nings­ste­det“. Det sid­ste bil­le­de af den døde ko blev taget to dage efter afliv­nin­gen, og dyret hav­de på det tids­punkt sta­dig ådse­læ­der­nes bevå­gen­hed.

Gan­ske natur­ligt

Alle offi­ci­el­le under­sø­gel­ser af påstå­e­de kvæg­mis­hand­lin­ger har kon­klu­de­ret, at hus­dyre­ne har fået en natur­lig død og efter­føl­gen­de er endt som mål­tid for ådse­læ­de­re. Kun i ét til­fæl­de var en ko mis­hand­let af et men­ne­ske. Per­so­nen blev sig­tet og dømt for dyre­mis­hand­ling, som den megen pres­seom­ta­le angi­ve­ligt hav­de inspi­re­ret ham til.

Socio­lo­gen Robert Bart­ho­lo­mew og histo­ri­ke­ren og folkl­o­ri­sten Hilary Evans, der har beskre­vet kvæg­mis­hand­lings­fæ­no­me­net i det ene­stå­en­de opslags­værk Out­bre­ak! The Encycl­ope­dia of Extra­or­di­nary Soci­al Behavi­or (Ano­ma­list Books 2009) mener, at medi­e­stå­he­jet omkring Snip­py-sagen kick­star­te­de kvæg-mis­hand­lings­bøl­gen, gav den næring og bl.a. skab­te histo­ri­er om rege­rings­a­gen­ters ind­blan­ding, for­di der i det land­li­ge Midt­ve­sten i slut­nin­gen af 1960’erne var en vok­sen­de util­freds­hed med og mistil­lid til den fjer­ne rege­ring i Was­hin­g­ton, D.C., ikke mindst pga. Viet­nam­kri­gen.

Tv-doku­men­tar hol­der liv i myten

For­fat­te­ren Jason Colavi­to skri­ver på sin blog den 7. juli 2018, at den kend­te ufo­ve­te­ran Jacques Val­lée har bidra­get bety­de­ligt til at hol­de liv i myten om, at ali­ens mis­hand­ler kvæg i USA.

Colavi­to skri­ver: „Val­lée gjor­de ufo­te­o­ri­en om kvæg­mis­hand­lin­ger meget popu­lær i offent­lig­he­den, for­di Rod Ser­ling døde i 1975. Ser­ling hav­de lagt stem­me til UFOs: Past, Pre­sent and Futu­re i 1974, som er tit­len på et afsnit i en serie af ufo-doku­men­tar­film … Med Ser­lings død hav­de pro­du­cen­ter­ne brug for en ny stem­me til en opda­te­ring af fil­men. Genud­sen­del­sen skul­le fin­de sted i 1979 og var skræd­der­sy­et til at udnyt­te inter­es­sen for Clo­se Enco­un­ters og den for­ny­e­de inter­es­se for ufo­er. De hen­vend­te sig til Val­lée, dels for­di han var præ­sen­ta­bel og god på kame­ra, dels for­di ryg­ter­ne gik, at han hav­de været inspira­tions­kil­den til den fran­ske ufo­log i Clo­se Enco­un­ters.

Val­lée for­tæl­ler selv om, hvad der ske­te:

‚Jay Levey, Bob Eme­neg­ger og Alan Sand­ler bad mig om at hjæl­pe dem med opda­te­rin­gen af UFOs: Past, Pre­sent and Futu­re, der skul­le genud­sen­des under en ny titel: UFOs: It has Begun. De vil­le have mig til at spe­a­ke de nye opta­gel­ser og led­te efter upu­bli­ce­re­de data. Jeg anbe­fa­le­de dem at til­fø­je et afsnit om kvæg­lem­læ­stel­ser.’

Jacques Val­lée

I begyn­del­sen af 1979 hav­de Val­lée end­nu engang kon­klu­de­ret, at ‚Kvæg­mis­hand­lin­ger fin­der sted, men har sand­syn­lig­vis ikke noget med ufo­er at gøre’. Ikke desto min­dre anbe­fa­le­de han, at emnet blev en del af fil­men. Den 5. juli 1979 så han et råklip af fil­men:

‚På Sand­lers kon­tor gen­nem­så Hynek og jeg dele af den nye doku­men­tar­film UFOs: It has Begun. Vi vil­le vise den før­ste nøj­ag­ti­ge doku­men­ta­tion af kvæg­mis­hand­lings­pro­ble­met, et emne som ingen hav­de vovet at røre ind­til nu.’

Selv om Val­lée var usik­ker på årsa­gen til kvæg­mis­hand­lin­ger­ne og deres betyd­ning, var han med til at udbre­de bud­ska­bet om, at de var en del af ufo­fæ­no­me­net. Og dér for­bli­ver de, trods den åben­ly­se man­gel på bevi­ser for en ikke-jor­disk oprin­del­se.“

Kil­der:

Jason Colavi­to: How Jacques Val­lée Hel­ped Cre­a­te the Myth that Spa­ce Ali­ens Muti­la­te Catt­le
Kim Møl­ler Han­sen: Pro­jekt UFO — tro, løg­ne og kold krig, SUFOI 2011

Bliv støt­te­med­lem for SUFOI

Vil du støt­te sag­lig og nøg­tern for­mid­ling af viden om ufo­er? Så vælg en gra­tis bog, og tegn et støt­tea­bon­ne­ment for SUFOI for Dkr. 400,- pr. år.

Hvert år mod­ta­ger du efter­føl­gen­de:

  • En af vores nye­ste, tryk­te udgi­vel­ser om ufo­myten
  • 4 årli­ge onli­ne­mø­der — og adgang til opta­gel­ser af tid­li­ge­re møder
  • Rabat­ko­der til gra­tis down­lo­ad af udvalg­te e‑bøger fra vores butik
  • SUFOI’s års­rap­port, som opsum­me­rer den for­gang­ne år

Vælg din før­ste gra­tis bog neden­for — og tegn abon­ne­ment i dag:

Den sto­re ufo-afslø­ring

Tro­en på, at Jor­den får besøg ude­fra, har fun­det vej til den ame­ri­kan­ske kon­gres. Både Pen­ta­gon og NASA har ned­sat eks­pert­grup­per til at udfor­ske, om der er noget om snak­ken. Og det lig­ger i luf­ten, at sand­he­den snart bli­ver afslø­ret.

Eller hand­ler det i vir­ke­lig­he­den om noget helt andet?

Temp­let og Gra­len

I den­ne bog påvi­ser Klaus Aars­l­eff bl.a. nog­le under­li­ge lig­heds­punk­ter mel­lem ste­nal­der­kul­tu­ren på Mal­ta og en til­sva­ren­de 5.000 år gam­mel kul­tur i Irland. Samt ser nær­me­re på en mas­se andre legen­der, hel­lig­dom­me og relik­vi­er, der kred­ser om ønsket om udø­de­lig­hed.

Hvor er de hen­ne?

Claus Hem­mert Lund har skre­vet en glim­ren­de bog om, hvad nog­le men­ne­sker tro­e­de engang om liv i Mæl­ke­vej­en, hvad man­ge fore­stil­ler sig i dag, og hvor­dan viden­ska­ben i dag opstil­ler betin­gel­ser for liv og udfor­sker Uni­ver­set med bl.a. rum­son­der og telesko­per.” Citat fra anmel­del­sen i UFO-Mail 391.

UFO’er — myter og viden

Bogen er udgi­vet i anled­ning af SUFOI’s 60 års jubilæum.

Den inde­hol­der spæn­den­de artik­ler om ufo­myten og dens udvik­ling, og sam­ler op på den viden, for­e­nin­gen har sam­let om ufo­er. Og tager nog­le af de mest kend­te ufo-obser­va­tio­ner gen­nem tiden op til for­ny­et revi­sion.