Dengang en god bøf var guf for aliens
Historien om en død hest
Den 9. september 1967 fandt beboerne på en gård i San Luis Valley nær Alamosa i det sydlige Colorado deres tre år gamle hest død på marken. Hesten var mishandlet eller skamferet (mutilated) med „kirurgisk præcision“. Dyret var drænet for blod, og der lugtede „kemisk“ omkring det. I nærheden fandt man mystiske aftryk i jorden, og naboer kunne fortælle, at de havde set ufoer i tiden op til fundet af den døde hest.
Den døde hest blev for alvor en god historie takket være et nyhedstelegram fra Associated Press den 5. oktober 1967. Efterhånden, som historien vandrede fra avis til avis og fra mund til mund, blev den stadig mere dramatisk. Flere eksotiske dødsårsager og „gerningsmænd“ blev drøftet: Var hesten, som fejlagtigt blev kaldt Snippy, men i virkeligheden hed Lady, dræbt af en satankult eller aliens eller måske offer for et superhemmeligt, biologisk forsøg styret af regeringen i Washington, D.C.
Videnskabeligt uddannet personale fra både University of Colorado og University of Nevada kunne i februar 1968 konstatere, at det ikke var usædvanligt, at et kadaver i denne tilstand var drænet for blod, ligesom det var overvejende sandsynligt, at små dyr og ådselædere havde fortæret hestens bløddele. Endelig kunne dyrlægen dr. Wallace Leary afsløre, at Snippy alias Lady var blevet dræbt af to skud fra en kaliber 22! Disse facts kunne dog ikke forstyrre konspirationstilhængerne og folk med hang til at fortælle en god historie. I de følgende 10–12 år skulle Midtvesten opleve adskillige „bølger“ med døde, mishandlede husdyr, fortrinsvis kvæg.
(Billedmanipulation: Bo Møller Hansen/SUFOI Picture Library)
Mishandlinger på samlebånd
I de landbrugsområder, hvor kvægmishandlinger fik massiv mediedækning, voksede antallet af beretninger også voldsomt. Op gennem 1970’erne blev der gennemført flere officielle undersøgelser for at fastslå, om der alligevel skulle være noget unaturligt i de mange dødsfald blandt Midtvestens kvæg.
I 1974 undersøgte sociologen James R. Stewart fra University of South Dakota rapporter om kvægmishandlinger i Nebraska og South Dakota og konkluderede, at fænomenet skulle ses i sammenhæng med et udbredt selvbedrag udløst af den store medieomtale. Det er naturligt, at de bløde dele (øjne, mule og kønsorganer) på fx en død ko hurtigt fortæres af en lang række dyr, som med næb eller skarpe tænder vil foretage indgreb, der kan se „kirurgiske“ ud.
Det var naturligvis ikke nyt for landmændene, at der kunne være dødsfald blandt kvæg, og de plejede ikke at undersøge dem nøjere, men pga. medieomtalen begyndte mange at underkaste kadaverne en nøjere undersøgelse for at finde mulige tegn på „kirurgiske snit“.
I 1975 undersøgte The Colorado Bureau of Investigation (CIB) 203 kvægmishandlingssager, som var indrapporteret til bureauet i Colorado i perioden april-december. I CIB’s rapport står der bl.a.:
„Under vores undersøgelse af kvægmishandlingsproblemet i Colorado analyserede laboratoriet omkring 40 prøver af det døde kvægs skind, og kun to af disse var blevet udsat for et skarpt redskab. I løbet af seks måneder brugte vores agenter 1.557 mandetimer på denne undersøgelse, som også omfattede undercover-aktiviteter. Vi var ikke på noget tidspunkt i stand til at identificere en eller flere personer, som kunne være ansvarlige for disse såkaldte kvægmishandlinger. Det indsamlede videnskabelige materiale viser, at kvæget døde af naturlige årsager og er blevet angrebet af rovdyr.“
Spekulationerne om, hvorvidt de mishandlede dyr kunne være ofre for et eller andet satanistisk ritual, opstod bl.a., fordi der rundt omkring i landskabet var stablet sten og små klippestykker oven på hinanden, hvilket blev tolket som en slags altre. Antropologen Nancy Owen fra University of Arkansas undersøgte dette aspekt af fænomenet i et særlig udsat område: Benton County i Colorados nordvestlige hjørne. Owen kunne snart fastslå, at det faktisk er svært at finde et stenfyldt landområde i USA, hvor der ikke findes små varder bestående af sten. Det er ganske almindeligt og ikke særlig mystisk, at campister og vandrende som tidsfordriv eller for at vise vej kan finde på at stable sten.
Owen skriver i sin rapport fra januar 1980, at det lokale politi havde noteret sig en udbredt bekymring ifm. „mishandlingerne“. Ikke fordi folk var bange for kvægdræbende aliens eller satandyrkere, men fordi man frygtede, at et uskyldigt menneske ville blive skudt af en nervøs farmer. Flere farmere var nemlig begyndt at patruljere på deres ejendomme om natten for at beskytte husdyrene, og politiet fortalte Owen, at „den virkelige trussel ikke kom fra de ‚mystiske mishandlere’, men fra skydegale farmere, som var på udkig efter dem“.
I april 1979 bevilgede den amerikanske stat 44.000 dollar til en undersøgelse af påståede kvægmishandlinger i den sydvestlige stat New Mexico. Opgaven blev givet til den tidligere FBI-agent Kenneth Rommel, som gennem et år undersøgte 117 rapporter om kvægmishandlinger. Han konkluderede, at dyrene var døde af naturlige årsager og efterfølgende var blevet fortæret helt eller delvist af ådselædere og udsat for almindelig forrådnelse. Han kunne ikke finde beviser for, at satanister, aliens eller en eller anden hemmelig organisation skulle stå bag mishandlingerne. Han kunne heller ikke bekræfte det udbredte rygte, at nogle farmere selv havde slået dyrene ihjel for at inkassere forsikringspenge.
Rommel anbefalede, at politifolk, som i fremtiden kunne blive kaldt ud til kvægmishandlingstilfælde, i deres rapport skulle undgå formuleringer som fx „kirurgisk præcision“, idet det er en konklusion: „Hold jer til fakta, lad laboratorie-eksperterne drage konklusioner. Og lad jer ikke blive ført på vildspor af udtalelser fra ikkeautoritative kilder …“
Festmåltid for ådselsædere
I september 1979 udførte sheriffen i Washington County i Arkansas et simpelt og meget illustrativt forsøg.
En lokal farmer, Jack Perry — som tidligere havde fundet to af sine køer „mishandlede“ — skænkede en ko til politimyndighedernes eksperiment. Koen blev aflivet, lagt på en mark, holdt under observation i over 30 timer og filmet fra et skjul placeret 100 meter fra det døde dyr. I løbet af de første 18 timer var mange af koens organer forsvundet takket være musvåger, spyfluer, stinkdyr m.fl. Dyrets tunge, øjne (så kun de tomme øjenhuler stod tilbage), bløddele omkring endetarmsåbningen og de indre organer (bl.a. tarme og blære) blev hurtigt fortæret. Der var kun lidt blod at se på „gerningsstedet“. Det sidste billede af den døde ko blev taget to dage efter aflivningen, og dyret havde på det tidspunkt stadig ådselædernes bevågenhed.
Ganske naturligt
Alle officielle undersøgelser af påståede kvægmishandlinger har konkluderet, at husdyrene har fået en naturlig død og efterfølgende er endt som måltid for ådselædere. Kun i ét tilfælde var en ko mishandlet af et menneske. Personen blev sigtet og dømt for dyremishandling, som den megen presseomtale angiveligt havde inspireret ham til.
Sociologen Robert Bartholomew og historikeren og folkloristen Hilary Evans, der har beskrevet kvægmishandlingsfænomenet i det enestående opslagsværk Outbreak! The Encyclopedia of Extraordinary Social Behavior (Anomalist Books 2009) mener, at medieståhejet omkring Snippy-sagen kickstartede kvæg-mishandlingsbølgen, gav den næring og bl.a. skabte historier om regeringsagenters indblanding, fordi der i det landlige Midtvesten i slutningen af 1960’erne var en voksende utilfredshed med og mistillid til den fjerne regering i Washington, D.C., ikke mindst pga. Vietnamkrigen.
Tv-dokumentar holder liv i myten
Forfatteren Jason Colavito skriver på sin blog den 7. juli 2018, at den kendte ufoveteran Jacques Vallée har bidraget betydeligt til at holde liv i myten om, at aliens mishandler kvæg i USA.
Colavito skriver: „Vallée gjorde ufoteorien om kvægmishandlinger meget populær i offentligheden, fordi Rod Serling døde i 1975. Serling havde lagt stemme til UFOs: Past, Present and Future i 1974, som er titlen på et afsnit i en serie af ufo-dokumentarfilm … Med Serlings død havde producenterne brug for en ny stemme til en opdatering af filmen. Genudsendelsen skulle finde sted i 1979 og var skræddersyet til at udnytte interessen for Close Encounters og den fornyede interesse for ufoer. De henvendte sig til Vallée, dels fordi han var præsentabel og god på kamera, dels fordi rygterne gik, at han havde været inspirationskilden til den franske ufolog i Close Encounters.
Vallée fortæller selv om, hvad der skete:
‚Jay Levey, Bob Emenegger og Alan Sandler bad mig om at hjælpe dem med opdateringen af UFOs: Past, Present and Future, der skulle genudsendes under en ny titel: UFOs: It has Begun. De ville have mig til at speake de nye optagelser og ledte efter upublicerede data. Jeg anbefalede dem at tilføje et afsnit om kvæglemlæstelser.’
I begyndelsen af 1979 havde Vallée endnu engang konkluderet, at ‚Kvægmishandlinger finder sted, men har sandsynligvis ikke noget med ufoer at gøre’. Ikke desto mindre anbefalede han, at emnet blev en del af filmen. Den 5. juli 1979 så han et råklip af filmen:
‚På Sandlers kontor gennemså Hynek og jeg dele af den nye dokumentarfilm UFOs: It has Begun. Vi ville vise den første nøjagtige dokumentation af kvægmishandlingsproblemet, et emne som ingen havde vovet at røre indtil nu.’
Selv om Vallée var usikker på årsagen til kvægmishandlingerne og deres betydning, var han med til at udbrede budskabet om, at de var en del af ufofænomenet. Og dér forbliver de, trods den åbenlyse mangel på beviser for en ikke-jordisk oprindelse.“
Kilder:
Jason Colavito: How Jacques Vallée Helped Create the Myth that Space Aliens Mutilate Cattle
Kim Møller Hansen: Projekt UFO — tro, løgne og kold krig, SUFOI 2011
Bliv støttemedlem for SUFOI
Vil du støtte saglig og nøgtern formidling af viden om ufoer? Så vælg en gratis bog, og tegn et støtteabonnement for SUFOI for Dkr. 400,- pr. år.
Hvert år modtager du efterfølgende:
- En af vores nyeste, trykte udgivelser om ufomyten
- 4 årlige onlinemøder — og adgang til optagelser af tidligere møder
- Rabatkoder til gratis download af udvalgte e‑bøger fra vores butik
- SUFOI’s årsrapport, som opsummerer den forgangne år
Vælg din første gratis bog nedenfor — og tegn abonnement i dag:
Den store ufo-afsløring
Troen på, at Jorden får besøg udefra, har fundet vej til den amerikanske kongres. Både Pentagon og NASA har nedsat ekspertgrupper til at udforske, om der er noget om snakken. Og det ligger i luften, at sandheden snart bliver afsløret.
Eller handler det i virkeligheden om noget helt andet?
Templet og Gralen
I denne bog påviser Klaus Aarsleff bl.a. nogle underlige lighedspunkter mellem stenalderkulturen på Malta og en tilsvarende 5.000 år gammel kultur i Irland. Samt ser nærmere på en masse andre legender, helligdomme og relikvier, der kredser om ønsket om udødelighed.
Hvor er de henne?
”Claus Hemmert Lund har skrevet en glimrende bog om, hvad nogle mennesker troede engang om liv i Mælkevejen, hvad mange forestiller sig i dag, og hvordan videnskaben i dag opstiller betingelser for liv og udforsker Universet med bl.a. rumsonder og teleskoper.” Citat fra anmeldelsen i UFO-Mail 391.
UFO’er — myter og viden
Bogen er udgivet i anledning af SUFOI’s 60 års jubilæum.
Den indeholder spændende artikler om ufomyten og dens udvikling, og samler op på den viden, foreningen har samlet om ufoer. Og tager nogle af de mest kendte ufo-observationer gennem tiden op til fornyet revision.