Da Gray Bar­ker engang blev spurgt, om han tro­e­de på fly­ven­de tal­ler­ke­ner, sva­re­de han: “Jeg er ikke sik­ker, men alt, der ska­ber så stor inter­es­se, er værd at sam­le på.”​

Af Kim Møl­ler Han­sen

Gray Bar­ker (1925–1984) var en gåde­fuld per­son, som fik en vig­tig rol­le i ufo­mytens udvik­ling.

Var han fuld af løg­ne­hi­sto­ri­er, myte­ska­ber, kon­spira­tions­ma­ger, entertai­ner, efter­for­sker, dril­lepind, svind­ler, opfind­som og flit­tig? Eller var han bare en almin­de­lig per­son, som ved en til­fæl­dig­hed blev inter­es­se­ret i fly­ven­de tal­ler­ke­ner og fasci­ne­ret af kon­takt­per­so­ner­nes fan­ta­sti­ske even­tyr og resten af livet prø­ve­de at tje­ne pen­ge på sin hob­by gen­nem sit for­lag Sau­ce­ri­an Press, bog­klublig­nen­de akti­vi­te­ter, tids­skrif­ter, bøger og man­ge artik­ler i bl.a. Fate, Ama­zing Sto­ri­es, Fan­ta­stic Uni­ver­se og Flying Sau­cers Maga­zi­ne?

Gray Bar­ker var nok lidt af det hele. Det får man grun­digt og seri­øst kort­lagt i Gabri­el Mck­e­es velskrev­ne bog The Sau­ce­ri­an – UFOs, Men in Bla­ck, and the Unbe­lie­vab­le Life of Gray Bar­ker.

Gray Barkers tidsskrift “The Saucerian” fra november 1953 med en forsideillustration af Albert K. Bender. (Foto: Gray Barker Collection/Clarksburg-Harrison Public Library)

Gray Bar­kers tids­skrift “The Sau­ce­ri­an” fra novem­ber 1953 med en for­si­deil­lu­stra­tion af Albert K. Ben­der. (Foto: Gray Bar­ker Col­lection/Clarks­burg-Har­ri­son Public Library)

”The Sau­ce­ri­an” byg­ger på solidt kil­de­ar­bej­de

Gabri­el Mck­ee er dyk­ket ned i et over­væl­den­de kil­de­ma­te­ri­a­le, som man bl.a. fin­der i Gray Bar­ker UFO Col­lection på Clarks­burg-Har­ri­son Public Library i West Vir­gi­nia – Bar­kers hjem­stat.

Gray Bar­ker UFO Col­lection består af omkring 29 skuf­fer med arkiv­map­per fyldt med bre­ve og udklip, 300 bøger samt utal­li­ge tids­skrif­ter og foto­gra­fi­er.

Gabri­el Mck­e­es grun­dig­hed udmønt­er sig også i bogens noter og bibli­o­gra­fi. Det er sjæl­dent, at man får en bog i hån­den med et note­ap­pa­rat på næsten 70 sider og en bibli­o­gra­fi på over 30 sider. Så der er rig mulig­hed for selv at gå på jagt efter inter­es­san­te oplys­nin­ger og guld­korn fra ufo­mytens tid­lig­ste år.

… en sam­men­sat per­son med vil­de talen­ter for både fup og pro­pa­gan­da…

– for­fat­te­ren Jack Woma­cks beskri­vel­se af Gray Bar­ker

Gray Barker stod sammen med vennen Jim Moseley bag adskillige svindelnumre, ofte udtænkt i en brandert. (Foto: jimmoseley.com)

Gray Bar­ker stod sam­men med ven­nen Jim Mose­ley bag adskil­li­ge svin­delnum­re, ofte udtænkt i en bran­dert. (Foto: jimmoseley.com)

Lån­te med arme og ben

Bar­ker hav­de et afslap­pet for­hold til sand­he­den og ophavs­ret. Han var ikke bleg for at ”låne” andres histo­ri­er og gen­gi­ve dem som sine egne. Eller gen­bru­ge egne histo­ri­er og relan­ce­re dem som sprit­nye igen og igen.

I 1957 udarbejdede Gray Barker og Jim Moseley et falsk brev (signeret ”R.E. Straith”) til ufoprofeten George Adamski og fortalte Adamski, at det amerikanske udenrigsministerium var tilfreds med Adamskis forskning i ufoer. Brevet blev – kraftigt inspireret af alkohol – skrevet på udenrigsministeriets brevpapir, som Barker havde fået fingre i via en nær ven. Adamski og mange andre hoppede på limpinden. Barker blev efterfølgende bange for, at udenrigsministeriet ville straffe ham for at have brugt deres brevpapir til svindelnummeret. Af ren og skær paranoia ødelagde og bortskaffede han derfor den skrivemaskine, som han havde anvendt, og benægtede at have konstrueret brevet.

I 1957 udar­bej­de­de Gray Bar­ker og Jim Mose­ley et falsk brev (sig­ne­ret ”R.E. Straith”) til ufopro­fe­ten Geor­ge Adam­ski og for­tal­te Adam­ski, at det ame­ri­kan­ske uden­rigs­mi­ni­ste­ri­um var til­freds med Adam­skis forsk­ning i ufo­er. Bre­vet blev – kraf­tigt inspi­re­ret af alko­hol – skre­vet på uden­rigs­mi­ni­ste­ri­ets brev­pa­pir, som Bar­ker hav­de fået fin­gre i via en nær ven. Adam­ski og man­ge andre hop­pe­de på lim­pin­den. Bar­ker blev efter­føl­gen­de ban­ge for, at uden­rigs­mi­ni­ste­ri­et vil­le straf­fe ham for at have brugt deres brev­pa­pir til svin­delnum­me­ret. Af ren og skær para­noia øde­lag­de og bort­skaf­fe­de han der­for den skri­ve­ma­ski­ne, som han hav­de anvendt, og benæg­te­de at have kon­stru­e­ret bre­vet.

Der­for fin­der man også en del genop­tryk af tit­ler – både som ind­bund­ne bøger og bil­li­ge og skra­be­de udga­ver pro­du­ce­ret med sprit­dup­li­ka­tor eller kopi­ma­ski­ne.

Gray Bar­ker, som fle­re gan­ge delt­og i kon­takt­per­so­nen Geor­ge Van Tas­sels sto­re ufo­mø­der ved Giant Rock i Cali­for­ni­ens Moja­ve-ørken, kun­ne godt gøre vold­somt grin med sam­ti­dens ufopro­fe­ter og sam­ti­dig udgi­ve en lind strøm af deres helt uri­me­ligt langt-ude-histo­ri­er for at hol­de gry­den i kog og tje­ne en skil­ling.

Bar­ker for­tal­te også om rej­ser og efter­forsk­ning af ufo­hæn­del­ser – bl.a. Flatwoods-monste­ret – som om han selv hav­de været driv­kraf­ten bag. Også her lader han sig kraf­tigt inspi­re­re af andres arbej­de.

”Jeg enga­ge­rer mig i den grad i at frem­me det skø­re­ste i ufo-ver­de­nen”

– Gray Bar­ker, side 210 i ”The Sau­ce­ri­an”

Avishistorier om Flatwoods-monsteret i West Virginia kickstartede Gray Barkers interesse for ufoer og det paranormale. Væsnet blev angiveligt set ved byen Flatwoods i Braxton County, West Virginia, den 12. september 1952, efter et skarpt lys havde krydset nattehimlen. (Foto: braxton.org)

Avis­hi­sto­ri­er om Flatwoods-monste­ret i West Vir­gi­nia kick­star­te­de Gray Bar­kers inter­es­se for ufo­er og det para­nor­ma­le. Væs­net blev angi­ve­ligt set ved byen Flatwoods i Braxton Coun­ty, West Vir­gi­nia, den 12. sep­tem­ber 1952, efter et skar­pt lys hav­de kryd­set nat­te­him­len. (Foto: braxton.org)

Sær­lig skri­ve­stil og frem­stil­lings­form, som lever end­nu

Gray Bar­ker blan­der fak­ta og fik­tion, og man er ofte i tvivl om, hvor skil­le­linj­en går. Selv afslø­re­de han sjæl­dent, hvad han selv men­te. Han er bare ”den, der stil­ler spørgs­mål” og vil ikke lade fak­ta stå i vej­en for en god histo­rie.

Det­te prin­cip kan vi sag­tens se anvendt i dag, hvor man­ge medi­er prak­ti­se­rer det i deres såkald­te seri­ø­se dæk­ning af den for­ny­e­de inter­es­se for ufo­er. Det sker bl.a. i vores hjem­li­ge podcast ”Fly­ven­de Tal­ler­ken”, hvor en radiovært og en astro­fy­si­ker siden novem­ber 2020 har under­holdt en stor lyt­ter­ska­re med det, som radiovær­ten selv kal­der en ”viden­skabspodcast”.

Både i sin histo­ri­e­for­tæl­ling og i mar­keds­fø­rin­gen af de man­ge udgi­vel­ser stil­ler Bar­ker man­ge spørgs­mål. Ofte afslut­tes histo­ri­er­ne åbent med spørgs­mål, der ska­ber tvivl hos læse­ren, mysti­fi­ce­rer og peger fremad mod en mulig fort­sæt­tel­se, som man læn­ges efter at læse og høre mere om. Det er i øvrigt også et gen­re­træk ved van­dre­hi­sto­ri­er.

Gray Barker fotograferet engang i perioden 1980-84 ved sin TRS-80 computer, hvor han skrev mange historier og selv layoutede bøger og hæfter. Barker blev mange år senere hovedperson i to dokumentarfilm “Whispers From Space” (1995) og “Shades of Gray” (2008). (Foto: Gray Barker Collection/Clarksburg-Harrison Public Library)

Gray Bar­ker foto­gra­fe­ret engang i peri­o­den 1980–84 ved sin TRS-80 com­pu­ter, hvor han skrev man­ge histo­ri­er og selv lay­ou­te­de bøger og hæf­ter. Bar­ker blev man­ge år sene­re hoved­per­son i to doku­men­tar­film “Whis­pers From Spa­ce” (1995) og “Sha­des of Gray” (2008). (Foto: Gray Bar­ker Col­lection/Clarks­burg-Har­ri­son Public Library)

Med­ska­ber af ufo-mytens grund­for­tæl­lin­ger

Gray Bar­kers mot­to, om ikke at lade fak­ta stå i vej­en for en god histo­rie, gen­bru­ges i dag. Det gør man­ge af hans cen­tra­le for­tæl­lin­ger også.

Med sine (mest fik­ti­ve) for­tæl­lin­ger om mænd-i-sort (Men in Bla­ck, MiB), Phila­delp­hia-eks­pe­ri­men­tet og Mot­h­man-monste­ret var Bar­ker med til at intro­du­ce­re det para­nor­ma­le og skræm­men­de i ufo­myten og ska­be grund­for­tæl­lin­ger, som lever vide­re i dag, og som bl.a. er ble­vet til spil­le­film, afsnit i ”X‑Files” m.m.

Da fil­men ”Men in Bla­ck” (der har en humo­ri­stisk til­gang til Bar­kers ellers tru­en­de sort­klæd­te agen­ter) hav­de pre­mi­e­re i 1998, skrev John Sherwood, der i sin tid arbej­de­de tæt sam­men med Gray Bar­ker, om spil­le­fil­mens humo­ri­sti­ske til­gang, der adskil­ler sig mar­kant fra Bar­kers:

”Det er pas­sen­de, for så meget af det er vir­ke­lig én stor joke. Og den uvir­ke­li­ge lat­ter, du hører, kom­mer fra Gray Bar­kers grav.”

Fra venstre ses John Keel, Gray Barker og Jim Mosely (1931-2012) i juni 1967 ved Congress of Scientific Ufologist i New York. (Foto: Forside af Jim Moseleys Saucer News 14, no. 3)

Fra ven­stre ses John Keel, Gray Bar­ker og Jim Mose­ly (1931–2012) i juni 1967 ved Con­gress of Sci­en­ti­fic Ufo­lo­gist i New York. (Foto: For­si­de af Jim Mose­leys Sau­cer News 14, no. 3)

En væsent­lig bog

Gray Bar­ker hører sam­men med John Keel, Jim Mose­ley, Donald E. Keyhoe og Ray Pal­mer til blandt ufo­mytens pio­ne­rer, der lag­de grund­ste­ne­ne til de for­tæl­lin­ger, som vi møder igen og igen i for­skel­li­ge for­klæd­nin­ger.

The Sau­ce­ri­an – UFOs, Men in Bla­ck, and the Unbe­lie­vab­le Life of Gray Bar­ker er der­for en bog, som man bør læse for at bli­ve klo­ge­re på ufo­mytens udvik­ling – og hvor­for der ikke er så meget nyt under him­len i dag, selv om det gang på gang præ­sen­te­res i medi­er­ne som sen­sa­tio­nelt nyt og en fors­mag på den fore­stå­en­de sto­re ufo-afslø­ring.

Gabriel Mckee er bibliotekar ved Collections and Services ved Institute for the Study of the Ancient World på New York University.

Gabri­el Mck­ee er bibli­o­te­kar ved Col­lections and Ser­vi­ces ved Insti­tu­te for the Stu­dy of the Anci­ent Wor­ld på New York Uni­ver­si­ty.

”The Saucerian” handler ikke kun om Barkers engagement ifm. ufo-oplevelser o.lign., men også om hans livslange personlige kampe: Hans bestræbelser på at få en fornuftig indtægt med booking og promovering af film til drive-in-biografer. Hans økonomiske vanskeligheder og konkurser. Samt de tilbagevendende juridiske og følelsesmæssige problemer ifm. hans seksualitet. (Foto: West Virginia Public Broadcasting)

”The Sau­ce­ri­an” hand­ler ikke kun om Bar­kers enga­ge­ment ifm. ufo-ople­vel­ser o.lign., men også om hans livslan­ge per­son­li­ge kam­pe: Hans bestræ­bel­ser på at få en for­nuf­tig ind­tægt med book­ing og prom­ove­ring af film til dri­ve-in-bio­gra­fer. Hans øko­no­mi­ske van­ske­lig­he­der og kon­kur­ser. Samt de til­ba­ge­ven­den­de juri­di­ske og følel­ses­mæs­si­ge pro­ble­mer ifm. hans seksu­a­li­tet. (Foto: West Vir­gi­nia Public Bro­adca­sting)

Annonce for bogen ”They Knew Too Much about Flying Saucers” (University Books, 1956), der blev Gray Barkers største bogsucces. Bogen bygger på Albert K. Benders oplevelser og pludselige og gådefulde opløsning af organisationen International Flying Saucer Bureau plus en række mere eller mindre fiktive beretninger om Barkers egne møder med de tre mænd-i-sort. I 1962 samarbejdede Barker og Bender om en anden bog med titlen "Flying Saucers and the Three Men" udgivet på Barkers forlag Saucerian Books. I denne bog var mændene-i-sort blevet til rumvæsner.

Annon­ce for bogen ”They Knew Too Much about Flying Sau­cers” (Uni­ver­si­ty Books, 1956), der blev Gray Bar­kers stør­ste bogsuc­ces. Bogen byg­ger på Albert K. Ben­ders ople­vel­ser og plud­se­li­ge og gåde­ful­de opløs­ning af orga­ni­sa­tio­nen Inter­na­tio­nal Flying Sau­cer Bureau plus en ræk­ke mere eller min­dre fik­ti­ve beret­nin­ger om Bar­kers egne møder med de tre mænd-i-sort. I 1962 sam­ar­bej­de­de Bar­ker og Ben­der om en anden bog med tit­len “Flying Sau­cers and the Three Men” udgi­vet på Bar­kers for­lag Sau­ce­ri­an Books. I den­ne bog var mæn­de­ne-i-sort ble­vet til rumvæs­ner.

Fak­ta:

The Saucerian – UFOs, Men in Black, and the Unbelievable Life of Gray Barker Af Gabriel Mckee 347 sider, illustreret, noter, bibliografi og indeks MIT Press 2025 ISBN 9780262049542

The Sau­ce­ri­an – UFOs, Men in Bla­ck, and the Unbe­lie­vab­le Life of Gray Bar­ker

Af Gabri­el Mck­ee
347 sider, illu­stre­ret, noter, bibli­o­gra­fi og indeks
MIT Press 2025
ISBN 9780262049542