Elizon­do siger, at Pen­ta­gon har god­kendt hans bog ”Immi­nent” til udgi­vel­se. Men det ene­ste de har god­kendt, er, at bogen ikke læk­ker for­tro­li­ge oplys­nin­ger. God­ken­del­sen tager slet ikke stil­ling til rig­tig­he­den af bogens ind­hold. Men det bli­ver sjæl­dent for­kla­ret, når bogen omta­les i medi­er­ne. Der­ved opfat­tes bogen mere tro­vær­dig end den måske er.

Af Ben­ny Chri­sten Gran­da­hl

Vi har hørt det utal­li­ge gan­ge fra Lue Elizon­do, alle de sto­re ufo-jour­na­li­ster og alle dem, som mener det ame­ri­kan­ske for­svars­mi­ni­ste­ri­um og deres sam­ar­bejds­part­ne­re skju­ler sand­he­den om ufo­er­ne: At Pen­ta­gon har god­kendt Elizon­dos bog ”Immi­nent” til udgi­vel­se. Bogen er en form for erin­drings­bog om Elizon­dos tid med ufo­er i Pen­ta­gon-regi, som jeg tid­li­ge­re har skre­vet mine før­ste tan­ker om her.

Ja, selv den dan­ske jager­pi­lot Søren Søren­sen siger det i det afsnit af podca­sten Fly­ven­de Tal­ler­ken, hvor vær­ten Fre­de­rik Dirks Gott­lieb inter­viewer Elizon­do:

Bogen er jo ble­vet god­kendt af Pen­ta­gon, og så er der ble­vet slet­tet nog­le afsnit, og det er der jo en grund til.

– Jager­pi­lot Søren Søren­sen i podca­sten Fly­ven­de Tal­ler­ken

Søren Søren­sen har i øvrigt selv haft sin egen bog til gen­nem­læs­ning hos det dan­ske for­svar før udgi­vel­sen. Så han må jo vide, hvad det hand­ler om.

Den Pen­ta­gon-god­ken­del­se der er tale om, er et såkaldt DOP­SR-review fore­ta­get af sær­ligt kon­tor i for­svars­mi­ni­ste­ri­et kal­det Defen­se Offi­ce of Pre­pu­bli­ca­tion and Securi­ty Review. Det gen­nem­går alle manuskrip­ter, rap­por­ter og andre doku­men­ter for for­tro­li­ge oplys­nin­ger, inden de kan offent­lig­gø­res.

Men i podca­sten Need to Know er det ikke helt den betyd­ning af DOP­SR-god­ken­del­sen, som Elizon­do beskri­ver. Her vir­ker det nær­me­re som om, Pen­ta­gon spe­ci­fikt har givet ham lov til at tale om nedstyr­te­de ufo­er og rever­se engi­ne­e­ring:

… I had been appro­ved by the Pen­ta­gon to talk about this par­ti­cu­lar aspect. I will say that the­re was a point in time whe­re I was told to my face ver­batim, I am not allowed to talk about crash retri­e­vals at all, or I will abso­lu­te­ly go to jail.

And I’ve honored that. And that’s why my book went through the DOPSR pro­cess, becau­se I wan­ted to make sure befo­re I tal­ked about it, I had approval from the Pen­ta­gon to do it. …

– Tid­li­ge­re efter­ret­nings­of­fi­cer Luis Elizon­do i podca­sten Need to Know

En DOP­SR-god­ken­del­se bety­der kun, for­fat­te­ren ikke læk­ker for­tro­li­ge infor­ma­tio­ner

Men nær­læ­ser du de vej­led­nin­ger og instruk­tio­ner, du kan fin­de på net­tet om, hvad et DOP­SR-review går ud på, hand­ler reviewet i prak­sis kun om at sik­re, at for­fat­te­ren ikke læk­ker for­tro­li­ge oplys­nin­ger til offent­lig­he­den, der kan ska­de den natio­na­le sik­ker­hed.

Et DOP­SR-review under­sø­ger ikke rig­tig­he­den eller ægt­he­den af de oplys­nin­ger, som for­fat­te­ren kom­mer med. Det er for­fat­te­rens ansvar at ind­hol­det er kor­rekt. Det står også sort på hvidt i det brev, DOPSR send­te til Elizon­do med deres afgø­rel­se af reviewet. Og frem­går af alle de vej­led­nin­ger til DOPSR, du kan fin­de på net­tet.

Som altid har John Gre­e­newald Jr. fra The­Bla­ck­Vault fået fri­gi­vet et vig­tigt doku­ment i tidens hot­te ufo-debat. Her det doku­ment Elizon­do modt­og med sin bogs DOP­SR-god­ken­del­sen. (Foto: TheBlackVault.com)

Doku­men­ter­ne, pro­ces­sen og hvad der bli­ver tjek­ket, kan du læse mere om i en anden boks efter artik­len.

Så lige så læn­ge Elizon­do ikke næv­ner for­tro­li­ge oplys­nin­ger, ste­der, pro­gram­mer og per­so­ner i rela­tion til det, han for­tæl­ler om i bogen, er der ingen risi­ko for, at Pen­ta­gon kom­mer med sor­te stre­ger eller beder om ændrin­ger i manuskrip­tet.

Elizon­do vid­ste præ­cis, hvor­dan han sik­re­de sig en DOPSR god­ken­del­se

Lige præ­cis dis­se præ­mis­ser var Elizon­do gan­ske klar over. Til podca­sten This UFO Podcast for­kla­rer han såle­des vær­ten Andrew ”Andy” Mcgril­len, at:

“Becau­se I’m not discus­sing sour­ces and met­hods. I’m not discus­sing capa­bi­li­ties or loca­tions. I’m not discus­sing an actu­al pro­gram.

I’m discus­sing sim­ply what was obser­ved. You’re asking me to con­firm or deny somet­hing, the exi­sten­ce of somet­hing. I don’t have per­mis­sion to do that.

What I can do is sim­ply say from my per­so­nal obser­va­tions, I’ve seen video of an event, right? But I’m not saying whe­re that event is, under what circum­stan­ce, what col­lection capa­bi­li­ties, whe­re that pla­ce was, how long ago it was. I’m not giving any of that.

It’s just anec­do­tal. And so that in itself isn’t clas­si­fied. If I give you details of that, I could get serious troub­le.

So, I’m very care­ful not to do that.”

– Tid­li­ge­re efter­ret­nings­of­fi­cer Luis Elizon­do i podca­sten That UFO Podcast

Elizon­do gør en und­ta­gel­se med Ope­ra­tion Inter­l­o­per

Selv om Elizon­do ved ret præ­cist, hvor­dan han kan und­gå DOPSR’s sor­te stre­ger, gør han af en eller anden grund en und­ta­gel­se med Ope­ra­tion Inter­l­o­per.

Det er kode­nav­net for en ope­ra­tion, som Elizon­do og hans ”med­sam­men­s­vor­ne” for­sø­ger at få sat i søen i hans tid i AATIP. Men som angi­ve­ligt bli­ver afvist høje­re oppe i syste­met.

Pro­jek­tet går kort for­talt ud på at sam­le en flå­de af atom­drev­ne ubå­de, han­gar- og andre ski­be, som skal til­træk­ke nog­le af de UAPs, som tit blev obser­ve­ret ved flå­dens øvel­ses­om­rå­der. For­di de til­sy­ne­la­den­de var inter­es­se­re­de i vores atom­vå­ben og andre ato­ma­re anlæg.

Det er lidt under­ligt, at Elizon­do plud­se­lig namedrop­per et kon­kret pro­jek­t­navn, og kom­mer med detal­je­re­de oplys­nin­ger om, hvor­dan pro­jek­tet skul­le udfø­res, når han udmær­ket ved, at oplys­nin­ger som ”kom­pro­mit­te­rer ope­ra­tio­nel sik­ker­hed (OPSEC)” vil bli­ve kræ­vet slet­tet af DOPSR. Det omfat­ter oplys­nin­ger om tid­li­ge­re, igang­væ­ren­de eller kom­men­de mili­tæ­re ope­ra­tio­ner, tak­tik­ker, tek­nik­ker eller pro­ce­du­rer.

Men når DOPSR ikke skri­der ind, og sæt­ter en sort streg over ”Ope­ra­tion Inter­l­o­per” eller hele afsnit­tet om den i bogen, må det jo bety­de, at ope­ra­tio­nen aldrig har været over­ve­jet høje­re op i syste­met. Eller i hvert fald ikke har været over­ve­jet så seri­øst, at det er ble­vet omfat­tet af OPSEC-klau­su­len.

Sam­ti­dig for­tæl­ler det os også, at ope­ra­tio­nen ikke har fun­det sted. Og ikke er plan­lagt til at bli­ve udført.

For­kla­rin­gen kan selv­føl­ge­lig også være, at ope­ra­tio­nen i vir­ke­lig­he­den gik under et andet kode­navn. Eller net­op ikke er omfat­tet af OPSEC-klau­su­len, for­di det blev afvist høje­re oppe i syste­met. Hvor­for Elizon­do frit kun­ne næv­ne den.

Uan­set hvad der er rig­tigt her, stik­ker det bare ud, at Elizon­do bry­der sit møn­ster net­op lige her.

De meget få sor­te stre­ger, DOPSR har sat i manuskrip­tet – og som Elizon­do og for­la­get beslut­te­de at behol­de i bogen – bevi­ser da også tyde­ligt, hvor dyg­tig Elzon­do har været til at navi­ge­re uden om de infor­ma­tio­ner og andre detal­jer, som han vid­ste, DOPSR vil­le slå ned på.

Der er for­bav­sen­de få sor­te stre­ger i Elizondo’s bog. Tit er det kun et enkelt eller et par ord. Eller et enkelt afsnit, der er ste­get ud. Og for at gøre det tyde­ligt for enhver, hvor ube­ty­de­li­ge ude­la­del­ser­ne er, har Elizon­do til­fø­jet en fod­no­te med en gene­rel for­kla­ring på, hvad det er, der er stre­get ud og hvor­for. Det begræn­se­de antal ude­la­del­ser af for­tro­li­ge infor­ma­tio­ner tol­kes af man­ge som om, at For­svars­mi­ni­ste­ri­et er helt cool med, hvad Elizon­do skri­ver om i bogen. Men sand­he­den er, at DOPSR kun ser efter, om Elizon­do har læk­ket for­tro­li­ge oplys­nin­ger. Og har været dyg­tig til at und­gå det.

Hvor­for er DOPSR god­ken­del­sen så vig­tig for Elizon­do?

Men selv om Elizon­do ikke kan bru­ge DOPSR god­ken­del­sen som en blåstem­pling af rig­tig­he­den af ind­hol­det i sin bog, er den vig­tig for ham af en anden grund.

Den fjer­ner nem­lig risi­ko­en for, at Pen­ta­gon kan sagsø­ge ham for at læk­ke for­tro­li­ge oplys­nin­ger. Eller ska­de den natio­na­le sik­ker­hed. For skul­le det sene­re vise sig, at der alli­ge­vel står noget hem­me­ligt i bogen, er det DOPSR’s og ikke Elizon­dos ansvar, at det er ble­vet læk­ket.

Sam­ti­dig sik­rer DOPSR god­ken­del­sen, at Elizon­do behol­der sin sik­ker­heds­god­ken­del­se. Den er vig­tig for ham, da det åbner op for, at han for­sat kan bli­ve ansat som kon­su­lent i fir­ma­er og offent­li­ge instan­ser, hvor der er brug for, at han har en høj sik­ker­heds-clea­ring.

Ende­lig viser DOPSR-“godkendelsen”, at Elizon­do har været loy­al over for den ame­ri­kan­ske stat, for­sva­ret og befolk­nin­gen. Alt­så er han den patri­ot, han ger­ne vil frem­stå som, der vær­ner om og beskyt­ter sit land.

Pen­ta­gon vid­ste godt, bogen vil­le bli­ve en varm kar­tof­fel

Men selv om et DOP­SR-review stort set fore­går med skyklap­per på i for­hold til ind­hol­det, vid­ste Pen­ta­go godt, at bogen vil­le bli­ve en varm kar­tof­fel. Og at den vil­le bli­ve brugt som kaste­skyts af de man­ge, som mener, det ame­ri­kan­ske for­svar og deres sam­ar­bejds­part­ne­re gem­mer både ufo-vrag, hele ufo­er og døde ali­ens i mørklag­te forsk­nings- og udvik­lings­pro­gram­mer.

Der­for for­lan­ger DOPSR i deres svar til Elizon­do, at der bli­ver ind­sat nær­mest en total ansvars­fra­skri­vel­se fra for­svars­mi­ni­ste­ri­ets side, når det kom­mer til bogens ind­hold. Det er den tekst, der står på siden lige efter titel­bla­det i bogen – alt­så før bogen for alvor begyn­der.

Ansvars­fra­skri­vel­sen lyder sådan her:

Det ame­ri­kan­ske for­svars­mi­ni­ste­ri­um ansvars­fra­skri­vel­se i Elizondo’s bog, trykt på siden efter titel­bla­det i bogen.

Og efter jeg har gra­vet mig ned i, hvad DOPSR helt præ­cist er, og hvor­dan et DOP­SR-review fore­går, har jeg fået for­stå­el­sen af, at det ikke sker sær­ligt tit, at det ame­ri­kan­ske for­svars­mi­ni­ste­ri­um kræ­ver at få ind­sat sådan en ansvars­fra­skri­vel­se.

Alli­ge­vel får til­hæn­ger­ne det til at lyde som en blåstem­pling af bogen

Til Elizondo’s – og for så vidt også jager­pi­lot Søren Søren­sens – for­svar, kan bru­gen af ordet ”god­kendt” måske und­skyl­des med, at beg­ge de her­rer jo net­op godt ved, hvad en ”DOP­SR-god­ken­del­se” bety­der. Men ikke tæn­ker over, at andre ikke gør det.

Fak­tisk for­kla­rer Elizon­do det meget præ­cist, da han taler med Andy Mcgril­len i This UFO Podcast:

”… that is the offi­ci­al stamp from the gover­n­ment, saying, okay, yes, you’ve done the right thing. The­re’s not­hing clas­si­fied in here.”

– Tid­li­ge­re efter­ret­nings­of­fi­cer Luis Elizon­do i podca­sten That UFO Podcast

Ved at und­la­de at for­kla­re lyt­te­re og læse­re, hvad et DOPSR review rent fak­tisk under­sø­ger, får de man­ge til­hæn­ge­re af Elizon­do, ufo-jour­na­li­ster­ne, og i nog­le til­fæl­de også Elizon­do selv, det til at lyde som om DOP­SR-reviewet er en blåstem­pling af bogens ind­hold. Og til­læg­ger tit god­ken­del­sen betyd­nin­ger, som jeg har svært ved at fin­de belæg for i hver­ken den svar­skri­vel­se, Elizon­do modt­og fra DOPSR. Eller de andre DOP­SR-doku­men­ter jeg har kun­net fin­de.

Ja, fak­tisk vil jeg gå så vidt som til at sige, at fle­re af oven­nævn­te per­so­ner meget bevidst udnyt­ter, at det er de fær­re­ste lyt­te­re og læse­re, der sæt­ter sig ind i, hvad et DOP­SR-review er. Eller ved det i for­vej­en — som de mest oply­ste af os ufo-nør­der jo gør.

Sam­ti­dig er det oftest DOP­SR-god­ken­del­sen, de alle sam­men hiver frem, så snart der er nogen, som sæt­ter spørgs­måls­tegn ved rig­tig­he­den af de påstan­de og beret­nin­ger fra sin tid i AATIP, som Elizon­do kom­mer med i bogen. Og det er sjovt nok også DOP­SR-god­ken­del­sen der bli­ver hevet frem af dem, som beskyl­der Elizon­do for at være en del af en mis­in­for­ma­tions­o­pe­ra­tion.

Så god­ken­del­sen bli­ver – både ube­vidst og bevidst – brugt til lidt af hvert.

DOP­SR-reviewet gør ikke Elizon­dos bog mere tro­vær­dig

Men når alt kom­mer til alt, gør DOP­SR-reviewet intet for tro­vær­dig­he­den af Elizon­dos bog. Det doku­men­te­rer blot, at han ikke for­bry­der sig mod de NDA’er, han i tidens løb har under­skre­vet. Eller bry­der for­tro­lig­he­den for det clea­ring-niveau, han fort­sat har.

Og det ene­ste der bli­ver blåstemp­let, er Elizon­dos evne til at hol­de tand for tun­ge.

Jeg for­står godt, folk tror, det er bogens ind­hold, der er god­kendt

Et eller andet sted for­står jeg godt, der er så man­ge, som tror, at det er bogens ind­hold, DOPSR har god­kendt. Sær­ligt hvis de bare hører, at Pen­ta­gon har god­kendt udgi­vel­sen af hans bog. Og det ikke bli­ver for­kla­ret, hvad det helt præ­cist er, Pen­ta­gon har under­søgt og god­kendt.

For det lyder jo ærlig talt totalt pip, at DOP­SR-reviewet ikke slår ned på de even­tu­elt for­ker­te oplys­nin­ger og lidt for sen­sa­tio­nel­le påstan­de, der frem­fø­res i bogen, når de gen­nem­går den. Bare for­di Elizon­do ikke lige namedrop­per et hem­me­ligstemp­let forsk­nings­pro­gram i for­bin­del­se med udta­lel­ser­ne.

Sam­ti­dig kan det også undre, at DOPSR ikke for­by­der Elizon­do at udgi­ve en bog om hans tid som chef for AATIP, når det ame­ri­kan­ske for­svars­mi­ni­ste­ri­um fort­sat offi­ci­elt påstår, at han aldrig har været chef for det pågæl­den­de for­svar­spro­gram. End­si­ge har været invol­ve­ret i det.

Eller at de ikke for­by­der ham eller for­la­get at udgi­ve bogen, for­di den indi­rek­te er med til at under­mi­ne­re for­svars­mi­ni­ste­ri­ets og rege­rin­gens i for­vej­en lave tro­vær­dig­hed i den ame­ri­kan­ske befolk­ning. Det kan jo poten­ti­elt føre til oprør og revo­lu­tion.

Så har ”man” da vir­ke­lig skyklap­per på. Og aner ikke hvad den anden hånd laver.

Omvendt vil­le det nok have givet et end­nu stør­re rama­skrig, hvis Pen­ta­gon rent fak­tisk hav­de ned­lagt for­bud mod udgi­vel­se. Eller hav­de kræ­vet stør­re ændrin­ger end dem, som vi kan se i bogen nu. Så var ryg­te­møl­len da for alvor gået amok. Så måske var det en smar­te­re stra­te­gi set med Pen­ta­gons øjne at behand­le bogen som et hvert andet manuskript, der skul­le tjek­kes for læk­ke­de infor­ma­tio­ner.

For­svars­mi­ni­ste­ri­ets luk­ket­hed giver frit lej­de

Men sta­dig er for­svars­mi­ni­ste­ri­ets luk­ket­hed og meget siloop­del­te måde at arbej­de på med til at gøre det meget nem­me­re for de medi­er og ufo-per­son­lig­he­der, der lever af folks klik og opmærk­som­hed, at fort­sæt­te med at koge sup­pe på ryg­ter­ne om ufo-vrag, døde ali­ens og andre sen­sa­tio­nel­le påstan­de – og der­med er Pen­ta­gon indi­rek­te selv med til at ska­de deres egen tro­vær­dig­hed hos den befolk­ning, de skul­le være med til at sik­re fre­den hos.

Så lige som de man­ge, der håber på, at ryg­ter­ne er san­de, vil jeg ønske at Pen­ta­gon snart tager sig sam­men, og læg­ger kor­te­ne på bor­det. Eller i hvert fald gå mere ind i den offent­li­ge debat. Selv om det iro­nisk nok vil være svæ­re­re for dem at over­be­vi­se folk om, at der ikke er hold i ryg­ter­ne, end at de er san­de. Men den snak har vi jo haft før.

Har DOPSR givet Elizon­do lov til at tale om Roswell?

Et af de ste­der, hvor det lyder som om, Elizon­do selv læg­ger mere i DOP­SR-god­ken­del­sen, end jeg mener, den kan bære, er, når han hæv­der, at DOP­SR-kon­to­ret har givet ham lov til tale om Roswell.

F.eks. næv­ner han det i podca­sten Need to Know i for­læn­gel­se af det citat, jeg tid­li­ge­re har bragt:

”… And so, my book took almost a year to go through the Pen­ta­gon pro­cess, but they appro­ved me tal­king about Roswell.

And so that’s why I can talk about Roswell. Yes, Roswell, by all acco­unts, was a crash. It was not a bal­loon.”

– Tid­li­ge­re efter­ret­nings­of­fi­cer Luis Elizon­do i podca­sten Need to Know

Men nær­læ­ser du det brev, Elizon­do modt­og fra DOPSR, da de hav­de været gen­nem manuskrip­tet til hans bog, næv­nes Roswell ikke med et ord.

Så hvis det bare er for­di, Roswell ikke udtryk­ke­ligt står nævnt i bre­vet, må Elizon­do tale om alle de ufo-styrt, han kan kom­me i tan­ke om. Inkl. det påstå­e­de styrt i Magen­ta i Ita­li­en i 1933, som David Grusch efter sigen­de fik lov at til tale om af DOPSR. Mens han angi­ve­lig­vis ikke fik lov til at sige noget om Roswell.

Nå ja, læg lige mær­ke til, at Elizon­do næv­ner, at det tog næsten et år, at få DOP­SR-god­ken­del­sen i hus. Det er lidt en sand­hed med modi­fi­ka­tio­ner. Læs her hvor­for.

Sor­ry — det var et sidespring. Til­ba­ge på spo­ret.

Kun­ne DOPSR have givet Elizon­do lov via andre kana­ler?

Jamen, kun­ne DOPSR ikke have holdt et over­dra­gel­ses­mø­de med Elizon­do, hvor de gav en mundt­lig til­la­del­se til at tale om Roswell. Eller kan Elizon­do have rin­get og spurgt?

Jo. Det er da abso­lut en mulig­hed.

Men efter hvad jeg kan få oplyst, er det ikke nor­mal pro­ce­du­re.

Men hvor­for skul­le Grusch så ikke have fået lov til at tale om Roswell?

Men hvis DOPSR skul­le have udtalt sig om Roswell til hen­holds­vis Elizon­do og Grusch, kan Grusch meget vel ikke have fået lov, for­di det var uklart for DOPSR, hvil­ken sam­men­hæng Roswell vil­le bli­ve nævnt i.

Eller også har han nævnt et klas­si­fi­ce­ret pro­jekt eller en loka­tion i rela­tion til Roswell, og fået nej på grund af det.

Det kan også bare være, at Elizon­do har været bed­re til at for­stå og navi­ge­re i DOP­SR-pro­ces­sen end Grusch. Der­for fik Elizon­do ikke et nej.

Hvad hand­ler et DOP­SR-review om?

Har du lyst til at dyk­ke ned i detal­jer­ne om, hvad et DOP­SR-review rent fak­tisk hand­ler om, kan du fin­de ret detal­je­re­de oplys­nin­ger på net­tet. Her lig­ger der både offi­ci­el­le doku­men­ter og fin­des hele hjem­mesi­der for DOPSR hos både det ame­ri­kan­ske for­svars­mi­ni­ste­ri­um og de for­skel­li­ge ame­ri­kan­ske efter­ret­ning­s­tje­ne­ster. Det får du nog­le links til i gen­nem­gan­gen neden­for.

Hvad er et DOP­SR-review?

DOPSR  er en for­kor­tel­se for Defen­se Offi­ce of Pre­pu­bli­ca­tion and Securi­ty Review. Det er er en pro­ces inden for det ame­ri­kan­ske for­svars­mi­ni­ste­ri­um (Depart­ment of Defen­se – DoD), hvor alle for­mer for tek­ster, data med vide­re udar­bej­det af for­sva­rets ansat­te eller sam­ar­bejds­part­ne­re, bli­ver gen­nem­gå­et før offent­lig­gø­rel­se.

Gen­nem­gan­gen foku­se­rer ude­luk­ken­de på at sik­re, at de offent­lig­gjor­te mate­ri­a­ler ikke inde­hol­der klas­si­fi­ce­re­de oplys­nin­ger, føl­som ikke-klas­si­fi­ce­ret infor­ma­tion eller noget, der kan kom­pro­mit­te­re for­sva­rets og efter­ret­ning­s­tje­ne­ster­nes ope­ra­tio­nel­le sik­ker­hed. Eller som går imod DoD’s poli­tik­ker af for­skel­lig slags.

DOP­S­Rs ansvars­om­rå­de, hvad der skal ind­sen­des til review, og hvor­dan det fore­går, defi­ne­res af DoD Instruction 5230.09 Clea­ran­ce of DoD Infor­ma­tion for Public Relea­se og DoD Instruction 5230.29 Securi­ty and Poli­cy Review of DoD Infor­ma­tion for Public Relea­se. De kan hen­tes via de ind­sat­te links.

Hvil­ke doku­men­ter kræ­ver et DOP­SR-review?

De tek­ster, doku­men­ter og udgi­vel­ser der skal gen­nem­gå et DOP­SR-review, før de må offent­lig­gø­res, omfat­ter bl.a.:

  • Mate­ri­a­le udar­bej­det af eller for DoD-per­so­na­le: Omfat­ter alt mate­ri­a­le (her­un­der bøger) udar­bej­det af nuvæ­ren­de eller tid­li­ge­re ansat­te, instan­ser eller sam­ar­bejds­part­ne­re, der skal offent­lig­gø­res, og inde­hol­der oplys­nin­ger om mili­tæ­re for­hold, sik­ker­heds­for­hold eller emner af stor betyd­ning for for­svars­mi­ni­ste­ri­et og den natio­na­le sik­ker­hed.
  • Taler og bri­e­fin­ger: Det gæl­der sær­ligt taler, der skal hol­des af højtran­ge­ren­de per­so­na­le (f.eks. offi­ce­rer, gene­ra­ler, eller andre såkald­te Seni­or Execu­ti­ve Ser­vi­ce-ansat­te), som omhand­ler føl­som­me poli­ti­ske eller mili­tæ­re emner.
  • Tek­ni­ske data: Alle for­mer for tek­ni­ske data pro­du­ce­ret af ansat­te, sam­ar­bejds­part­ne­re under kon­trakt eller lig­nen­de, der kan være af mili­tær betyd­ning og under­lagt begræns­nin­ger for offent­lig distri­bu­tion.
  • Mate­ri­a­le, der poten­ti­elt kan ska­be natio­nal eller inter­na­tio­nal opmærk­som­hed: Her­un­der emner, der kan påvir­ke natio­nal sik­ker­hed, uden­rigs­po­li­tik eller igang­væ­ren­de poli­ti­ske eller mili­tæ­re for­hand­lin­ger.
  • Mate­ri­a­le, der kan ska­be kon­tro­ver­ser: Her­un­der ind­hold, der kan være kon­tro­ver­si­elt i for­hold til for­skel­li­ge DoD-instan­ser, efter­ret­ning­s­tje­ne­sten eller andre føde­ra­le agen­tu­rer. En kate­go­ri, jeg i øvrigt klart mener, Elizon­dos bog fal­der ind under.
  • Offi­ci­el­le udta­lel­ser fra DoD-tals­mænd: Uan­set om det er base­ret på deres rang, posi­tion eller eks­per­ti­se, skal sådan­ne udta­lel­ser god­ken­des før offent­lig­gø­rel­se.
  • Mate­ri­a­le til kon­gres­sen: Offent­lig­gjort eller for­tro­ligt mate­ri­a­le, som er for­be­redt til fore­læg­gel­se for kon­gres­sen, kræ­ver også DOP­SR-god­ken­del­se.

Alt­så skal stort set alt, hvad der offent­lig­gø­res fra eller af for­svars­mi­ni­ste­ri­et, efter­ret­ning­s­tje­ne­ster­ne og deres tæt­te sam­ar­bejds­part­ne­re gen­nem­gå et DOP­SR-review.

Hvad bety­der en DOP­SR-god­ken­del­se for for­fat­te­ren?

En DOP­SR-god­ken­del­se af et manuskript har stor juri­disk, kar­ri­e­re­mæs­sig og per­son­lig betyd­ning for den, som har skre­vet eller udvik­let mate­ri­a­let.

Blandt de vig­tig­ste gevin­ster kan næv­nes:

  • Beskyt­tel­se mod juri­di­ske kon­se­kven­ser: Når en tekst er god­kendt af DOPSR (med even­tu­el­le ude­la­del­ser eller ændrings­krav), bekræf­ter DOPSR, at den er juri­disk klar til offent­lig­gø­rel­se. Det bety­der sam­ti­dig, at for­fat­te­ren ikke behø­ver fryg­te efter­føl­gen­de sags­an­læg for ulov­lig offent­lig­gø­rel­se eller brud på sik­ker­heds­reg­ler­ne. For har mate­ri­a­let en DOP­SR-god­ken­del­se, er det for­svars­mi­ni­ste­ri­ets ansvar, at de ikke har fan­get even­tu­el­le føl­som­me oplys­nin­ger.
  • Stør­re pro­fes­sio­nel tro­vær­dig­hed: En DOP­SR-god­ken­del­se bety­der, at for­fat­te­ren har være loy­al over for sin sik­ker­heds-clea­ring, og kan arbej­de med føl­som­me emner på en ansvar­lig og sik­ker måde. Det kan styr­ke for­fat­te­rens tro­vær­dig­hed inden for for­svars­sek­to­ren eller andre områ­der, hvor infor­ma­tions­sik­ker­hed er afgø­ren­de.
  • Bed­re kar­ri­e­re­mu­lig­he­der: En for­fat­ter, der gen­tag­ne gan­ge får deres arbej­de god­kendt til offent­lig­gø­rel­se af DOPSR, opnår stør­re til­lid fra deres over­ord­ne­de. Det kan bane vej­en for for­frem­mel­ser og stør­re ansvars­om­rå­der i frem­ti­den. Samt for at få bed­re betal­te jobs, og en høje­re sik­ker­heds-clea­ring.

Hvor­dan fore­går et DOP­SR-review?

Hvad, hvor­for og hvil­ke manuskrip­ter der skal gen­nem­gå et DOP­SR-review, uddy­bes i en slags FAQ for ”pre­pu­bli­ca­tion reviews”, der bl.a. lig­ger på NSA’s hjem­mesi­de. Samt kan fin­des i en lidt min­dre over­sku­e­lig udga­ve på DOP­S­Rs egen hjem­mesi­de.

Af FAQ’en på NSA’s hjem­mesi­de frem­går pro­ces­sen også. De består af 6 trin:

  1. Bekræft at det ind­le­ve­re­de manuskript kræ­ver et pre­pu­bli­ca­tion review.
  2. Bekræft at alt nød­ven­dig infor­ma­tion er mod­ta­get fra for­fat­te­rens side.
  3. Bekræft mod­ta­gel­sen af manuskrip­tet til afsen­de­ren af doku­men­tet.
  4. Fore­tag det egent­li­ge review, som sik­rer at doku­men­tet ikke læk­ker for­tro­lig­he­der.
  5. Koor­dinér med even­tu­el­le inter­ne kon­to­rer, som også bør gen­nem­gå manuskrip­tet.
  6. Send DOP­S­Rs afgø­rel­sen til ind­sen­de­ren af doku­men­tet – om muligt inden for 25 dage 😊.

Alt­så fore­går alt det ”spæn­den­de” i trin 4 – som det så er noget svæ­re­re at fin­de kon­kre­te infor­ma­tio­ner om. Ja, fak­tisk umu­ligt. For­di der mulig­vis ikke fore­læg­ger en kon­kret frem­gangs­må­de. Men det bare hand­ler om at sik­re manuskrip­tet i for­hold til de 7 punk­ter, jeg gen­nem­går neden­for. Og så er op til den enkel­te med­ar­bej­der at sik­re, de har gjort det ordent­ligt.

FAQ-siden hos NSA inde­hol­der også et do’s and don’t doku­ment, som spe­ci­fi­ce­rer hvad ind­sen­de­ren må og ikke må næv­ne i det resumé, ved­kom­men­de ved­læg­ger det mate­ri­a­le, der skal gen­nem­gå DOP­SR-reviewet. Som jeg læser sær­ligt ”don’t” delen, giver doku­men­tet sam­ti­dig spe­ci­fik­ke oplys­nin­ger om, hvad du skal und­gå at næv­ne, hvis dit doku­ment skal kom­me ”helskin­det” gen­nem DOP­SR-reviewet. Det bru­ger selv­føl­ge­lig NSA-ter­mer for alt det, du ikke må næv­ne. Men der fin­des nok også en ver­sion af FAQ’en et sted, der gæl­der for for­svars­mi­ni­ste­ri­et.

Men hvor­for må resu­me­et egent­lig ikke inde­hol­de for­tro­li­ge oplys­nin­ger? Det kom­mer jeg med et spe­ku­la­tivt bud på sidst i bok­sen.

Hvad ser et DOP­SR-review på?

Du kan også fin­de mere præ­ci­se oplys­nin­ger på net­tet om, hvad et DOP­SR-review ser efter, når de vur­de­rer et manuskript. Det er beskre­vet i doku­men­tet ”Securi­ty and Poli­cy Review of DoD Infor­ma­tion for Public Relea­se,” som jeg har nævnt og lin­ket til tid­li­ge­re. Og som i dag­lig tale bare kal­des for DoDI 5230.29.

Af doku­men­tet frem­går det, at et DOP­SR-review hand­ler om at sik­re, at doku­men­ter der fri­gi­ves til offent­lig­he­den, ikke:

  1. inde­hol­der klas­si­fi­ce­ret Infor­ma­tion: Det dre­jer sig spe­ci­fikt om ind­hold, der er stemp­let som for­tro­ligt, hem­me­ligt eller top­hem­me­ligt, og hvis offent­lig­gø­rel­se kan ska­de den natio­na­le sik­ker­hed.
  2. kom­pro­mit­te­rer ope­ra­tio­nel sik­ker­hed (OPSEC): Alt­så at doku­men­tet ikke læk­ker oplys­nin­ger om tid­li­ge­re, igang­væ­ren­de eller kom­men­de mili­tæ­re ope­ra­tio­ner, tak­tik­ker, tek­nik­ker eller pro­ce­du­rer. Så når DOPSR ikke slår ned på ”Ope­ra­tion Inter­l­o­per”, kun­ne det meget vel indi­ke­re, at honey trap ope­ra­tio­nen aldrig har været over­ve­jet på høje­re plan i Pen­ta­gon – og i hvert fald ikke har fun­det sted. Og ikke er plan­lagt til at bli­ve udført. I hvert fald ikke med det navn.
  3. afslø­rer efter­ret­nings­op­lys­nin­ger: Eller oply­ser om efter­ret­nings­kil­der, meto­der eller ope­ra­tio­ner, der kun­ne kom­pro­mit­te­re efter­ret­nings­ak­ti­vi­te­ter. Eller afslø­rer efter­ret­ning­s­tje­ne­stens arbejds­me­to­der.
  4. næv­ner hem­me­ligstemp­let tek­no­lo­gisk infor­ma­tion: F.eks. detal­jer om avan­ce­re­de våben­sy­ste­mer, tek­no­lo­gi­er eller kapa­ci­te­ter, der kun­ne give USA’s fjen­der ind­sigt i det ame­ri­kan­ske for­svars tek­no­lo­gi­ske for­må­en.
  5. inde­hol­der per­son­ligt iden­ti­fi­cer­bar infor­ma­tion (PII): Som f.eks. per­son­li­ge data om mili­tært per­so­nel eller andre indi­vi­der, der kun­ne udgø­re en risi­ko for per­so­nens pri­vat­liv eller sik­ker­hed. F.eks. en agent på en undercover ope­ra­tion. Det er dog for­fat­te­rens eget ansvar at ind­hen­te til­la­del­ser til at bru­ge folks nav­ne i det doku­ment, der er under review.
  6. næv­ner diplo­ma­ti­ske for­hold: F.eks. oplys­nin­ger, der poten­ti­elt kan ska­de USA’s rela­tio­ner til andre natio­ner eller inter­na­tio­na­le orga­ni­sa­tio­ner.
  7. næv­ner inter­ne poli­tik­ker og pro­ce­du­rer: F.eks. afslø­rer inter­ne poli­tik­ker, beslut­nings­pro­ces­ser eller ikke-offent­li­ge direk­ti­ver, som kan give uved­kom­men­de ind­sigt i, hvor­dan for­svars­mi­ni­ste­ri­et og deres sam­ar­bejds­part­ne­re arbej­der.

Alle andre infor­ma­tio­ner – eller rig­tig­he­den af dis­se – blan­der DOP­SR-reviewet sig ikke i. Så lige så læn­ge, du navi­ge­rer uden om klas­si­fi­ce­re­de oplys­nin­ger, er der fuld­stæn­digt frit slag for, hvad du kan slip­pe afsted med at skri­ve.

Hvil­ke udfald kan et DOP­SR-review få?

Det er ikke altid, DOPSR god­ken­der de ind­send­te doku­men­ter. Gene­relt er der fire muli­ge udfald af er DOP­SR-review, hvor Elizon­dos bog Immi­nent fla­der i kate­go­ri 3:

  1. God­ken­del­se uden ændrin­ger: Hvis tek­sten er god­kendt uden ændrin­ger, kan for­fat­te­ren udgi­ve den frit uden nogen begræns­nin­ger.
  2. God­ken­del­se med anbe­fa­lin­ger: Hvis tek­sten er god­kendt med anbe­fa­lin­ger, kan for­fat­te­ren væl­ge at imple­men­te­re de fore­slå­e­de ændrin­ger eller udgi­ve tek­sten som den er. Anbe­fa­lin­ger­ne er ikke bin­den­de, men kan hjæl­pe med at præ­ci­se­re eller for­bed­re ind­hol­det uden at påvir­ke sik­ker­heds­mæs­si­ge eller poli­ti­ske hen­syn.
  3. God­ken­del­se med påkræ­ve­de ændrin­ger: Hvis tek­sten er god­kendt “med ændrin­ger” eller ude­la­del­ser (sor­te stre­ger), er dis­se ændrin­ger bin­den­de. Det bety­der, at for­fat­te­ren skal fjer­ne eller ændre spe­ci­fik­ke dele af tek­sten, for at den kan offent­lig­gø­res. Hvis ændrin­ger­ne ikke imple­men­te­res, er god­ken­del­sen ugyl­dig, og tek­sten må ikke udgi­ves. I nog­le til­fæl­de kan alter­na­ti­ve for­mu­le­rin­ger bli­ve fore­slå­et af DOPSR til at erstat­te de slet­te­de dele​.
  4. Ikke god­kendt til offent­lig­gø­rel­se: Hvis tek­sten ikke bli­ver god­kendt til offent­lig­gø­rel­se, må den ikke offent­lig­gø­res i nogen form, og for­fat­te­ren kan væl­ge at appel­le­re beslut­nin­gen. Appel­len skal inde­hol­de en begrun­del­se for, hvor­for mate­ri­a­let bør god­ken­des, og vil bli­ve behand­let af de rele­van­te myn­dig­he­der inden for DoD.

I de før­ste 3 kate­go­ri­er kan der i sjæld­ne til­fæl­de bli­ve kræ­vet en ansvars­fra­skri­vel­se (som f.eks. med Elizon­dos bog), hvor det tyde­lig­gø­res, at frem­før­te syns­punk­ter er for­fat­te­rens egne og ikke nød­ven­dig­vis afspej­ler DoD’s offi­ci­el­le poli­tik eller holdning​ om emnet.

Ende­lig gæl­der det, at i alle de 3 kate­go­ri­er hvor manuskrip­tet god­ken­des til offent­lig­gø­rel­se, er det for­fat­te­rens ansvar, at oplys­nin­ger­ne i tek­sten er fak­tu­elt kor­rek­te.

Hvem udfø­rer et DOP­SR-review?

Som alle­re­de nævnt, bli­ver folk, der ind­sen­der doku­men­ter til DOP­SR-review, bedt om at ude­luk­ke for­tro­li­ge oplys­nin­ger fra det resumé, de skal ind­sen­de sam­men med det doku­ment, der skal gen­nem­gås.

Sam­ti­dig vir­ker det ikke til at være et arbej­de, som giver hver­ken stor anse­el­se eller er sær­lig godt betalt.

”It isn’t exa­cly a gla­mour job.”

Det for­kla­re­de en god ame­ri­kansk ufo-bekendt, som jeg har fået gen­nem min til­knyt­ning til den inter­na­tio­na­le ufo-orga­ni­sa­tion UAP Check. Han er pen­sio­ne­ret i dag, men stif­te­de i sin tid et fir­ma, der gen­nem mere end 20 år leve­re­de avan­ce­ret over­våg­nings­tek­no­lo­gi til de ame­ri­kan­ske efter­ret­ning­s­tje­ne­ster. Og har i den for­bin­del­se gen­nem­gå­et utal­li­ge DOP­SR-reviews.

Beg­ge dele (ude­luk­kel­sen af for­tro­li­ge oplys­nin­ger i de ind­send­te resu­me­er, og at job­bet hver­ken er spe­ci­elt velan­set eller vel­be­talt) kun­ne ellers indi­ke­re, at det rent fak­tisk var per­so­nel, der ikke har nogen eller en meget lav sik­ker­heds-clea­ring, som hånd­te­rer DOP­SR-reviewe­ne. Og jeg kun­ne sag­tens se for mig, at det kun­ne lade sig gøre, hvis med­ar­bej­de­ren sad med en liste eller en data­ba­se, de kun­ne slå loka­tio­ner, per­so­ner, pro­gram­nav­ne og så vide­re op i. Og stod loka­tio­nen, nav­net eller hvad det nu var på listen, måt­te tek­sten ikke fri­gi­ves til offent­lig­gø­rel­se, før den pågæl­den­de infor­ma­tion er fjer­net.

Men helt præ­cis hvor­dan de ansat­te så kan udfø­re reviewet, hav­de min bekend­te ikke ind­sigt i. Og jeg tviv­ler på, at der reelt set er nogen af dem, der har fået fore­ta­get et DOP­SR-review, der ved noget om dem, der sid­der og udfø­rer reviewet i prak­sis. Dels for­di de sjæl­dent kom­mu­ni­ke­rer direk­te med den med­ar­bej­der, der udfø­rer reviewet. Og dels for­di det for ind­sen­de­ren pri­mært hand­ler om at få resul­ta­tet af reviewet at vide.

Det kun­ne ellers være en god grund til, at DOP­SR-reviewet kun foku­se­rer på at opda­ge og fjer­ne even­tu­el­le for­tro­li­ge infor­ma­tio­ner i tek­sten. Og ikke for­hol­der sig til de fak­ta, der står i de ind­send­te manuskrip­ter. Sam­ti­dig vil­le det også spa­re på lønud­gif­ter­ne, for­di ansat­te med et højt sik­ker­heds­ni­veau og stor ind­sigt i for­sva­rets og efter­ret­ning­s­tje­ne­stens anlig­gen­der skal have en langt stør­re løn for at udfø­re opga­ven end en menig eller civil med­ar­bej­der.

Men vi kom­mer det nok ikke nær­me­re end at ”It isn’t exa­cly a gla­mour job.”

For­la­get var næsten lige så læn­ge om det som DOPSR

I et af de cita­ter jeg har brugt i artik­len oven­for, næv­ner Elizon­do, at DOP­SR-reviewet tog ”almost a year.

Helt præ­cist tog det tæt på 8 måne­der. Det frem­går af dato­en for mod­ta­gel­sen af hans manuskript (30. maj 2023) og dato­en på bre­vet (17. janu­ar 2024) til Elizon­do med DOPSR’s god­ken­del­se til at udgi­ve manuskrip­tet med de fore­tag­ne ude­la­del­ser og til­skriv­ning af for­svars­mi­ni­ste­ri­ets ansvars­fra­skri­vel­se.

Men bogen udkom først 20. august 2024. Alt­så tog det næsten lige så læn­ge for for­la­get at få gjort bogen klar til udgi­vel­se, som det tog DOPSR at gen­nem­gå manuskrip­tet.

Og som gam­mel bog­mand, ved jeg, at det ikke er unor­malt lang tid for et stort inter­na­tio­nalt for­lag at være om at gøre en bog klar til udgi­vel­se.

Men når folk (og Elizon­do) siger, at DOPSR har været over et år om at god­ken­de bogen – og måske mel­lem linjer­ne indi­rek­te sig­na­le­rer, at for­svars­mi­ni­ste­ri­et skul­le have været ekstra påpas­se­li­ge eller haft brug for at for­sin­ke bogen – hol­der det ikke stik i vir­ke­lig­he­den. For­la­get for­sin­ke­de udgi­vel­sen næsten lige så læn­ge.

Bliv støt­te­med­lem for SUFOI

Vil du støt­te sag­lig og nøg­tern for­mid­ling af viden om ufo­er? Så vælg en gra­tis bog, og tegn et støt­tea­bon­ne­ment for SUFOI for Dkr. 400,- pr. år.

Hvert år mod­ta­ger du efter­føl­gen­de:

  • En af vores nye­ste, tryk­te udgi­vel­ser om ufo­myten
  • 4 årli­ge onli­ne­mø­der — og adgang til opta­gel­ser af tid­li­ge­re møder
  • Rabat­ko­der til gra­tis down­lo­ad af udvalg­te e‑bøger fra vores butik
  • SUFOI’s års­rap­port, som opsum­me­rer den for­gang­ne år

Vælg din før­ste gra­tis bog neden­for — og tegn abon­ne­ment i dag:

Den sto­re ufo-afslø­ring

Tro­en på, at Jor­den får besøg ude­fra, har fun­det vej til den ame­ri­kan­ske kon­gres. Både Pen­ta­gon og NASA har ned­sat eks­pert­grup­per til at udfor­ske, om der er noget om snak­ken. Og det lig­ger i luf­ten, at sand­he­den snart bli­ver afslø­ret.

Eller hand­ler det i vir­ke­lig­he­den om noget helt andet?

Temp­let og Gra­len

I den­ne bog påvi­ser Klaus Aars­l­eff bl.a. nog­le under­li­ge lig­heds­punk­ter mel­lem ste­nal­der­kul­tu­ren på Mal­ta og en til­sva­ren­de 5.000 år gam­mel kul­tur i Irland. Samt ser nær­me­re på en mas­se andre legen­der, hel­lig­dom­me og relik­vi­er, der kred­ser om ønsket om udø­de­lig­hed.

Hvor er de hen­ne?

Claus Hem­mert Lund har skre­vet en glim­ren­de bog om, hvad nog­le men­ne­sker tro­e­de engang om liv i Mæl­ke­vej­en, hvad man­ge fore­stil­ler sig i dag, og hvor­dan viden­ska­ben i dag opstil­ler betin­gel­ser for liv og udfor­sker Uni­ver­set med bl.a. rum­son­der og telesko­per.” Citat fra anmel­del­sen i UFO-Mail 391.

UFO’er — myter og viden

Bogen er udgi­vet i anled­ning af SUFOI’s 60 års jubilæum.

Den inde­hol­der spæn­den­de artik­ler om ufo­myten og dens udvik­ling, og sam­ler op på den viden, for­e­nin­gen har sam­let om ufo­er. Og tager nog­le af de mest kend­te ufo-obser­va­tio­ner gen­nem tiden op til for­ny­et revi­sion.