Er ufo­er fra andre dimen­sio­ner?

Hvis vi anta­ger, at nog­le beret­nin­ger om kon­tak­ter med ali­ens vir­ke­lig er auten­ti­ske, giver det så mening at tro, at dis­se væse­ner er fra andre dimen­sio­ner eller paral­lel­le ver­de­ner?

 

Men­ne­sket har sådan set altid tro­et på eksi­sten­sen af andre dimen­sio­ner og væs­ner, som kom fra dis­se paral­lel­le vir­ke­lig­he­der. I den nor­di­ske myto­lo­gi fin­der man f.eks. utal­li­ge over­na­tur­li­ge væs­ner, som bor i vand­løb, træ­er eller klip­per. Når en såkaldt „gnom“ boe­de i en kam­pe­sten, betød det dog ikke, at man kun­ne flæk­ke ste­nen og fin­de den inden i den. Ste­nen var en slags por­tal imel­lem gno­mer­nes og men­ne­ske­nes ver­den. I moder­ne sprog­brug vil­le man kal­de gno­mer­ne for inter­di­men­sio­nel­le væse­ner — alt­så væse­ner som kan bevæ­ge sig imel­lem to dimen­sio­ner. Iføl­ge myto­lo­gi­en kun­ne dis­se væse­ner fan­ges i men­ne­ske­nes ver­den, hvis det lyk­ke­des for en helt at svin­ge et sværd med indrid­se­de runer over dem. Så kun­ne f.eks. gno­mer­ne tvin­ges til at udfø­re magi­ske tje­ne­ster for hel­ten til gen­gæld for en til­la­del­se til at ven­de til­ba­ge til deres egen ver­den.

Som det vil frem­gå sene­re, så eksi­ste­rer tro­en på inter­di­men­sio­nel­le væse­ner, der ufri­vil­ligt bli­ver fan­get i vores ver­den, sta­dig.

I mid­delal­de­ren spe­ku­le­re­de teo­lo­ger over den mulig­hed, at gud hav­de skabt et uen­de­ligt antal paral­lel­le ver­de­ner ved siden af vores egen. Man ræson­ne­re­de, at hvis gud var almæg­tig, hvor­for skul­le han så begræn­se sig til kun at rea­li­se­re de ting, som sker i vores ver­den? Hvor­for skul­le han f.eks. ikke også have skabt en ver­den, hvor Ale­xan­der den Sto­re leve­de 20 år læn­ge­re og der­med ero­bre­de Ita­li­en og knu­ste det spi­ren­de romer­ri­ge — så en alter­na­tiv ver­dens­hi­sto­rie vil­le være opstå­et? Eller en ver­den, hvor Ale­xan­der aldrig blev kon­ge? Eller en ver­den, hvor han slet ikke var født? Og sådan kun­ne man bli­ve ved med at udtæn­ke alter­na­ti­ve ver­dens­hi­sto­ri­er i det uen­de­li­ge.

Man­ge-Ver­dens-Teo­ri­en

I lang tid har ide­en om paral­lel­le ver­de­ner og andre dimen­sio­ner alt­så knyt­tet sig til myto­lo­gi­ske eller reli­gi­øse fore­stil­lin­ger. Det­te ændre­de sig i 1957, da den ame­ri­kan­ske fysi­ker Hugh Eve­rett III (1930–1982) frem­sat­te sin „Man­ge-Ver­dens-Teo­ri“.

Det er en teo­ri, som på fle­re områ­der lig­ner den oven­nævn­te teo­ri, bort­set fra at den er base­ret på kvan­te­fy­sik. Meget sim­pelt defi­ne­ret er kvan­te­fy­sik­ken den gren af fysik­ken, som beskæf­ti­ger sig med det suba­to­ma­re niveau, alt­så elek­tro­ner, foto­ner etc. I mod­sæt­ning her­til står den klas­si­ske fysik, der beskæf­ti­ger sig med ting i den stør­rel­ses­or­den, som vi ken­der fra vores dag­lig­dag.

Det har så læn­ge været et meget stort pro­blem for fysi­ker­ne, at der til­sy­ne­la­den­de gæl­der andre natur­love på det kvan­te­fy­si­ske områ­de, end dem man ken­der fra den klas­si­ske fysik. Det­te stri­der imod hele essen­sen i fysik­ken, som jo net­op er at fin­de natur­love, der er uni­ver­sel­le. Man­ge fysi­ke­re har der­for beskæf­ti­get sig med teo­ri­er, der kan for­e­ne kvan­te­fy­sik og klas­sisk fysik.

„Man­ge-Ver­dens-Teo­ri­en“ var Hugh Eve­retts bud på net­op sådan en teo­ri. Teo­ri­en løser på bril­lant vis pro­ble­met ved at anta­ge, at pro­ces­ser på kvan­te­ni­veau kon­stant udskil­ler alter­na­ti­ve vir­ke­lig­he­der fra vores egen. Alli­ge­vel blev teo­ri­en mødt med blank afvis­ning fra Eve­retts kol­le­ger. Ingen af dem hav­de nogen egent­li­ge viden­ska­be­li­ge mod­ar­gu­men­ter — men man kun­ne rent følel­ses­mæs­sigt ikke accep­te­re ide­en om paral­lel­le ver­de­ner. I 1957 var tiden end­nu ikke moden til, at viden­ska­ben kun­ne ind­dra­ge en så radi­kal teo­ri.

Sci­en­ce fiction-for­fat­te­re kaste­de sig der­i­mod begej­stre­de over ide­en om paral­lel­le ver­de­ner. Resul­ta­tet blev en ræk­ke sci­en­ce fiction-roma­ner, som tager udgangs­punkt i per­so­ner, der rej­ser på tværs af paral­lel­le vir­ke­lig­he­der. Der kan blandt andet næv­nes »Qua­ran­ti­ne« fra 1992 af Greg Egan og tri­lo­gi­en »His Dark Mate­ri­als Tri­lo­gy« (1995–2000) af Phil­lip Pul­man, i hvil­ke Eve­rett og Man­ge-Ver­dens-Teo­ri­en næv­nes.

Hugh Eve­rett døde den 19. juli 1982 i en alder af 51 år. Han nåe­de såle­des hver­ken at ople­ve de tragi­ske kon­se­kven­ser af sin teo­ri eller det ende­li­ge gen­nem­brud af sin teo­ri inden for viden­ska­ben.

Eve­retts dat­ter, Eliza­beth, begik i 1996 selv­mord med en over­do­sis sovepi­l­ler. Hun efter­lod et brev, hvor hun udtryk­te håb om, at hun igen­nem sin død kun­ne bli­ve for­e­net med sin far i et andet uni­vers.

Mul­ti­ver­set og inf­la­tion

Gen­nem­brud­det kom i begyn­del­sen af det nye årtu­sin­de, hvor kos­mo­lo­ger genop­da­ge­de Man­ge-Ver­dens-Teo­ri­en og omdøb­te den til „Mul­ti­ver­set“. Eve­rett blev nu udråbt til „ska­be­ren af mul­tip­le uni­ver­ser“ og fik såle­des sin for­sin­ke­de aner­ken­del­se. Mul­ti­ver­set tager udgangs­punkt i den såkald­te inf­la­tions­te­o­ri, som anta­ger, at inf­la­tion er det gen­nem­gå­en­de, ska­ben­de prin­cip i uni­ver­set. Sel­ve ordet „inf­la­tion“ har nok en nega­tiv klang for de fle­ste, da vi oftest hører om det­te prin­cip inden for øko­no­mi. Når der går inf­la­tion i pen­ge­sy­ste­met, bety­der den øge­de pen­ge­mæng­de jo i reg­len, at købe­kraf­ten redu­ce­res.

Inden for kos­mo­lo­gi­en er inf­la­tion det prin­cip, som afgør, at der plud­se­lig kan opstå et punkt af eksi­stens midt i uni­ver­sets vaku­um, for­di der går inf­la­tion i intet­he­den. Inf­la­tio­nen kan så puste det­te punkt op til en bob­le af alter­na­tiv eksi­stens. Med lidt held kan den­ne bob­le fort­sæt­te med at vok­se, så den bli­ver begyn­del­sen til et nyt paral­lelt uni­vers. Da vores uni­vers jo hoved­sa­ge­ligt består af vaku­um, kan det ved en slags knop­skyd­ning kon­stant frem­brin­ge nye alter­na­ti­ve uni­ver­ser — som så igen kan bli­ve ophav til andre uni­ver­ser. Kos­mo­lo­ger anta­ger, at nog­le af dis­se uni­ver­ser lig­ner vort eget, mens andre kan være meget ander­le­des. Man anta­ger nem­lig, at de alter­na­ti­ve uni­ver­ser ikke nød­ven­dig­vis har de sam­me „kon­stan­ter“ (her­ved for­stås de værdier/tal, som aldrig kan ændres). Man har såle­des udtænkt „døde“ paral­lel­le uni­ver­ser. Uni­ver­ser, hvor andre kon­stan­ter bety­der, at ato­mer­ne er på stør­rel­se med gol­f­bol­de, hvil­ket igen med­fø­rer, at de kom­plek­se orga­ni­ske for­bin­del­ser vil være for usta­bi­le til at eksi­ste­re. Fak­tisk er der åbnet op for, at enhver per­son kan udtæn­ke sig sit helt eget uni­vers med egne unik­ke egen­ska­ber.

Teo­ri­en om mul­ti­u­ni­ver­set tager på afgø­ren­de vis Eve­retts teo­ri et styk­ke læn­ge­re: Man anta­ger, at der kan være en form for for­bin­del­se imel­lem de paral­lel­le ver­de­ner. Tyng­de­kraf­ten reg­nes såle­des for at være en kraft, der kan vir­ke på tværs af de paral­lel­le uni­ver­ser. Man har f.eks. læn­ge haft svært ved at for­stå, hvor­for mate­ri­en i vores uni­vers er så uens­ar­tet for­delt. Iføl­ge „The Big Bang“ bur­de mate­ri­en nem­lig være for­delt nogen­lun­de ens­ar­tet. Det­te pro­blem har man søgt at løse ved at anta­ge, at mate­ri­en i vores uni­vers på et tids­punkt er ble­vet påvir­ket af tyng­de­kræf­ter fra et paral­lelt uni­vers.

Når uni­ver­ser kol­li­de­rer

I 2007 frem­sat­te de to fysi­ke­re Cliff Bur­ge­ss og Fer­nan­do Que­vedo en ny kom­pleks teo­ri i novem­be­r­ud­ga­ven af »Sci­en­ti­fic Ame­ri­can«. En teo­ri, der åbner op for direk­te kon­takt mel­lem paral­lel­le uni­ver­ser. I yder­ste kon­se­kvens anta­ges det, at to uni­ver­ser direk­te kan kol­li­de­re med hin­an­den — med kata­stro­fa­le føl­ger! Bur­ge­ss’ og Que­vedos teo­ri kan lyde som noget fra sci­en­ce fiction-lit­te­ra­tu­rens over­drev, men blev fak­tisk mod­ta­get posi­tivt af andre fysi­ke­re rundt omkring i ver­de­nen.

Når man taler om andre dimen­sio­ner og alter­na­ti­ve vir­ke­lig­he­der, må man nød­ven­dig­vis også næv­ne det såkald­te „Mør­ke Stof“. Mæl­ke­vej­en består som bekendt af en gigan­tisk rote­ren­de ski­ve af stjer­ner. Men der har vist sig at være en alvor­lig dif­fe­ren­ce imel­lem de mate­ma­ti­ske form­ler, og så det vi rent fak­tisk kan obser­ve­re. Hvis Mæl­ke­vej­en kun består af det stof, som vi kan obser­ve­re i form af stjer­ner og gas­sky­er, så er der slet ikke mate­rie (og der­med tyng­de­kraft) nok til at hol­de sam­men på Mæl­ke­vej­en. Dens rota­tions­e­ner­gi bur­de slyn­ge stjer­ner­ne, inklu­siv vores eget sol­sy­stem, ud i alle ret­nin­ger. Mæl­ke­vej­en bur­de for længst være gået i opløs­ning. Fak­tisk er man nødt til at anta­ge, at det syn­li­ge stof kun udgør 2 % af Mæl­ke­ve­jens mas­se! Så hvor er de øvri­ge 98 %, som er nød­ven­di­ge for at hol­de vores galak­se sam­men? I begyn­del­sen spe­ku­le­re­de man i ret­ning af mæg­ti­ge støv­sky­er imel­lem stjer­ner­ne — men sådan­ne støv­sky­er er ikke ble­vet fun­det. Nu anta­ger fle­re og fle­re for­ske­re, at det mang­len­de stof — kal­det „Mørkt Stof“ — eksi­ste­rer i en anden dimen­sion, som mulig­vis omgi­ver os overalt.

I en arti­kel i »Sci­en­ti­fic Ame­ri­can« novem­ber 2010 med tit­len »Hid­den Wor­lds Of Dark Mat­ter« skri­ver de to fysi­ke­re Jonat­han Feng og Marh Trod­den blandt andet:

„Kun­ne det være, at det, vi ser som mørkt stof, i rea­li­te­ten er bevi­set for en skjult ver­den, som er et spejl­bil­le­de af vores egen?“

Den­ne teo­ri åbner så op for spe­ku­la­tio­ner om „Mørkt Liv“ — og i yder­ste kon­se­kvens også „Intel­li­gent mørkt liv“. Som det ses, er der alt­så en viden­ska­be­lig bag­grund for den teo­ri, at der kan eksi­ste­re liv i andre dimen­sio­ner. Hvis vi så sta­dig går ud fra, at nog­le beret­nin­ger om mysti­ske far­tø­jer og ali­ens rent fak­tisk er auten­ti­ske — er der så nogen af dis­se beret­nin­ger, der kan støt­te teo­ri­en om besøg fra andre dimen­sio­ner? Det synes der at være — enten direk­te eller indi­rek­te.

Nærob­ser­va­tio­ner af 3. grad

De ufo­lo­ger, der betrag­ter ali­ens som rum­rej­sen­de, har en ten­dens til at foku­se­re på de obser­va­tio­ner af typer af ali­ens, som mere eller min­dre lig­ner men­ne­sker i deres kro­ps­byg­ning. Det dre­jer sig især om de ali­ens, der fal­der ind under kate­go­ri­er­ne „Huma­noi­der“ og „Grå“. Dis­se typer ali­ens vir­ker givet­vis også mest tro­vær­di­ge i rol­len som besø­gen­de fra andre pla­ne­ter. Men­ne­sket er dyg­tigt til at hånd­te­re tek­no­lo­gi, blandt andet for­di det har dyb­de­syn og hæn­der med stor gri­be­ev­ne. Så det vir­ker logisk, at andre racer, som beher­sker avan­ce­ret tek­no­lo­gi, må lig­ne os mere eller min­dre. Men der­ved igno­re­rer man en bety­de­lig mæng­de obser­va­tio­ner af helt ander­le­des og bizar­re væs­ner. Væs­ner, som vir­ker „out of pla­ce“, ikke kun på Jor­den, men overalt hvor de sam­me natur­love gæl­der.

Det dre­jer sig f.eks. om nær­kon­tak­ten med tre fir­kan­te­de væs­ner nær Pro­spect i Ken­tucky den 27. janu­ar 1977. Den ene af dis­se ali­ens lig­ne­de noget, der var skå­ret ud af en mur. Der var ingen syn­li­ge øjne eller mund på den glat­te over­fla­de af krop­pen. På den ene side af væs­nets krop sad der en enkelt „arm“, som blot end­te i en spids. De to andre væse­ner i ufo­en vir­ke­de lige­le­des aka­ve­de og mær­ke­ligt hjæl­pe­lø­se — i al fald i vores uni­vers. Vid­net hav­de da også en følel­se af, at de tre ali­ens var ban­ge for ham.

Der eksi­ste­rer fak­tisk så man­ge obser­va­tio­ner af den­ne type ali­ens, at de efter­hån­den har fået deres egen beteg­nel­se: „Wall“ (Mur). Det er blot sjæl­dent, at dis­se obser­va­tio­ner duk­ker op i den mere popu­læ­re ufo­lit­te­ra­tur. Dr. Alvin H. Law­son fra Cali­for­ni­en, som har beskæf­ti­get sig med klas­si­fi­ka­tio­nen af de mere usæd­van­li­ge ali­ens, dra­ger en pud­sig paral­lel mel­lem „Walls“ og de leven­de spil­le­kort fra »Ali­ce i even­tyr­land«. Fak­tisk mener Alvin H. Law­son, som er dok­tor i engelsk lit­te­ra­tur, at alle typer ali­ens kan gen­fin­des i en anden form i even­tyr­lit­te­ra­tur. Han dra­ger især paral­lel­ler til »Ali­ce i even­tyr­land« og »Trold­man­den fra Oz«.

Men man kan fak­tisk dra­ge yder­li­ge­re paral­lel­ler til myto­lo­gi­en. Iføl­ge vores hjem­li­ge myto­lo­gi er elver­pi­ger som bekendt „hule i ryg­gen“ eller fla­de. Eller sagt i en moder­ne sprog­brug: De er todi­men­sio­nel­le væs­ner. Med andre ord har vi alt­så både ali­ens og myto­lo­gi­ske væs­ner, som alle vir­ker mær­ke­ligt mal­pla­ce­re­de og nær­mest han­di­cap­pe­de i vores uni­vers. Men det giver plud­se­lig mening, hvis vi anta­ger, at de slet ikke stam­mer fra det­te uni­vers — men fra paral­lel­le uni­ver­ser, hvor der gæl­der andre natur­love. Måske er de fir­kan­te­de ali­ens fra en dimen­sion, hvor natur­love­ne f.eks. gør øjne over­flø­di­ge? Måske er myto­lo­gi­ens elver­folk væse­ner fra en dimen­sion, hvis fysi­ske love kun til­la­der dem at eksi­ste­re som todi­men­sio­nel­le væs­ner i vores ver­den.

Et af de berøm­te svin­del­fo­tos af Cot­ting­ley-elver­fol­ket.

Rej­ser mel­lem paral­lel­le dimen­sio­ner

Her stø­der man så ind i spørgs­må­let, om hvor­dan det kan være muligt at bevæ­ge sig fra en dimen­sion til en anden? Rent fak­tisk har fle­re for­fat­te­re frem­sat for­skel­li­ge teo­ri­er, om hvor­dan sådan­ne rej­ser angi­ve­ligt skul­le være muli­ge.

Mysti­ke­ren Ata­la Dor­o­t­hy Toy hæv­der, at fle­re væse­ner fra andre dimen­sio­ner igen­nem uheld er ble­vet fan­get i vores ver­den. Angi­ve­ligt skul­le der ved stør­re eks­plo­sio­ner — med kon­ven­tio­nelt spræng­stof — udlø­ses ener­gi med en sær­lig fre­kvens, som kortva­rigt skul­le åbne en por­tal til en anden dimen­sion. Nog­le uhel­di­ge skab­nin­ger fra den paral­lel­le dimen­sion skul­le så være ble­vet suget igen­nem den­ne por­tal, og er nu, imod deres vil­je, fan­get hos os. Iføl­ge Ata­la D. Toy dan­nes sådan­ne por­ta­ler ved alle sto­re eks­plo­sio­ner, både i krigs­tid og i freds­tid, f.eks. ved byg­ning af veje. Det er næp­pe den mest over­be­vi­sen­de teo­ri, og Ata­la D. Toy er da hel­ler ikke i stand til at frem­fø­re nogen form for bevi­ser over­ho­ve­det. Det mest inter­es­san­te ved teo­ri­en for­bli­ver dens myto­lo­gi­ske paral­lel­ler.

Et bed­re gæt er måske, at besø­gen­de fra andre dimen­sio­ner benyt­ter en tek­no­lo­gi, som end­nu er ukendt for men­ne­sket. Et andet gæt er, at nog­le væse­ner måske har udvik­let evnen til at bevæ­ge sig mel­lem for­skel­li­ge dimen­sio­ner gen­nem evo­lu­tion. I et andet uni­vers kan ander­le­des natur­love have ført den bio­lo­gi­ske evo­lu­tion i helt andre ret­nin­ger, end dem vi ken­der fra Jor­den.

Teo­ri­en om sådan­ne trans­di­men­sio­nel­le væse­ner under­støt­tes af nog­le obser­va­tio­ner. De mere bizar­re ali­ens obser­ve­res tit ale­ne — alt­så uden at der sam­ti­dig obser­ve­res en ufo. Det gæl­der f.eks. obser­va­tio­nen af et skræm­men­de væsen ved River­si­de i Cali­for­ni­en den 29. august 1955. Den­ne besyn­der­li­ge ali­en med fire arme og fire ben mate­ri­a­li­se­re­de sig først del­vist, da en åben­bart løs­re­ven arm blev set svæ­ve i luf­ten. Nogen tid sene­re var hele væse­net syn­ligt.

Hvor mær­ke­ligt det end må fore­kom­me, så fin­des der i ufo­lo­gi­ens arki­ver en del obser­va­tio­ner af den­ne art. Dr. Alvin H. Law­son har kate­go­ri­se­ret den­ne type obser­va­tio­ner som „Appa­ri­tion“ (åben­ba­ring). Igen dra­ger han en sæl­som paral­lel til »Ali­ce i even­tyr­land«. Den­ne gang til „Den gri­nen­de kat“, som i histo­ri­en kan mate­ri­a­li­se­re sig helt eller del­vist ud af den blå luft.

Hvis vi ven­der os mod de mere klas­si­ske ufoob­ser­va­tio­ner, fin­der man også ele­men­ter, der under­støt­ter teo­ri­en om besø­gen­de fra andre dimen­sio­ner. I de land­li­ge egne af Bra­si­li­en går ufo­fæ­no­me­net ofte under beteg­nel­sen „La fuegö“ (ilden). Man fin­der her en ræk­ke obser­va­tio­ner, som har inter­es­san­te fæl­les­træk. Når vid­net før­ste gang ser ufo­en, anta­ges den ofte for at være et bål i det fjer­ne — her­af nav­net. Først grad­vis bli­ver vid­net opmærk­somt på, at objek­tet bevæ­ger sig. Det sker oftest ved, at objek­tet svæ­ver i meget lav høj­de og nøje føl­ger ter­ræ­net. Ofte for­svin­der det på sam­me måde. Hvis man anta­ger, at der er tale om et far­tøj, så bevæ­ger det sig alt­så mest af alt som et luft­pu­de­far­tøj. En uhy­re inter­es­sant detal­je er her, at nog­le vid­ner beret­ter om en lugt af brændt olie eller ben­zin fra objek­tet.

Der er alt­så en del, der taler for, at det dre­jer sig om et for­holds­vis lav­tek­no­lo­gisk far­tøj i stil med en hovercraft. Man­ge vid­ner hæv­der yder­li­ge­re, at der er tale om beman­de­de far­tø­jer. I fle­re til­fæl­de skal far­tø­jer være stand­s­et, og besæt­nings­med­lem­mer er set sti­ge ud. I nog­le til­fæl­de synes besæt­nin­gen at være ste­get ud for at under­sø­ge noget eller for at repa­re­re noget på far­tø­jet, inden det fort­sæt­ter. I andre til­fæl­de er for­må­let åben­bart at bort­fø­re men­ne­sker. I Bra­si­li­ens fin­der man beret­nin­ger om sådan­ne bort­fø­rel­ser i 1950’erne — alt­så et godt styk­ke tid inden fæno­me­net mani­feste­re­de sig i USA.

Der er nog­le træk, som synes at gå igen i en bety­de­lig del af dis­se beret­nin­ger om bort­fø­rel­ser og for­søg på bort­fø­rel­ser. Såle­des beskri­ves de frem­me­de ofte som men­ne­ske­lig­nen­de. Men det, som er værd især at læg­ge mær­ke til, er de ret simp­le og lav­tek­no­lo­gi­ske mid­ler, som de frem­me­de tager i brug. I man­ge til­fæl­de for­sø­ger de sim­pelt hen at over­man­de ofret med ren muskel­kraft. Man­ge beret­nin­ger omhand­ler hånd­ge­mæng og direk­te slags­mål med de frem­me­de. Åben­bart er de frem­me­de dog for­holds­vis fysisk sva­ge, og det er muligt for vid­net at kæm­pe sig fri.

I et til­fæl­de und­gik vid­net at bli­ve truk­ket ind i et far­tøj ved at hol­de fast i et træ. I et for­søg på at få vid­net til at give slip, stæn­ke­de en af de frem­me­de drå­ber af kogen­de olie på hans ben. Da det­te ikke fik vid­net til at slip­pe sit tag om træ­et, opgav man bort­fø­rel­ses­for­sø­get. Fle­re beret­nin­ger af den­ne type kan fin­des i bogen »Ufo Dan­ger Zone: Ter­ror & Death in Bra­zil« af Bob Pratt.

En del af vid­ner­ne omtalt oven­for er fat­ti­ge lan­d­ar­bej­de­re, som aldrig før har hørt om ufo­er eller ali­ens. De mener ofte selv, at det er djæv­le eller dæmo­ner, som har over­fal­det dem. Det skal ret­fær­dig­vis også siges, at der fra Bra­si­li­en også fin­des beret­nin­ger om mere „tra­di­tio­nel­le“ ufo­er: Far­tø­jer, som for­svin­der med stor hast lodret op i luf­ten.

Som vi har set oven­for, er det alt­så muligt at udkrystal­li­se­re en kate­go­ri af far­tø­jer, som næp­pe kan være rum­ski­be. De frem­træ­der mere som eks­pe­di­tions­far­tø­jer, udsendt af en civi­li­sa­tion, der befin­der sig på omtrent sam­me tek­no­lo­gi­ske niveau som men­ne­ske­he­den. Fle­re ufo­lo­ger har der­for frem­sat den teo­ri, at dis­se ali­ens er besø­gen­de fra et paral­lelt uni­vers, som ved et til­fæl­de har fun­det en meto­de, der gør det muligt at bevæ­ge sig fra den ene ver­den til den anden. Men ud over den­ne evne råder de ikke over en tek­no­lo­gi, der er mere avan­ce­ret end vores.

Ende­ligt er der end­nu en kate­go­ri af beret­nin­ger, som bør næv­nes. Det er de til­fæl­de, hvor ali­ens, via kon­takt­per­so­ner, selv har præ­sen­te­ret sig som rej­sen­de fra andre dimen­sio­ner. Ufo­lo­gen og parap­sy­ko­lo­gen Phi­lip J. Imbrog­no har gen­gi­vet en del beret­nin­ger, hvor ali­ens fra andre dimen­sio­ner skal have taget kon­takt med „udvalg­te dimen­sio­ner“. I et til­fæl­de er årsa­gen til kon­tak­ten åben­bart den, at de frem­me­de er bekym­ret for en mulig ato­m­eks­plo­sion i New York-områ­det. Bekym­rin­gen gæl­der dog ikke så meget men­ne­ske­he­den som dem selv. De frem­me­de er nervø­se for, at den elek­tro­mag­ne­ti­ske impuls (EMP) fra eks­plo­sio­nen skal for­plan­te sig til deres egen dimen­sion. Der lig­ger et åben­lyst inter­es­sant per­spek­tiv i den­ne beret­ning. Den moder­ne ufo­lo­gi begyn­der jo blot to år efter den før­ste test af et atom­vå­ben.

Uhel­dig­vis refe­re­rer P.J. Imbrog­no ale­ne til ano­ny­me kon­takt­per­so­ner, som åben­bart har valgt kun at tage kon­takt til ham. Han gør intet for­søg på at doku­men­te­re blot nogen af de man­ge fan­ta­sti­ske histo­ri­er, som han gen­gi­ver.

Kon­klu­sion

Teo­ri­er­ne om eksi­sten­sen af paral­lel­le uni­ver­ser er rime­lig solidt under­byg­get. Det vil dog kræ­ve en grund­læg­gen­de viden inden for bl.a. kvan­te­fy­sik at kun­ne for­stå teo­ri­er­ne fuldt ud. Mest inter­es­sant er den kends­ger­ning, at et hånd­gri­be­ligt bevis mulig­vis er inden for ræk­ke­vid­de. Man anta­ger på nuvæ­ren­de tids­punkt, at gravi­ta­tion er en kraft, som vir­ker på tværs af de paral­lel­le uni­ver­ser. Lyk­kes det der­for at påvi­se tyng­de­kraf­ten fra et andet uni­vers, har man det ende­li­ge bevis for mul­ti­u­ni­ver­set.

Hvad angår den anden teo­ri: at nog­le ufo­er og ali­ens er besø­gen­de fra sådan­ne alter­na­ti­ve vir­ke­lig­he­der, så er den væsent­lig mere pro­ble­ma­tisk. Jeg har i den­ne arti­kel valgt at gå ud fra, at en del beret­nin­ger om nær­kon­takt med ali­ens er auten­ti­ske. Og der­med er vi til­ba­ge ved det pro­blem, som altid har pla­get ufo­lo­gi­en: mang­len på fysi­ske bevi­ser.

Kri­tik­ker­ne vil pege på mas­se­hyste­ri, hal­luci­na­tio­ner og lig­nen­de psy­ki­ske fæno­me­ner som årsa­ger. Beret­nin­ger­ne fra de land­li­ge egne af Bra­si­li­en er i den hen­se­en­de mere tro­vær­di­ge. Som nævnt oven­for er man­ge af vid­ner­ne anal­fa­be­ter og har ingen adgang til mas­se­me­di­er­ne. Under sådan­ne for­hold bur­de mas­se­hyste­ri have van­ske­ligt ved at spre­de sig over et så stort geo­gra­fisk områ­de. Men tan­ken om besø­gen­de fra andre dimen­sio­ner må alt­så fore­lø­big for­bli­ve en hypo­te­se — et af fle­re muli­ge bud på for­kla­ring af ufo­fæ­no­me­net.

Kil­der:

„Dark wor­lds“, s. 20–27 i »Sci­en­ti­fic Ame­ri­can«, novem­ber 2010
„Look­ing for life in the mul­ti­ver­se“, s.28–35 i »Sci­en­ti­fic Ame­ri­can«, janu­ar 2010
„The gre­at cos­mic rol­ler-coa­ster ride“, s.28–35 i »Sci­en­ti­fic Ame­ri­can«, novem­ber 2007
»The huma­noids« Char­les Bowen, Eng­land 1969
„The many wor­lds of Hugh Eve­rett“ s.72–79 i »Sci­en­ti­fic Ame­ri­can«, decem­ber 2007
»We are not alo­ne« Ata­la D. Toy, USA 2009

Bliv støt­te­med­lem for SUFOI

Vil du støt­te sag­lig og nøg­tern for­mid­ling af viden om ufo­er? Så vælg en gra­tis bog, og tegn et støt­tea­bon­ne­ment for SUFOI for Dkr. 400,- pr. år.

Hvert år mod­ta­ger du efter­føl­gen­de:

  • En af vores nye­ste, tryk­te udgi­vel­ser om ufo­myten
  • 4 årli­ge onli­ne­mø­der — og adgang til opta­gel­ser af tid­li­ge­re møder
  • Rabat­ko­der til gra­tis down­lo­ad af udvalg­te e‑bøger fra vores butik
  • SUFOI’s års­rap­port, som opsum­me­rer den for­gang­ne år

Vælg din før­ste gra­tis bog neden­for — og tegn abon­ne­ment i dag:

Den sto­re ufo-afslø­ring

Tro­en på, at Jor­den får besøg ude­fra, har fun­det vej til den ame­ri­kan­ske kon­gres. Både Pen­ta­gon og NASA har ned­sat eks­pert­grup­per til at udfor­ske, om der er noget om snak­ken. Og det lig­ger i luf­ten, at sand­he­den snart bli­ver afslø­ret.

Eller hand­ler det i vir­ke­lig­he­den om noget helt andet?

Temp­let og Gra­len

I den­ne bog påvi­ser Klaus Aars­l­eff bl.a. nog­le under­li­ge lig­heds­punk­ter mel­lem ste­nal­der­kul­tu­ren på Mal­ta og en til­sva­ren­de 5.000 år gam­mel kul­tur i Irland. Samt ser nær­me­re på en mas­se andre legen­der, hel­lig­dom­me og relik­vi­er, der kred­ser om ønsket om udø­de­lig­hed.

Hvor er de hen­ne?

Claus Hem­mert Lund har skre­vet en glim­ren­de bog om, hvad nog­le men­ne­sker tro­e­de engang om liv i Mæl­ke­vej­en, hvad man­ge fore­stil­ler sig i dag, og hvor­dan viden­ska­ben i dag opstil­ler betin­gel­ser for liv og udfor­sker Uni­ver­set med bl.a. rum­son­der og telesko­per.” Citat fra anmel­del­sen i UFO-Mail 391.

UFO’er — myter og viden

Bogen er udgi­vet i anled­ning af SUFOI’s 60 års jubilæum.

Den inde­hol­der spæn­den­de artik­ler om ufo­myten og dens udvik­ling, og sam­ler op på den viden, for­e­nin­gen har sam­let om ufo­er. Og tager nog­le af de mest kend­te ufo-obser­va­tio­ner gen­nem tiden op til for­ny­et revi­sion.