Civi­le og mili­tær­per­so­nel iagt­ta­ger uaf­hæn­gig af hin­an­den sam­me lys­fæ­no­men på him­len. Des­u­den er radar og jager­fly invol­ve­ret i en spæn­den­de sag fra 1976. Blandt utro­ligt man­ge rela­tivt uin­ter­es­san­te sager i FTK’s såkald­te „ufo-map­pe“ er der et par styk­ker, som der er noget mere sub­stans i. Dem ser vi på i den­ne 2. del af gen­nem­gan­gen af de dan­ske X‑files.

Af Ole Hen­nings­en

Den mest spæn­den­de af sager­ne med mere sub­stans har tid­li­ge­re været omtalt på for­skel­lig vis i UFO-Nyt, og beskri­vel­sen af obser­va­tio­nen i den­ne frem­stil­ling er base­ret på de oplys­nin­ger, der frem­går af Fly­ve­våb­nets offent­lig­gjor­te „ufo-map­pe“, sup­ple­ret med udfyld­te ufo-rap­port­ske­ma­er, kor­re­spon­dan­ce samt nota­ter m.v. i SUFOI’s Rap­portar­kiv.

Spæn­den­de nord­jy­ske obser­va­tio­ner

Den 6. juli 1976 omtal­te sig­na­tu­ren „pe“ i Aal­borg Stift­s­ti­den­de en serie ufo-obser­va­tio­ner afte­nen før fra Fly­ve­sta­tion Aal­borg. Avi­sen anfø­rer sin kil­de som vagt­ha­ven­de assi­stent på fly­ve­sta­tio­nen, over­ser­gent O.H. Chri­sti­an­sen. Han oply­ser, at man omkring kl. 22.30 fik en mel­ding fra en mand i Støvring, om at han hav­de set en lysen­de gen­stand i luf­ten over Frej­lev syd for Aal­borg. Vagt­ha­ven­de udta­ler til avi­sen:

„Vi kun­ne også se det, og lidt sene­re så vi noget læn­ge­re vest­på, men det har mulig­vis været en stjer­ne.“

Artik­len med udta­lel­ser­ne fra det mili­tæ­re per­so­nel på Fly­ve­sta­tion Aal­borg til »Aal­borg Stift­s­ti­den­de« den 6. juli 1976 sat­te offent­lig­gø­rel­se af hele den­ne spæn­den­de sag i gang.

Omta­len i avi­sen siger vide­re:

„at der ikke var noget sik­kert spor på radarskær­men, men vagt­ha­ven­de assi­stent oply­ser, at man mener at kun­ne bestem­me afstan­den på den før­ste obser­va­tion til et styk­ke syd for Frej­lev, mens det var umu­ligt at anslå gen­stan­dens høj­de. Han oply­ser vide­re, at det var ude­luk­ket, at der var tale om fly.

Den tred­je obser­va­tion på fly­ve­sta­tio­nen fore­to­ges kort efter de to før­ste. En lysen­de gen­stand pas­se­re­de plad­sen med stor fart fra vest mod øst, og obser­va­tio­nen pas­ser med obser­va­tio­ner, der lidt sene­re er fore­ta­get i Øster­sø­en.

UFO num­mer fire pas­se­re­de plad­sen kort efter. Det kom fra vest og fore­tog umid­del­bart over plad­sen et skar­pt drej mod nord. Der var ingen lyd i for­bin­del­se med objek­tet, men det udsend­te et pul­se­ren­de lys. Også det­te objekt bevæ­ge­de sig med stor hastig­hed.

Pilo­ter­ne i de to jager­fly, der var i luf­ten under de før­ste obser­va­tio­ner, kun­ne ikke se objek­ter­ne, og brænd­stof­be­hold­nin­gen til­lod dem ikke at fort­sæt­te obser­va­tio­ner­ne.

På fly­ve­sta­tio­nen ude­luk­ker man, at den fly­ven­de gen­stand kan være det meteor, der sent i aftes faldt ned i Jam­mer­bug­ten.“

RB-tele­gram­met beret­te­de i dele af dags­pres­sen den 6. juli 1976 om de mete­o­r­ob­ser­va­tio­ner, som ved mid­nat­s­tid afte­nen i for­vej­en også var gjort lan­det over.

Meteor ved mid­nat­s­tid med­før­te fal­ske alar­mer

Sam­me dag som Aal­borg Stift­s­ti­den­de omtal­te obser­va­tio­ner­ne fra Fly­ve­sta­tion Aal­borg, brag­te dele af dags­pres­sen et RB-tele­gram med føl­gen­de oplys­nin­ger:

„Søvær­nets Ope­ra­ti­ve Kom­man­do og godt en halv snes dan­ske poli­tik­red­se fik omkring mid­nat nat­ten til tirs­dag et utal af alarmopkald gåen­de ud på ski­be i havs­nød.

Gen­nem Ska­gen, Lyng­by og Blåvand Radio send­tes med­del­el­ser ud om at hol­de udkig efter even­tu­el­le ski­be i nød.

Først ved mid­nat­s­tid blev pro­ble­met løst, da der kom mel­ding fra et norsk skib i Jam­mer­bug­ten i Ska­ger­rak. Ski­bets tele­gra­fist oply­ste, at der var sket et mete­o­r­nedslag i Jam­mer­bug­ten, og at mete­o­ren hav­de truk­ket en kraf­tig rød-gul lys­stri­be bag sig.

Det var den­ne lys­stri­be fra rumaf­fal­det, der bevir­ke­de de man­ge alarmopkald om et skib i havs­nød.

SOK i Århus fik ale­ne 27 mel­din­ger, hvoraf fle­re var med seks til syv men­ne­skers uaf­hæn­gi­ge iagt­ta­gel­ser.“

Det er natur­ligt nok de før­ste obser­va­tio­ner tid­li­ge­re på afte­nen, der har SUFOI’s sto­re inter­es­se.

Dis­se oplys­nin­ger tyde­de på en usæd­van­lig begi­ven­hed på dansk områ­de — en mulig radar­visu­el obser­va­tion! SUFOI sat­te der­for straks med­ar­bej­de­re i gang med at under­sø­ge sagen, i før­ste omgang ved kon­takt med det mili­tæ­re per­so­nel.

Set fra Hæsum og FSN Aal­borg sam­ti­digt

Hæn­del­ses­for­lø­bet er i det føl­gen­de gen­gi­vet efter den sene­re rap­port, som SUFOI’s davæ­ren­de næst­for­mand og leder i Nord­jyl­land, Tor­ben Bir­ke­holm, udar­bej­de­de efter besøg med et omfat­ten­de inter­view den 29. okto­ber 1977 hos den civi­le obser­va­tør, davæ­ren­de mask­in­fa­bri­kant Bent Søn­der­by Lar­sen, 43, fra Hæsum syd for Ålborg.

Det hele begyn­der i Hæsum ved 22.30-tiden den 5. juli 1976. Bent Søn­der­by Lar­sen og hans søn går over gårds­plad­sen ved bopæ­len. Søn­nen får øje på en „stærkt lysen­de stjer­ne“ i syd­lig ret­ning, knapt 10 gra­der over hori­son­ten, og udpe­ger lyset for sin far. De læg­ger mær­ke til, at lyset bevæ­ger sig op på him­len, som en fly­ver med nord­lig kurs. Lyset er hvidt som en pro­jek­tør og bevæ­ger sig roligt med kon­stant hastig­hed.

På et tids­punkt tror de, at der er tale om et fly, der har tændt en lan­dings­pro­jek­tør, dog mener de alli­ge­vel, at det er for svagt til at kun­ne være lan­dings­ly­set fra et fly.

Man­dens hustru bli­ver gjort opmærk­som på fæno­me­net, og da de har stu­de­ret objek­tet et styk­ke tid, bli­ver de eni­ge om at rin­ge til Fly­ve­sta­tion Aal­borg. Mask­in­fa­bri­kan­ten går inden­for for at rap­por­te­re, medens hustru­en og søn­nen hol­der øje med objek­tet og hol­der ham under­ret­tet om situ­a­tio­nen gen­nem den åbne dør.

Da man­den får kon­takt med vagt­ha­ven­de assi­stent, over­ser­gent O.H. Chri­sti­an­sen, på Fly­ve­sta­tion Aal­borg, befin­der lyset sig 40–45 gra­der over hori­son­ten, og den vagt­ha­ven­de oply­ser, at han og to kol­le­ger også kan se lyset med det blot­te øje i syd­lig ret­ning fra fly­ve­sta­tio­nen.

Kort: Hen­rik Klin­ge Peder­sen

Udvalg­te eksemp­ler på doku­men­ta­tio­nen i hæn­del­sen 5. juli 1976. UFO-spør­ge­ske­ma udfyldt og under­skre­vet af den civi­le obser­va­tør Bent Søn­der­by Lar­sen (tv.), hæn­del­ses­for­lø­bet som beskre­vet i Tor­ben Bir­ke­holms inter­view med obser­va­tø­ren, SUFOI-med­ar­bej­der Vagn G. Ander­sens notat om oplys­nin­ger fra besøg på Fly­ve­sta­tion Aal­borg den 7. juli 1976 samt over­ser­gent O.H. Chri­sti­an­sens udfyld­te UFO-spør­ge­ske­ma.
Foto: Ole Hen­nings­en

Radar­folk på arbej­de

Bent Søn­der­by Lar­sen kan via tele­fo­nen høre den vagt­ha­ven­de tale med radar­fol­ke­ne, der bli­ver bedt om at fin­de objek­tet på deres skærm. De rap­por­te­rer til­ba­ge, at de intet kan se på rada­ren, selv om den er ret­tet i den rig­ti­ge ret­ning, for­tæl­ler obser­va­tø­ren sene­re til Tor­ben Bir­ke­holm iføl­ge den udar­bej­de­de rap­port.

Da lyset befandt sig i ca. 60 gra­ders høj­de, set fra Hæsum, kan man fra gårds­plad­sen se, at lyset i vir­ke­lig­he­den består af tre lys, anbragt i hver sit hjør­ne af en lige­si­det tre­kant, med en spids i fly­ve­ret­nin­gen. Hvert lys i tre­kan­ten er på stør­rel­se med en kraf­tigt lysen­de stjer­ne, og afstan­den mel­lem lyse­ne er 10–12 mm i udstrakt arm. Lyse­ne ændrer ikke på noget tids­punkt den ind­byr­des afstand, men det er ikke muligt at afgø­re, om lyse­ne „hæn­ger sam­men“, eller om det er tre uaf­hæn­gi­ge lys i for­ma­tions­flyv­ning.

Lige før „tre­kan­ten“ når zenith (lodret oppe), kan obser­va­tø­rer­ne i Hæsum høre en „sum­men­de, lavfre­kvent lyd“ fra fæno­me­net. Det­te bli­ver straks rap­por­te­ret til vagt­ha­ven­de på fly­ve­sta­tio­nen over tele­fo­nen, og den vagt­ha­ven­de udta­ler: „det lyder inter­es­sant, det må jeg skri­ve ned.“

Umid­del­bart der­ef­ter taler den vagt­ha­ven­de om, at man vil diri­ge­re nog­le jage­re af sted for at se nær­me­re på fæno­me­net. I det sam­me råber hustru­en fra gårds­plad­sen, at lyse­ne sluk­ke­des, og obser­va­tø­ren siger der­for i tele­fo­nen til vagt­ha­ven­de, at han godt kun­ne spa­re sig at sen­de jager­ne af sted, for „nu sluk­ke­de de“.

SUFOI’s for­søg på at gen­gi­ve hæn­del­sen med bag­grund i beret­nin­gen fra den civi­le obser­va­tør, som for­tæl­ler, at lyset, som det ses i sid­ste del af obser­va­tio­nen, i vir­ke­lig­he­den består af tre lys, anbragt i hver sit hjør­ne af en lige­si­det tre­kant, med en spids i fly­ve­ret­nin­gen. Hvert lys i tre­kan­ten er på stør­rel­se med en kraf­tigt lysen­de stjer­ne, og afstan­den mel­lem lyse­ne er 10–12 mm i udstrakt arm.
Teg­ning: Hen­rik Klin­ge Peder­sen

Sluk­ker som kon­takt

Den vagt­ha­ven­de på fly­ve­sta­tio­nen har også set, at lyse­ne blev sluk­ket „som når man tryk­ker på en kon­takt“, og han oply­ser, at fly­e­ne alli­ge­vel er på vej, for­di de nok kun­ne få fæno­me­net ind på deres næse­ra­dar, men at de nok ikke kun­ne se lyse­ne alli­ge­vel.

Vagt­ha­ven­de til­by­der at rin­ge til­ba­ge til obser­va­tø­ren, hvis han vil høre, om jager­ne har haft held med sig. Der­ef­ter afbry­der de sam­ta­len, og man­den slut­ter sig til sin hustru og søn uden­for.

Man­den kon­sta­te­rer, at den sum­men­de lyd sta­dig kan høres, og det indi­ke­rer, at objek­tet (lyse­ne), sta­dig syn­tes at bevæ­ge sig mod nord med uæn­dret hastig­hed — men nu alt­så uden lys! Lyden kun­ne høres i 3–4 minut­ter og for­svandt, som når lyden fra et fly „fader“ ud i det fjer­ne.

Bent Søn­der­by Lar­sen tal­te efter det opgiv­ne med vagt­ha­ven­de i 5–6 min., fra objek­tet kun­ne ses i 40–45 gra­ders høj­de, til lyset sluk­ke­des i zenith. Den sam­le­de obser­va­tion­s­tid for ham og hans fami­lie helt fra star­ten, og til lyden er for­s­vun­det, angi­ves at lig­ge på ca. 15–20 min.

Intet set fra jage­re

Fra Hæsum kun­ne man nu se og høre de jager­fly, der kred­se­de over områ­det. Da Star­figh­ter­ne til sidst for­svin­der mod Aal­borg, bli­ver man­den rin­get op af vagt­ha­ven­de assi­stent, der oply­ser, at pilo­ter­ne intet hav­de set og intet hav­de fan­get på deres radar. Sam­ti­dig spør­ger vagt­ha­ven­de, om man har set mere fra Hæsum, efter lyse­ne var ble­vet sluk­ket? Her­til kan Bent Søn­der­by Lar­sen oply­se, at de hav­de obser­ve­ret et objekt eller „lys“ bevæ­ge sig fra NV mod SØ, og som kryd­se­de him­mel­bu­en med fan­ta­stisk fart! Hele turen tog højst 5 sekun­der!

Den vagt­ha­ven­de for­tæl­ler der­ef­ter, at han hav­de spurgt, for­di man hav­de obser­ve­ret det sam­me fra fly­ve­sta­tio­nen!

Og med dis­se oplys­nin­ger slut­ter den nedskrev­ne beret­ning fra fami­li­en Søn­der­by Lar­sen i Hæsum.

Mili­tært per­so­nel inter­viewes

En af SUFOI’s rap­por­t­op­ta­ge­re i områ­det, Vagn G. Ander­sen, Nør­re­sund­by, kon­tak­ter med bag­grund i omta­len i Aal­borg Stift­s­ti­den­de alle­re­de den 8. juli 1976 vagt­ha­ven­de over­ser­gent O.H. Chri­sti­an­sen, 31, og får ham under sit besøg i O‑afdelingen til at udfyl­de et af SUFOI’s ufo-spør­ge­ske­ma­er. Heri beret­ter han kort:

„Efter tele­fo­nop­ring­ning obser­ve­re­de jeg en kraf­tig lysen­de plet mod syd. Da jeg hav­de vagt, tal­te jeg med vagt­ha­ven­de offi­cer om det, og medens vi snak­ke­de, og sam­ti­dig så på den lysen­de plet, for­svandt den plud­se­lig.“

Det er bekræf­tet, at den nævn­te vagt­ha­ven­de offi­cer (for Afvis­nings­be­red­ska­bet) i øvrigt var fly­ver­løjt­nant og selv Star­figh­ter-pilot, men ikke i luf­ten under hæn­del­sen, som han dog over­væ­re­de.

Sene­re lyk­ke­des det SUFOI’s Tor­ben Bir­ke­holm at få udle­ve­ret en kopi af den rap­port, vagt­ha­ven­de over­ser­gent udfær­di­ge­de og vide­re­send­te til Fly­vertak­tisk Kom­man­do (FTK) i Karup. Det dre­jer sig om en af de gam­le, mili­tæ­re for­mu­la­rer 3622, der har sin oprin­del­se helt til­ba­ge i 1946. I den­ne rap­port er hæn­del­ses­for­lø­bet spora­disk nedskre­vet kort efter sel­ve obser­va­tio­nen, og de fle­ste oplys­nin­ger bli­ver her­ved bekræf­tet, selv om der også er nog­le uove­r­ens­stem­mel­ser i for­hold til ufo-rap­por­ten fra den civi­le obser­va­tør. Den­ne rap­port fra Bent Søn­der­by Lar­sen er til gen­gæld af for­skel­li­ge årsa­ger først opta­get på et meget sene­re tids­punkt. Det er en kendt sag, at det­te for­hold natur­lig­vis kan have påvir­ket vis­se detal­jer i beret­nin­gen.

Bag­grun­den for udfyl­del­sen af mili­tær­rap­por­ten er i før­ste omgang hen­ven­del­sen fra mask­in­fa­bri­kant Bent Søn­der­by Lar­sen i Hæsum, men sam­ti­dig er der i mili­tær­rap­por­ten en vis sam­men­blan­ding af, hvad der er obser­ve­ret og med­delt tele­fo­nisk af den­ne civi­le obser­va­tør, og hvad der rent fak­tisk er obser­ve­ret af mili­tært per­so­nel og note­ret på ske­ma­et på Fly­ve­sta­tio­nen.

Iagt­ta­gel­ses­tids­punk­tet er på ske­ma­et anført som 2246A (7–8 min. omkring det­te tids­punkt), og iagt­ta­gel­ses­ste­det er anført som B. Søn­der­by Lar­sens bopæl samt fra EKYT WING OPS.

EKYT står for Fly­ve­sta­tion Aal­borg, og WING OPS er vagt­ha­ven­de enhed (nær­mest „Kon­trol­cen­tra­len“), der står for kon­tak­ten fra tårn til — i det­te til­fæl­de — ESK 723 på FSN Aal­borg. GCA (Gro­und Con­trol­led Appro­ach) er et rad­ar­ba­se­ret lan­dings­hjæl­pe­mid­del, der næsten ude­luk­ken­de anven­des mili­tært. GCA udfø­res ved hjælp af en radar på jor­den. Radarskær­men er opdelt i to dele, der viser fly­ets posi­tion i hhv. det vand­ret­te og lod­ret­te plan. Ud fra oplys­nin­ger­ne på skær­men giver en fly­ve­l­e­der instruk­ser om ind­flyv­nin­gen, såle­des at pilo­ten kan lan­de fly­et sik­kert. GCA er alt­så ikke en radar, som den opfat­tes i gængs for­stand.

Tor­ben Bir­ke­holms sene­re nota­ter anfø­rer, at der nor­malt er to per­so­ner i WING OPS, men den anden, en kon­sta­bel, var ikke til ste­de på obser­va­tion­s­tids­punk­tet.

I mili­tær­rap­por­ten under punk­tet „Gen­stan­dens Udse­en­de (Form, Far­ve, Stør­rel­se, Beskaf­fen­hed o.l.)“ note­res det:

„Meget kraf­tigt hvidt lys. Mens tele­fo­nind­be­ret­nin­gen fandt sted, blev lyset obser­ve­ret fra EKYT WING OPS. Lyset for­svandt plud­se­ligt — da Lar­sen holdt det 60 gra­der over hori­son­ten i syd. WING OPS holdt det ca. 10 gra­der over hor. i syd.“

Der er end­vi­de­re note­ret:

„Svag brum­men (motor) hørt af Lar­sens dat­ter. Efter 30 sec. kom lyset igen. Det var nu sva­ge­re og pul­se­re­de mel­lem hvidt og rødt. Det­te sva­ge lys for­svandt lang­somt mod syd­vest.“

For- og bag­si­de af det af vagt­ha­ven­de over­ser­gent O.H. Chri­sti­an­sen udfyld­te mili­tæ­re ske­ma, form. 3622, som han vide­re­send­te til Fly­vertak­tisk Kom­man­do i Karup om bl.a. sine egnes og andres iagt­ta­gel­ser fra Fly­ve­sta­tion Aal­borg af lys­fæ­no­me­ner den 5. juli 1976.

Fle­re iagt­ta­gel­ser

På bag­si­den af den udfyld­te rap­port har O.H. Chri­sti­an­sen anført føl­gen­de (af og til gør hånd­skrif­ten og den sene­re fotoko­pi­e­ring tek­sten noget ulæ­se­lig):

„Mens det­te sva­ge lys for­svandt, obser­ve­re­des af Lar­sen plus WING OPS og EKYT GCA (visu­elt) (dvs. rada­robs. så lyset visu­elt — ikke på sin radarskærm. red.) et andet hvidt lys, vin­kel­høj­de for Lar­sen max. 70 gra­der. For EKYT max. 30 gra­der. Det­te bevæ­ge­de sig med stor hastig­hed WNW-ØSØ obser­ve­ret direk­te syd EKYT ca. 2310A.“

Det skal bemær­kes, at Ole J. Knud­sen, davæ­ren­de leder af SUFOI’s Alarm­cen­tral, efter­føl­gen­de på rap­por­ten har note­ret, om det evt. kun­ne være et meteor.

Over­ser­gent O.H. Chri­sti­an­sen fort­sæt­ter sine nota­ter — der ikke står kro­no­lo­gisk — på bag­si­den af rap­por­ten:

„Kl. 2306A kom et nyt lys (hvidt pul­se­ren­de) ind fra vest. Da det­te var direk­te syd EKYT, vin­kel ca. 80 gra­der, dre­je­de det til NØ. Dre­jet blev fore­ta­get på meget få sekun­der og var en ændring på mindst 45 gra­der. Lyset for­svandt NØ. Sid­ste lys obser­ve­ret fra EKYT WING OPS.“

Under det­te har SUFOI’s Ole J. Knud­sen på et sene­re tids­punkt note­ret:

„Det­te sva­rer ca. til den civi­le fly­ru­te A8-R4, som går over Fly­ve­sta­tion Aal­borg. Er WING OPS klar over, hvil­ke civi­le fly, der pas­se­rer? — det er man f.eks. ikke på FTK.“

SUFOI’s for­søg på at gen­gi­ve hæn­del­sen med bag­grund i beret­ning og udta­lel­ser fra mili­tært per­so­nel fra Fly­ve­sta­tion Aal­borg. Fra den­ne posi­tion sås et lys lavt på him­len, lidt til ven­stre for tv-anten­ne­ma­sten ved Frej­lev, syd for Ålborg.
Teg­ning: Hen­rik Klin­ge Peder­sen

Hur­tig reak­tion

SUFOI’s rap­por­t­op­ta­ger Vagn G. Ander­sen anfø­rer i nota­tet om sit inter­view med over­ser­gent O.H. Chri­sti­an­sen to dage efter til­dra­gel­ser­ne:

„at lyset lige­som flyt­te­de sig gan­ske lidt, sam­ti­dig men­te han, at det ikke kun­ne være en kurs­æn­dring. Han hav­de svært ved at for­kla­re, hvor­dan objek­tet for­svandt, idet det ikke for­svandt lang­somt og blev sva­ge­re. Det nær­me­ste han kun­ne sam­men­lig­ne med, var da jeg spurg­te, om det var som når man sluk­ke­de en elek­trisk pære, det­te men­te han var det bed­ste han kun­ne sam­men­lig­ne det med, da lyset for­svandt lyn­hur­tigt.“

I Vagn G. Ander­sens notat hed­der det end­vi­de­re:

„Per­son­ligt mener jeg, at der her er tale om en obser­va­tør af høj karak­ter pga.

  1. Obser­va­tø­rens kva­li­fi­ka­tio­ner inden for luft­far­ten.
  2. Fly­ve­våb­net har offent­lig­gjort hæn­del­sen.
  3. Fly­ve­våb­net erken­der, at intet fly var i luf­ten på det giv­ne tids­punkt.
  4. Var syn­ligt visu­elt og på GCA radar.
  5. To fly blev ledt mod objek­ter­ne, men måt­te ven­de om pga. brænd­stof­man­gel.
  6. Der er udfær­di­get rap­port over hæn­del­sen til Fly­vertak­tisk Kom­man­do.“

Sidst i nota­tet hed­der det bl.a.:

„Man kun­ne ikke ud fra radar bil­le­det se, hvad det var, der befandt sig i luftrum­met mel­lem Fly­ve­sta­tio­nen og (Hæsum) Støvring, kun at der var noget.“

Det frem­går ikke af det­te SUFOI-notat, hvil­ke oplys­nin­ger der direk­te mundt­ligt er givet af O.H. Chri­sti­an­sen, og hvil­ke infor­ma­tio­ner der er hen­tet fra artik­len i Aal­borg Stift­s­ti­den­de.

Man­ge kok­ke…

SUFOI’s davæ­ren­de næst­for­mand og områ­de­le­der i Nord­jyl­land, Tor­ben Bir­ke­holm, udar­bej­der den 15. sep­tem­ber 1976 en over­sigt over sagen, hvor han bl.a. note­rer de man­ge for­skel­li­ge uove­r­ens­stem­mel­ser og uaf­kla­re­de spørgs­mål, der er vedr. de opgiv­ne obser­va­tio­ner på for­skel­li­ge tids­punk­ter. Han næv­ner des­u­den også muli­ge ekstra obser­va­tø­rer fra Gan­d­rup og Støvring, der dog ikke optræ­der sene­re i sagens akter. Det lyk­kes åben­bart ikke at få oplys­nin­ger fra dis­se, eller de har med afte­nens sene­re mete­o­r­ob­ser­va­tio­ner at gøre.

Af nota­tet frem­går det tyde­ligt, at fle­re loka­le SUFOI-med­lem­mer er ble­vet invol­ve­ret i at ind­sam­le oplys­nin­ger, uden at det­te dog lyk­kes her to måne­der efter obser­va­tio­nen. Tor­ben Bir­ke­holm anfø­rer i nota­tet, at han mener, at obser­va­tio­nen har stor vær­di i kraft af de man­ge og velkva­li­fi­ce­re­de vid­ner. Han fort­sæt­ter sin kom­men­tar:

„En skam vi ikke fik tag i alle detal­jer fra star­ten! Desvær­re har vi været i tid­nød, og des­u­den er fle­re af vid­ner­ne dum­pet ind lidt efter lidt, lige­som andre har været van­ske­li­ge at træf­fe. Vi klør på!“

En kom­men­tar, som man­ge sik­kert kan nik­ke gen­ken­den­de til, hvis man gen­nem åre­ne har været invol­ve­ret i fri­vil­ligt arbej­de på fri­tids­ba­sis.

Jager­fly i luf­ten

Over­ser­gent O.H. Chri­sti­an­sen ønsker ikke at udfyl­de et af SUFOI’s ufo-spør­ge­ske­ma­er for mere end det først obser­ve­re­de lys, der sam­ti­dig også blev iagt­ta­get af fami­li­en Søn­der­by Lar­sen i Hæsum. For som han sag­de om de øvrigt note­re­de lys: „Dem reg­ner jeg ikke rig­tigt for noget sær­ligt, der er nok en natur­lig for­kla­ring.“

Sel­ve afvis­nings­be­red­ska­bet på Fly­ve­sta­tion Aal­borg bestå­en­de af jager­fly af typen F‑104 Star­figh­ter, blev ikke sendt i luf­ten, før lyset sluk­ke­des.
Foto: Fly­ve­våb­nets Histo­ri­ske Sam­ling

Der kan være nogen for­vir­ring i sags­ak­ter­ne omkring, hvil­ke mili­tæ­re vid­ner der har været invol­ve­ret i hæn­del­sen. Det er i Tor­ben Bir­ke­holms over­sigt anført, at de to fly åben­bart blev sendt op på for­an­led­ning af næst­kom­man­de­ren­de (kap­ta­jn) i ESK 723, der hav­de set objek­tet fra sit hjem i Klarup. Tor­bens notat anfø­rer des­u­den, at det vid­ne, som OHC har anført i SUFOI-rap­por­ten, „er den ene af de pilo­ter, der blev diri­ge­ret mod obj.“ Det­te er ikke kor­rekt, men hid­rø­rer sik­kert fra, at OHC selv som vid­ne på SUFOI’s ufo-spør­ge­ske­ma anfø­rer en vagt­ha­ven­de offi­cer. Den­ne var som tid­li­ge­re nævnt fly­ver­løjt­nant og selv Star­figh­ter-pilot, men under hæn­del­sen, som han alt­så over­væ­re­de, befandt han sig på Fly­ve­sta­tion Aal­borg som vagt­ha­ven­de offi­cer for Afvis­nings­be­red­ska­bet bestå­en­de af jager­fly F‑104 Star­figh­ter, der ikke blev scram­b­led og der­for ikke nåe­de at bli­ve sendt i luf­ten, før lyset sluk­ke­des.

At der har været andre jager­fly i luf­ten nogen­lun­de sam­ti­dig med obser­va­tio­nen, er en anden sag.

FTK anfø­rer i et sene­re svar til SUFOI, at „de omtal­te F‑104 fly var fly som retur­ne­re­de til Fly­ve­sta­tion Aal­borg efter en ruti­ne­mæs­sig flyv­ning og som ikke var invol­ve­ret i hæn­del­sen, udover at pilo­ter­ne blev fore­s­purgt om de hav­de obser­ve­ret omhand­le­de lys­fæ­no­men.“

Det frem­går ikke kon­kret af sva­ret fra FTK, om pilo­ter­ne i luf­ten var anmo­det om at se efter lyset, eller de først var ble­vet spurgt efter lan­din­gen. Dog tyder OHC’s udta­lel­ser til Aal­borg Stift­s­ti­den­de på, at pilo­ter­ne under de før­ste obser­va­tio­ner var gjort opmærk­som­me på dis­se, men at de intet kun­ne se, og at brænd­stof­be­hold­nin­gen efter­hån­den ikke til­lod dem at fort­sæt­te.

To jager­fly af typen Lock­he­ed F‑104G Star­figh­ter var øjen­syn­ligt i luf­ten under obser­va­tio­nen, men pilo­ter­ne så dog intet usæd­van­ligt under flyv­nin­gen.
Foto: Foto­tje­ne­sten FSN Aal­borg

For­gæ­ves hen­ven­del­ser

Tor­ben Bir­ke­holm opstil­ler for over­sig­tens skyld de man­ge oplys­nin­ger om obser­va­tio­ner i et „tids­ske­ma“, og sen­der det efter tele­fo­nisk afta­le i decem­ber 1977 til den vagt­ha­ven­de over­ser­gent O.H. Chri­sti­an­sen i ope­ra­tions­af­de­lin­gen på Fly­ve­sta­tion Aal­borg sam­men med en lang ræk­ke skrift­li­ge spørgs­mål. Trods fle­re ryk­ke­re i løbet af 1978 kom­mer der dog aldrig svar på dis­se hen­ven­del­ser.

Det kan natur­lig­vis været afskræk­ken­de i sig selv at skul­le for­sø­ge at besva­re så man­ge uaf­kla­re­de spørgs­mål om hæn­del­ser, der efter­hån­den lig­ger 1–2 år til­ba­ge i tiden. En anden væsent­lig årsag er måske, at det også frem­går af oplys­nin­ger­ne i sagen, at fle­re af den vagt­ha­ven­des kol­le­ger dril­ler ham kraf­tigt efter omta­len af „ufo-obser­va­tio­ner­ne“ i Aal­borg Stift­s­ti­den­de. Mob­ning er ikke et nyt fæno­men.

For­ny­et inter­es­se for sagen

Da man ikke umid­del­bart ser ud til at kun­ne kom­me vide­re i sagen, lig­ger den stil­le i SUFOI’s rap­portar­kiv, ind­til den igen duk­ker op i for­bin­del­se med SUFOI’s jubilæums­ud­stil­ling i Ålborg den 5.–13. febru­ar 1983 — alt­så fem år sene­re. En mand hen­ven­der sig ved infor­ma­tions­skran­ken og oply­ser, at han og en bekendt har obser­ve­ret det mysti­ske lys­fæ­no­men sam­me aften, hvor de hav­de været på jagt i områ­det omkring Lin­den­borg — i luft­linje godt 20 km sydøst for Fly­ve­sta­tion Aal­borg.

Man­den får to ufo-rap­port­ske­ma­er udle­ve­ret til udfyl­del­se, men i travlhe­den på udstil­lin­gen glem­mer man ærger­ligt nok at få man­dens navn og adres­se note­ret. Det vil jo også frem­gå af ske­ma­er­ne. Desvær­re kom­mer ske­ma­er­ne aldrig retur, men Tor­ben Bir­ke­holm har til gen­gæld fået for­ny­et inter­es­sen for sagen og håber på ved direk­te hen­ven­del­se til Fly­ve­våb­net at kun­ne nå et styk­ke vide­re i efter­forsk­nin­gen trods den lan­ge tid, der nu er gået siden den trods alt spæn­den­de ufo-hæn­del­se fra Aal­borg-områ­det i 1976.

Fore­spørgsel hos FTK

Tor­ben Bir­ke­holm gen­nem­går der­for igen sagens detal­jer og hen­ven­der sig den 30. maj 1983 til Fly­vertak­tisk Kom­man­do (FTK). SUFOI’s hen­ven­del­se er adres­se­ret til major Svend Niel­sen, så det er åben­bart, at der har været en opkla­ren­de tele­fo­nisk kon­takt først mel­lem Tor­ben og FTK. I sin detal­je­re­de hen­ven­del­se for­sø­ger Tor­ben Bir­ke­holm at frem­læg­ge så man­ge oplys­nin­ger som muligt og sam­ti­dig klar­læg­ge, hvil­ke spørgs­mål han umid­del­bart mang­ler svar på i sagen fra de mili­tæ­re kil­der. Han anfø­rer også, at han er klar over, at der efter­hån­den er gået så lang tid, at en del detal­jer ikke læn­ge­re huskes af de impli­ce­re­de, lige­som fle­re kan have skif­tet tje­ne­sted.

Det frem­går end­vi­de­re, at SUFOI er inter­es­se­ret i oplys­nin­ger om omfan­get af even­tu­el­le under­sø­gel­ser inden for Fly­ve­våb­net og deres resul­tat. I det hele taget beder Tor­ben Bir­ke­holm om en udtøm­men­de beskri­vel­se af hæn­del­ses­for­lø­bet, som han åben­bart for­moder Fly­ve­våb­net må være i besid­del­se af.

I før­ste omgang mod­ta­ger Tor­ben svar fra FTK, ref. Nr. OP‑2 307/UFO-147, date­ret 8. juni 1983, udar­bej­det og under­skre­vet af major S.B. Hel­ldén, der på det tids­punkt var chef for Bereds­skabs­plang­læg­nings­sek­tio­nen ved FTK.

Udvalg­te eksemp­ler på doku­men­ta­tio­nen i hæn­del­sen den 5. juli 1976. Tor­ben Bir­ke­holms opstil­ling over vid­ner, beskri­vel­ser af detal­jer, uove­r­ens­stem­mel­ser og uaf­kla­re­de spørgs­mål (tv.) samt hans sene­re før­ste hen­ven­del­se til FTK, svar fra FTK, nota­ter om tlf.-samtale med major S.B. Hel­ldén (FTK) samt sene­st mod­tag­ne svar i sagen fra FTK.
Foto: Ole Hen­nings­en

Jage­re ikke invol­ve­ret siger FTK

I sit svar med­del­er FTK, at man modt­og fle­re rapporter/henvendelser angå­en­de obser­va­tio­ner af lys­fæ­no­me­ner den 5. juli 1976. De af FTK fore­tag­ne under­sø­gel­ser viste, at det ikke dre­je­de sig om civil eller mili­tær flyvirk­som­hed, men at fæno­me­net sand­syn­lig­vis kun­ne til­skri­ves et meteor-ned­fald i dan­ske far­van­de. FTK afvi­ser, at deres fly har været invol­ve­ret i en ufo-jagt, da det i FTK’s skri­vel­se hed­der:

„De i det til­send­te mate­ri­a­le omtal­te F‑104 fly var fly som retur­ne­re­de til Fly­ve­sta­tion Aal­borg efter en ruti­ne­mæs­sig flyv­ning og som ikke var invol­ve­ret i hæn­del­sen, udover at pilo­ter­ne blev fore­s­purgt om de hav­de obser­ve­ret omhand­le­de lys­fæ­no­men.“

F‑104 Star­figh­ter blev anvendt i Fly­ve­våb­net fra 1964 og var sta­tio­ne­ret på Fly­ve­sta­tion Aal­borg, hvor fly­ets pri­mæ­re rol­le var at afvi­se fjendt­li­ge eller ukend­te fly, der nær­me­de sig eller træng­te ind i det dan­ske luftrum. F‑104 Star­figh­ter var en alt­vej­rsj­a­ger, dvs. at den var i stand til at afvise/bekæmpe fjendt­li­ge fly under alle vej­r­for­hold.

Ikke til­freds­stil­len­de svar

Sva­ret fra FTK bely­ste kun i rin­ge grad de spørgs­mål, som SUFOI’s Tor­ben Bir­ke­holm hav­de stil­let, og sva­ret foku­se­re­de til­med ensi­digt på det meteor, der sene­re på afte­nen var iagt­ta­get af man­ge men­ne­sker, og som hav­de afsted­kom­met andre hen­ven­del­ser til FTK. Som det frem­går af dags­pres­sen, fik SOK i Århus ale­ne 27 mel­din­ger om lys­fæ­no­me­ner på him­len omkring mid­nat­s­tid.

Den før­ste obser­va­tion af lys på him­len den 5. juli 1976, som var omtalt i Aal­borg Stift­s­ti­den­de med mili­tært per­so­nel fra FSN Aal­borg som kil­de og bekræf­tet af civi­le obser­va­tø­rer, og til­med vide­re­rap­por­te­ret til FTK på den mili­tæ­re for­mu­lar 3211,bliver der­i­mod over­ho­ve­det ikke kom­men­te­ret eller omtalt af FTK.

Tor­ben Bir­ke­holm er natur­lig­vis ikke til­freds med det­te man­gel­ful­de svar, så den 30. august 1983 sen­der han en ny hen­ven­del­se med 8 bilag, der under­støt­ter hans detal­je­re­de spørgs­mål til sagen. Han gør opmærk­som på, at oplys­nin­ger­ne om et mete­o­r­fald ikke er ukend­te for SUFOI, og at FTK må have mis­for­stå­et tin­ge­ne, hvis man mener, at afte­nens før­ste obser­va­tion, der af for­skel­li­ge vid­ner er anført som varen­de 10–15 min, skul­le kun­ne hen­fø­res til et meteor.

Tor­ben påpe­ger også, at det ikke stem­mer overens med de oplys­nin­ger, som SUFOI har mod­ta­get fra per­so­nel fra FSN Aal­borg og civil obser­va­tør, når FTK i sit svar anfø­rer, at pilo­ter­ne „ikke var invol­ve­ret i hæn­del­sen, udover de blev fore­s­purgt om de hav­de obser­ve­ret omhand­le­de lys­fæ­no­men“.

Tor­ben Bir­ke­holm spør­ger i sin hen­ven­del­se der­for meget kon­kret:

„Afveg de nævn­te F‑104 fly fra en evt. for­ud fast­lagt kurs med det for­mål at bed­re mulig­he­den for visu­el og/eller radar­mæs­sig obser­va­tion af det nævn­te fæno­men?“

Der spør­ges des­u­den til mulig­he­den for at få oplys­nin­ger om arten og omfan­get af de af FTK fore­tag­ne under­sø­gel­ser vedr. de nævn­te lys­fæ­no­me­ner (obser­va­tio­nen mel­lem kl. 22.30 og 22.50 inklu­si­ve).

Tor­ben Bir­ke­holm under­stre­ger afslut­nings­vis, at SUFOI’s for­mål med at under­sø­ge sagen er så vidt muligt, at ind­sam­le alle til­gæn­ge­li­ge data med det for­mål at for­sø­ge en iden­ti­fi­ka­tion på sag­ligt grund­lag, samt at und­gå evt. myte­dan­nel­se omkring den nævn­te obser­va­tion.

Sva­ret fra FTK på Tor­ben Bir­ke­holms spørgs­mål blev under­skre­vet af major M.F.S. Niel­sen, chef for Plan­læg­nings- og Efter­ret­nings­sek­tio­nen ved FTK, ref. Nr. OP‑2 307/UFO-148, date­ret 8. sep­tem­ber 1983. FTK sva­rer lidt kort for hove­d­et, at man ikke ser sig i stand til, som en tjenst­lig sag, at kom­me en besva­rel­se af SUFOI’s spørgs­mål vedr. de obser­ve­re­de lys­fæ­no­me­ner nær­me­re end hvad der alle­re­de frem­går af FTK’s svar date­ret 8. juni 1983.

Det til­fø­jes yder­li­ge­re i sva­ret, at såfremt SUFOI ønsker yder­li­ge­re oplys­nin­ger i sagen, så må man ret­te hen­ven­del­se direk­te til de pågæl­den­de per­so­ner, idet besva­rel­se af dis­se spørgs­mål ikke kan betrag­tes som en tjenst­lig pligt.

Mund­kurv?

Tor­ben Bir­ke­holm tyg­ger lidt på det­te svar, men vil fort­sat ger­ne på SUFOI’s veg­ne for­sø­ge at føl­ge op på sagen. Han kon­tak­ter der­for den 20. sep­tem­ber 1983 tele­fo­nisk major S.B. Hel­ldén i Fly­vertak­tisk Kom­man­do. Det­te frem­går af Tor­bens hånd­skrev­ne noter i sagen i SUFOI’s Rap­portar­kiv. Tor­ben vil natur­lig­vis ger­ne føl­ge FTK’s råd om at hen­ven­de sig direk­te til de impli­ce­re­de mili­tær­per­so­ner, men er sam­ti­dig også nys­ger­rig efter at fin­de ud af, hvor­for FTK ikke kan besva­re spørgs­må­le­ne som en tjenst­lig sag. Kan det tæn­kes, at nogen har fået mund­kurv på i den­ne sag, eller hvor­for har det været svært at føl­ge op på sagen hos vis­se mili­tæ­re obser­va­tø­rer?

Tor­ben Bir­ke­holm gør sig også på for­hånd sine tan­ker om FTK’s muli­ge iden­ti­fi­ka­tion af fæno­me­net. Hvis FTK er i besid­del­se af infor­ma­tio­ner, der iden­ti­fi­ce­rer fæno­me­net, vil det­te måske alli­ge­vel ikke kom­me frem, selv om SUFOI hen­ven­der sig til obser­va­tø­rer­ne.

Iføl­ge Tor­bens nota­ter oply­ser major Hel­ldén, at det sene­ste svar fra FTK jo ikke var skre­vet af ham selv, men en kol­le­ga, da Hel­ldén hav­de været på ferie. Hel­ldén oply­ser end­vi­de­re i løbet af tlf.-samtalen, at FTK fak­tisk hav­de bedt de pågæl­den­de per­so­ner på FNS Aal­borg om at udta­le sig. De hav­de næg­tet at udta­le sig til FTK, idet man hen­vi­ste til, at udta­lel­ser på tids­punk­tet for obser­va­tio­nen hav­de med­ført gene­ren­de bemærk­nin­ger og lat­ter­lig­gø­rel­se fra kol­le­ger på FSN Aal­borg. Af den­ne grund kun­ne FTK ikke bede de pågæl­den­de betrag­te besva­rel­se af spørgs­må­le­ne som en tjenst­lig pligt.

Major S.B. Hel­ldén oply­ser end­vi­de­re om FTK’s under­sø­gel­ser, at man i sagen hav­de kon­tak­tet Ole Rømer Obser­va­to­ri­et i Århus. Her har FTK fået at vide, at det obser­ve­re­de lys­fæ­no­men kun­ne skyl­des mete­o­r­ned­fald, og FTK opfat­te­de obser­va­tø­rer­nes tids­an­gi­vel­se som så for­skel­li­ge, at uove­r­ens­stem­mel­ser­ne i for­hold til mete­o­r­fal­det kun­ne til­skri­ves vid­nep­sy­ko­lo­gi­ske for­kla­rin­ger. Det oply­ses vide­re i tlf.-samtalen, at FTK hel­ler ikke er i besid­del­se af andre oplys­nin­ger fra mili­tæ­re kil­der om obser­va­tio­nen. FTK gik der­for ikke nær­me­re ind i en under­sø­gel­se af sagen og de nær­me­re omstæn­dig­he­der og kon­klu­de­re­de der­for som nævnt i tid­li­ge­re svar til SUFOI.

Major S.B. Hel­ldén poin­te­r­e­de end­vi­de­re, at fæno­me­net under alle omstæn­dig­he­der ikke inter­es­se­re­de FTK som et mili­tært objekt, idet det ikke dre­je­de sig om fæno­me­ner, der faldt ind under FTK’s ansvars­om­rå­de (dvs. ikke civil eller mili­tær fly­ve­ak­ti­vi­tet).

Major Hel­ldén nævn­te til sidst i tele­fon­sam­ta­len med Tor­ben Bir­ke­holm, at han natur­lig­vis ikke vil­le afvi­se, at de impli­ce­re­de på FSN Aal­borg vil­le udta­le sig til SUFOI. Der blev dog aldrig sene­re i åre­nes løb etab­le­ret kon­takt til de impli­ce­re­de mili­tær­per­so­ner, der hav­de været invol­ve­ret i sagen. Så læn­ge­re kom den­ne ellers inter­es­san­te sag hel­ler ikke i SUFOI regi.

Ikke ano­ny­mi­se­re­de obser­va­tø­rer

Obser­va­tio­nen er ikke omfat­tet af de obser­va­tions­be­ret­nin­ger, der umid­del­bart lig­ger i Fly­ve­våb­nets såkald­te „ufo-map­pe“, hvis ind­hold blev gjort offent­ligt til­gæn­ge­ligt den 28. janu­ar 2009. Det­te mate­ri­a­le omfat­ter kun åre­ne fra 1978–2002. Når en del af sagen alli­ge­vel kan gen­fin­des i „ufo-map­pen“, skyl­des det ude­luk­ken­de, at obser­va­tio­nen i 1983 tages op af Tor­ben Bir­ke­holm over­for FTK. Mate­ri­a­let om sagen i „ufo-map­pen“ er der­for ude­luk­ken­de de bilag, som Tor­ben på SUFOI’s veg­ne har frem­sendt, samt kor­re­spon­dan­cen fra 1983.

Det er bestemt en for­del, at SUFOI har været en af par­ter­ne i den­ne sag, da man så har de fle­ste doku­men­ter uden nogen form for ano­ny­mi­se­ring, som mate­ri­a­let ellers for­nuf­tigt nok frem­står i Fly­ve­våb­nets ufo-map­pe. Obser­va­tø­rer­ne har tid­li­ge­re på for­skel­lig vis givet til­la­del­se til offent­lig­gø­rel­se af deres nav­ne. Der har der­for ikke været grund til at ano­ny­mi­se­re deres beret­nin­ger i den­ne nuti­di­ge rede­gø­rel­se for sagen.

En radar-visu­el sag med fle­re vid­ner

På trods af åben­ly­se mang­ler i sags­ak­ter­ne peger en nuti­dig gen­nem­gang af hæn­del­sen dog ret tyde­ligt på:

  • at en civil obser­va­tør tele­fo­nisk kon­tak­ter FSN Aal­borg og taler med vagt­ha­ven­de under sel­ve obser­va­tio­nen
  • at det obser­ve­re­de lys bli­ver iagt­ta­get sam­ti­dig fra FSN Aal­borg af fle­re mili­tæ­re vid­ner
  • at et efter­føl­gen­de lys på him­len bli­ver iagt­ta­get både af civi­le og mili­tæ­re vid­ner
  • at to F‑104 Star­figh­ter jage­re, der er i luf­ten, bli­ver bedt om at se efter de(t) først obser­ve­re­de lys — dog uden held
  • at jager­ne i afvis­nings­be­red­ska­bet ikke scram­b­les, da det­te er for sent, og lyset er for­s­vun­det
  • at GCA-radar per­so­nel får et mål på skær­men uden dog at kun­ne iden­ti­fi­ce­re det.

Det er bl.a. dis­se for­hold, der gør den­ne obser­va­tion til en af de mere spe­ci­el­le og usæd­van­li­ge i dansk ufo-histo­rie.

Kil­der:

Aal­borg Stift­s­ti­den­de 6. juli 1976
Ritzau­te­le­gram i dags­pres­sen 6. juli 1976
UFO-Nyt nr. 6/1976, side 230
UFO-Nyt nr. 4/1983, side 10/12
Udfyldt form. 3622 til FTK Spør­ge­ske­ma til Brug for mili­tæ­re og civi­le Myn­dig­he­der ved Afhø­ring angaa­en­de obser­ve­re­de „Raket­ter“ o.l
UFO-Spør­ge­ske­ma udfyldt med oplys­nin­ger fra over­ser­gent O.H. Chri­sti­an­sen 8. juli 1976
UFO-Spør­ge­ske­ma samt sær­skil­te kom­men­ta­rer udfyldt/underskrevet af Bent Søn­der­by Lar­sen 29. okto­ber 1977
Notat udfær­di­get af Vagn G. Ander­sen vedr. UFO-rap­port opta­get 8/7 1976 på Fly­ve­sta­tion Aal­borg
Notat udfær­di­get af Tor­ben Bir­ke­holm 15. juli 1976
Div. kor­re­spon­dan­ce mel­lem Tor­ben Bir­ke­holm og FTK 1983
Tlf.-samtaler mel­lem Ole Hen­nings­en og kap­ta­jn Tho­mas Peder­sen, FTK, 2010

Læs mere om de dan­ske X‑filer her:

Du kan læse vide­re i dis­se to artik­ler: