Engang var store dele af verden ukendt. Hvad kunne der gemme sig i de store have, i de mørke skove, bag de vilde klipper, ude i ørkenen og i de dybe søer? Var det farligt?
Af Kim Møller Hansen
The Unidentified – Mythical Monsters,
Alien Encounters, and Our Obsession
with the Unexplained
Af Colin Dickey
307 sider
Viking 2020
På meget gamle landkort og søkort vrimler det med uhyrer og andre fantasidyr. Datidens mennesker ville gerne forstå hele verden, også de steder hvor der endnu ikke havde været en levende sjæl fra den civiliserede verden. De var nysgerrige og brugte deres fantasi til at opfinde nye væsner. Det gav dem mere kontrol over verden og alt det, der kunne være farligt derude. Sådan er det stadig…
Mødet med The Frontier er stadig en del af den amerikanske folkesjæl
Amerikanerne har aldrig forladt fascinationen og frygten for The Frontier – dér hvor civilisationen møder den vilde natur og alle dens trusler.
Mange af nutidens myter, vandrehistorier og angst for det fremmede kan spores tilbage til dengang, da Guds Eget Land begyndte at tage form bygget på vold, gå-på-mod, drømme, opfindsomhed og en stædig kamp for overlevelse. Det, som nogen i dag også fejlagtigt vil kalde ”de gode gamle dage” – uden nødvendigvis at vide noget eksakt om dem.
The Frontier
Den uudforskede del af Vesten i USA bliver ofte omtalt som The Frontier. Dette begreb refererer til grænseområderne, hvor europæiske nybyggere endnu ikke havde bosat sig, og som blev betragtet som vilde og ukendte. I takt med den amerikanske ekspansion mod vest ændrede grænsen sig løbende. Før 1800 blev Appalacherne betragtet som grænsen. Senere blev områder vest for Mississippi-floden anset for at være en del af The West eller The Frontier.
(Illustration: Karl Egger/Pixabay)
Fortællinger om det ukendte siger en masse om vores samfund og kultur
Når man dagligt bliver konfronteret med, hvad nyhedsmediernes har valgt at dække fra den skræmmende virkelighed, der udspiller sig time for time på den anden side af Atlanten, kan man ikke lade være med at spekulere på, om der stadig findes amerikanere, som besidder bare et minimum af historisk og kulturel viden – og almindelig sund fornuft. Det gør der naturligvis. Det er blandt andre Colin Dickey et særdeles opløftende eksempel på.
I bogen The Unidentified – Mythical Monsters, Alien Encounters, and Our Obsession with the Unexplained forbinder Colin Dickey folklore, kulturhistorie og psykologi i sin undersøgelse af troen på det uforklarlige. Han giver velargumenterede bud på, hvorfor mennesker er fascineret af Atlantis, Lemuria, spiritisme, kryptozoologi, ufo-bortførelser, frelsende rumbrødre, Erich von Dänikens fortids-astronoaut-spekulationer, kvægmishandlinger, konspirationsteorier, Bigfoot og mange andre pseudovidenskabelige emner, og hvad disse fortællinger siger om vores samfund og kultur.
“Som alle konspirationsteorier kan fortids-astronaut-teorierne ikke bekæmpes med fakta alene, da de er produkter af tro.”
– Colin Dickey
Colin Dickey skriver levende om et emne, som mange andre også har beskæftiget sig med, men han formår alligevel at sætte fortællingerne og folketroen om det ukendte ind i nye sammenhænge samt belyse og forklare dem i et historisk og kulturelt perspektiv. Lad os se nærmere på to eksempler.

(Illustration: Yashwant Bairwa/Pixabay)
Bortførelses-myten
Beretninger om personer, som mener, at de har været bortført af aliens, undersøgt, måske mishandlet for endelig at blive bragt tilbage til hverdagen igen, blomstrede i USA i slutningen af 1980’erne og i begyndelsen af 1990’erne.
Egentlig er der ikke noget nyt i selve fortællingen om den (typisk) hvide kvinde, der bliver bortført af fremmede. Den er bare tilpasset en anden tid.
Colin Dickey beskriver, hvordan USA faktisk har en lang tradition for sådanne historier. De kan spores tilbage til 1675, hvor nybyggere i Lancaster, Massachusetts, blev angrebet af de mennesker, som oprindeligt havde levet i tusindvis af år på det sted, som nybyggerne nu kaldte deres. Landsbyen blev brændt ned til grunden af de vilde ”indianere”, mange blev dræbt, og mange nybyggere, heriblandt Mary Rowlandson og hendes tre børn blev taget som gidsler.
Der blev senere betalt en løsesum for Mary Rowlandson. Hun blev frigivet og kunne fortælle sin historie i en bestseller-bog skrevet af den puritanske leder, Cotton Mather. En ny genre – bortførelses-beretninger – var dermed født.
Engang i 1800-tallet fandtes der omkring 700 bortførelses-beretninger (heraf en del fiktive) med samme grundfortælling: En hvid person fra den såkaldte civiliserede verden bliver bortført til en fremmedartet og mystisk verden, undersøgt, ydmyget og måske voldtaget. Ved tilbagekomsten er personen totalt forandret, og hverken helt hvid eller helt ”indianer”.

(billedcollage: Bo Møller Hansen/SUFOI Picture Library)
Kvægmishandlinger
Kvægmishandlinger (cattle mutilations) var på mode i visse kredse i USA i 1970’erne. En lang række tilsyneladende uforklarlige dødsfald og lemlæstelser af kvæg i Midtvesten fik stor opmærksomhed. Kvæg havde fået fjernet kønsorganer, ører, øjne eller andre vævsdele, ofte uden blodspor eller tegn på kamp.
Som jeg har beskrevet i bogen Projekt UFO – tro, løgne og kold krig, er der ikke megen mystik tilbage, når man undersøger sagerne nærmere. Fx er dødsfaldene helt naturlige, og de ”kirurgiske indgreb” er udført af rovdyr m.fl. Men det generer ikke troende, der sværmer for konspirationsteorier om aliens eller hemmelige ritualer udført af satanister.
Colin Dickey beskriver i The Unidentified – Mythical Monsters, Alien Encounters, and Our Obsession with the Unexplained, at anmeldelserne om kvægmishandlinger fortrinsvis kom fra små kvægfarmere eller deltidsfarmere. For dem var en enkelt død ko et stort tab.
På de store kvægfarme var man vant til, at kvæg forsvandt, eller en ko blev fundet død, og tabet var til at bære økonomisk. De små farmere derimod havde brug for en syndebuk – og det blev myndighederne. Det var selvfølgelig ”dem derinde”, der forsøgte at gøre livet surt for det hårdtarbejdende folk ude på landet. Måske var myndighederne i ledtog med aliens og hjalp dem ovenikøbet med at indsamle vævsprøver fra kvæget ved natlige raids i sorte helikoptere osv. osv.
De små farmeres mistillid til myndigheder og bureaukrati talte ind i tidens voksende mistro til autoriteter – godt hjulpet på vej af bl.a. Watergate-skandalen, en beskidt og tabt krig i Vietnam og atomulykken på Three Mile Island.
Bogen kan anbefales
The Unidentified – Mythical Monsters, Alien Encounters, and Our Obsession with the Unexplained kan varmt anbefales til alle, der ønsker en dybere forståelse af de kulturelle rødder bag fortællingerne om det ukendte.
Colin Dickey er forfatter til adskillige storsælgende bogtitler, heriblandt “Under the Eye of Power: How Fear of Secret Societies Shapes American Democracy” (2023) og “Ghostland: An American History in Haunted Places” (2016).
Læs mere:
- Bortførelses-fabrikken afsløret!
- Dengang en god bøf var guf for aliens
- Døde dyr spøger stadig
- Kim Møller Hansen: Projekt UFO – tro, løgne og kold krig, SUFOI 2021
- Når angst og søgen efter mening styrer en stormagt – en anmeldelse af ”Paranormal Nation”
- Når misforståelser, medier, uvidenhed og frygt sætter dagsordenen
- Åge Skjelborg: På sporet af ufonauten, 288 sider, Berlingske Forlag 1979