Engang var sto­re dele af ver­den ukendt. Hvad kun­ne der gem­me sig i de sto­re have, i de mør­ke sko­ve, bag de vil­de klip­per, ude i ørke­nen og i de dybe søer? Var det far­ligt?

Af Kim Møl­ler Han­sen

The Unidentified – Mythical Monsters, Alien Encounters, and Our Obsession with the Unexplained Af Colin Dickey 307 sider Viking 2020

The Uni­den­ti­fied – Myt­hi­cal Monsters,
Ali­en Enco­un­ters, and Our Obses­sion
with the Une­x­plai­ned

Af Colin Dick­ey
307 sider
Viking 2020

På meget gam­le land­kort og søkort vrim­ler det med uhy­rer og andre fan­ta­si­dyr. Dati­dens men­ne­sker vil­le ger­ne for­stå hele ver­den, også de ste­der hvor der end­nu ikke hav­de været en leven­de sjæl fra den civi­li­se­re­de ver­den. De var nys­ger­ri­ge og brug­te deres fan­ta­si til at opfin­de nye væs­ner. Det gav dem mere kon­trol over ver­den og alt det, der kun­ne være far­ligt der­u­de. Sådan er det sta­dig…

Mødet med The Fron­ti­er er sta­dig en del af den ame­ri­kan­ske fol­kesjæl

Ame­ri­ka­ner­ne har aldrig for­ladt fasci­na­tio­nen og fryg­ten for The Fron­ti­er – dér hvor civi­li­sa­tio­nen møder den vil­de natur og alle dens trus­ler.

Man­ge af nuti­dens myter, van­dre­hi­sto­ri­er og angst for det frem­me­de kan spo­res til­ba­ge til den­gang, da Guds Eget Land begynd­te at tage form byg­get på vold, gå-på-mod, drøm­me, opfindsom­hed og en stæ­dig kamp for over­le­vel­se. Det, som nogen i dag også fejl­ag­tigt vil kal­de ”de gode gam­le dage” – uden nød­ven­dig­vis at vide noget eksakt om dem.​

The Fron­ti­er

Den uud­for­ske­de del af Vesten i USA bli­ver ofte omtalt som The Fron­ti­er. Det­te begreb refe­re­rer til græn­se­om­rå­der­ne, hvor euro­pæ­i­ske nybyg­ge­re end­nu ikke hav­de bosat sig, og som blev betrag­tet som vil­de og ukend­te. I takt med den ame­ri­kan­ske eks­pan­sion mod vest ændre­de græn­sen sig løben­de. Før 1800 blev Appa­la­cher­ne betrag­tet som græn­sen. Sene­re blev områ­der vest for Mis­sis­sip­pi-flo­den anset for at være en del af The West eller The Fron­ti­er.


(Illu­stra­tion: Karl Egger/Pixabay)

For­tæl­lin­ger om det ukend­te siger en mas­se om vores sam­fund og kul­tur

Når man dag­ligt bli­ver kon­fron­te­ret med, hvad nyheds­me­di­er­nes har valgt at dæk­ke fra den skræm­men­de vir­ke­lig­hed, der udspil­ler sig time for time på den anden side af Atlan­ten, kan man ikke lade være med at spe­ku­le­re på, om der sta­dig fin­des ame­ri­ka­ne­re, som besid­der bare et mini­mum af histo­risk og kul­tu­rel viden – og almin­de­lig sund for­nuft. Det gør der natur­lig­vis. Det er blandt andre Colin Dick­ey et sær­de­les opløf­ten­de eksem­pel på.

I bogen The Uni­den­ti­fied – Myt­hi­cal Monsters, Ali­en Enco­un­ters, and Our Obses­sion with the Une­x­plai­ned for­bin­der Colin Dick­ey folkl­o­re, kul­tur­hi­sto­rie og psy­ko­lo­gi i sin under­sø­gel­se af tro­en på det ufor­klar­li­ge. Han giver vel­ar­gu­men­te­re­de bud på, hvor­for men­ne­sker er fasci­ne­ret af Atlan­tis, Lemuria, spi­ri­tis­me, kryp­tozoo­lo­gi, ufo-bort­fø­rel­ser, frel­sen­de rum­brød­re, Erich von Däni­kens for­tids-astro­no­aut-spe­ku­la­tio­ner, kvæg­mis­hand­lin­ger, kon­spira­tions­te­o­ri­er, Big­foot og man­ge andre pseu­d­ovi­den­ska­be­li­ge emner, og hvad dis­se for­tæl­lin­ger siger om vores sam­fund og kul­tur.

“Som alle kon­spira­tions­te­o­ri­er kan for­tids-astro­naut-teo­ri­er­ne ikke bekæm­pes med fak­ta ale­ne, da de er pro­duk­ter af tro.”

– Colin Dick­ey

Colin Dick­ey skri­ver leven­de om et emne, som man­ge andre også har beskæf­ti­get sig med, men han for­mår alli­ge­vel at sæt­te for­tæl­lin­ger­ne og fol­ke­tro­en om det ukend­te ind i nye sam­men­hæn­ge samt bely­se og for­kla­re dem i et histo­risk og kul­tu­relt per­spek­tiv. Lad os se nær­me­re på to eksemp­ler.​

(Illustration: Yashwant Bairwa/Pixabay)

(Illu­stra­tion: Yas­hwant Bairwa/Pixabay)

Bort­fø­rel­ses-myten

Beret­nin­ger om per­so­ner, som mener, at de har været bort­ført af ali­ens, under­søgt, måske mis­hand­let for ende­lig at bli­ve bragt til­ba­ge til hver­da­gen igen, blom­stre­de i USA i slut­nin­gen af 1980’erne og i begyn­del­sen af 1990’erne.

Egent­lig er der ikke noget nyt i sel­ve for­tæl­lin­gen om den (typisk) hvi­de kvin­de, der bli­ver bort­ført af frem­me­de. Den er bare til­pas­set en anden tid.

Colin Dick­ey beskri­ver, hvor­dan USA fak­tisk har en lang tra­di­tion for sådan­ne histo­ri­er. De kan spo­res til­ba­ge til 1675, hvor nybyg­ge­re i Lan­ca­ster, Mas­sa­chu­setts, blev angre­bet af de men­ne­sker, som oprin­de­ligt hav­de levet i tusind­vis af år på det sted, som nybyg­ger­ne nu kald­te deres. Lands­by­en blev brændt ned til grun­den af de vil­de ”indi­a­ne­re”, man­ge blev dræbt, og man­ge nybyg­ge­re, her­i­blandt Mary Rowland­son og hen­des tre børn blev taget som gids­ler.

Der blev sene­re betalt en løsesum for Mary Rowland­son. Hun blev fri­gi­vet og kun­ne for­tæl­le sin histo­rie i en best­sel­ler-bog skre­vet af den puri­tan­ske leder, Cot­ton Mat­her. En ny gen­re – bort­fø­rel­ses-beret­nin­ger – var der­med født.

Engang i 1800-tal­let fand­tes der omkring 700 bort­fø­rel­ses-beret­nin­ger (her­af en del fik­ti­ve) med sam­me grund­for­tæl­ling: En hvid per­son fra den såkald­te civi­li­se­re­de ver­den bli­ver bort­ført til en frem­me­d­ar­tet og mystisk ver­den, under­søgt, ydmy­get og måske vold­ta­get. Ved til­ba­ge­kom­sten er per­so­nen totalt for­an­dret, og hver­ken helt hvid eller helt ”indi­a­ner”.

(billedcollage: Bo Møller Hansen/SUFOI Picture Library)

(bil­ledcol­la­ge: Bo Møl­ler Hansen/SUFOI Pic­tu­re Library)

Kvæg­mis­hand­lin­ger

Kvæg­mis­hand­lin­ger (catt­le muti­la­tions) var på mode i vis­se kred­se i USA i 1970’erne. En lang ræk­ke til­sy­ne­la­den­de ufor­klar­li­ge døds­fald og lem­læ­stel­ser af kvæg i Midt­ve­sten fik stor opmærk­som­hed. Kvæg hav­de fået fjer­net kønsor­ga­ner, ører, øjne eller andre vævs­de­le, ofte uden blod­spor eller tegn på kamp.

Som jeg har beskre­vet i bogen Pro­jekt UFO – tro, løg­ne og kold krig, er der ikke megen mystik til­ba­ge, når man under­sø­ger sager­ne nær­me­re. Fx er døds­fal­de­ne helt natur­li­ge, og de ”kirur­gi­ske ind­greb” er udført af rov­dyr m.fl. Men det gene­rer ikke tro­en­de, der svær­mer for kon­spira­tions­te­o­ri­er om ali­ens eller hem­me­li­ge ritu­a­ler udført af sata­ni­ster.

Colin Dick­ey beskri­ver i The Uni­den­ti­fied – Myt­hi­cal Monsters, Ali­en Enco­un­ters, and Our Obses­sion with the Une­x­plai­ned, at anmel­del­ser­ne om kvæg­mis­hand­lin­ger for­trins­vis kom fra små kvæg­far­me­re eller del­tids­far­me­re. For dem var en enkelt død ko et stort tab.

På de sto­re kvæg­far­me var man vant til, at kvæg for­svandt, eller en ko blev fun­det død, og tabet var til at bære øko­no­misk. De små far­me­re der­i­mod hav­de brug for en syn­de­buk – og det blev myn­dig­he­der­ne. Det var selv­føl­ge­lig ”dem der­in­de”, der for­søg­te at gøre livet surt for det hård­t­ar­bej­den­de folk ude på lan­det. Måske var myn­dig­he­der­ne i ledt­og med ali­ens og hjalp dem oveni­kø­bet med at ind­sam­le vævsprø­ver fra kvæ­get ved nat­li­ge raids i sor­te heli­kop­te­re osv. osv.

De små far­me­res mistil­lid til myn­dig­he­der og bureau­kra­ti tal­te ind i tidens vok­sen­de mistro til auto­ri­te­ter – godt hjul­pet på vej af bl.a. Water­ga­te-skan­da­len, en beskidt og tabt krig i Viet­nam og ato­mu­lyk­ken på Three Mile Island.

Bogen kan anbe­fa­les

The Uni­den­ti­fied – Myt­hi­cal Monsters, Ali­en Enco­un­ters, and Our Obses­sion with the Une­x­plai­ned kan varmt anbe­fa­les til alle, der ønsker en dybe­re for­stå­el­se af de kul­tu­rel­le rød­der bag for­tæl­lin­ger­ne om det ukend­te.

Colin Dickey

Colin Dick­ey er for­fat­ter til adskil­li­ge stor­sæl­gen­de bog­tit­ler, her­i­blandt “Under the Eye of Power: How Fear of Secret Socie­ties Sha­pes Ame­ri­can Demo­cra­cy” (2023) og “Ghost­land: An Ame­ri­can History in Haun­ted Pla­ces” (2016).