I bed­ste New Jer­sey-stil kom dro­ner til at få stor opmærk­som­hed i både medi­er­ne og befolk­nin­gen her­hjem­me i 2025. Først over Køge til­ba­ge i star­ten i janu­ar. Og sene­st i et par ugers tid her i efter­å­ret, hvor fle­re dan­ske luft­hav­ne luk­ke­de ned på grund af ukend­te dro­ner. Men hvor man­ge af dro­ner­ne var egent­lig dro­ner?

Af Ben­ny Chri­sten Gran­da­hl – med bidrag fra Tho­masH

Til­ba­ge i novem­ber måned 2024 begynd­te en ræk­ke mysti­ske dro­neob­ser­va­tio­ner over den ame­ri­kan­ske stat New Jer­sey at ska­be mas­ser af over­skrif­ter i medi­er­ne. Ikke bare i USA – men også her­hjem­me.

Folk beskrev, hvor­dan mysti­ske, ukend­te dro­ner i SUV-stør­rel­se fløj rundt over hele sta­ten – og til­sy­ne­la­den­de kun­ne hol­de sig fly­ven­de i time­vis. Så selv­føl­ge­lig gik der ikke læn­ge, før en ræk­ke af de vel­kend­te røster i ufo-ver­de­nen men­te, at der slet ikke var tale om dro­ner. Men ufo­er.

Amerikanerne ser mystiske droner overalt. Hvad katten har de galt i

Dro­ner­ne over New Jer­sey, USA, skab­te mas­ser af medi­eom­ta­le — og de ame­ri­kan­ske ufo-per­son­lig­he­der var hur­tigt ude med skræm­men­de histo­ri­er om, at det i vir­ke­lig­he­den var rum­ski­be.

Hos Skan­di­na­visk UFO Infor­ma­tion kig­ge­de vi også på de man­ge ame­ri­kan­ske dro­ne­vi­deo­er. Men så ikke noget, der fik os til at spær­re øjne­ne op. Der var tale om fly, satel­lit­ter og kla­re stjer­ner – gan­ske som vi ser det på man­ge af de video­er og bil­le­der, vi får ind fra dan­ske ufo-obser­va­tø­rer.

Den sam­me kon­klu­sion kom de ame­ri­kan­ske myn­dig­he­der frem til, da de under­søg­te de man­ge dro­neob­ser­va­tio­ner nær­me­re.

Alt­så skab­te de ”sæd­van­li­ge syn­de­re” plud­se­lig dro­neob­ser­va­tio­ner – og ikke ufo-rap­por­ter.

Dro­ner over Dan­mark 2025

Knapt var vi kom­met ind i det nye år, før dro­ner­ne også kom til Dan­mark. Det begynd­te om afte­nen fre­dag d. 3. janu­ar og fort­sat­te i et par uger med obser­va­tio­ner over hele Østsjæl­land og Køge Bugt-områ­det. Lige­som Køben­havns luft­havn blev luk­ket ned i en kort peri­o­de i løbet af de uger, hvor dro­neob­ser­va­tio­ner­ne fandt sted.

På grund af lig­he­den med New Jer­sey-dro­ner­ne skab­te histo­ri­en hur­tigt over­skrif­ter i medi­er­ne ver­den rundt – lige­som lig­nen­de enkelt­stå­en­de dro­neob­ser­va­tion over bl.a. ame­ri­kan­ske mili­tær­ba­ser i Stor­bri­tan­ni­en og Tys­kland i sam­me tids­rum.

Ja, engel­ske BBC send­te lige­frem en af sine kend­te podcast-vær­ter til lan­det, hvor hun bl.a. tale med Mar­tin Klei­st, Fre­de­rik Dirks Gott­lieb, Søren Søren­sen, Kar­sten Maarup og under­teg­ne­de om dro­ne­si­tu­a­tio­nen.

Der­ef­ter var der stil­le på dro­ne­fron­ten her­hjem­me frem til d. 22. sep­tem­ber om afte­nen. Her blev Køben­havns Luft­havn plud­se­lig luk­ket ned på grund af dro­neob­ser­va­tio­ner over og i nær­he­den af luft­hav­nen. Det sam­me ske­te næsten sam­ti­dig med i luft­hav­nen i Gar­der­moen lige uden for Oslo i Nor­ge.

Ned­luk­nin­gen af Køben­havns Luft­havn blev efter­fulgt af mas­ser af dro­neob­ser­va­tio­ner over hele lan­det. Lige­som både Aal­borg og Bil­lund luft­hav­ne var luk­ket ned fle­re gan­ge i uger­ne efter på grund af mistan­ke om dro­ne­ak­ti­vi­tet. Og i Bor­ris skød en sol­dat efter en dro­ne, der fløj hen over byens mili­tær­lejr.

Nu er det sto­re spørgs­mål så bare, om der også var lige så natur­li­ge årsa­ger til de dan­ske dro­neob­ser­va­tio­ner, som det var til­fæl­det i New Jer­sey?

Sva­ret for­sø­ger jeg med hjælp fra youtu­ber og fly­ken­der Tho­masH at kom­me nær­me­re i den­ne arti­kel. Det var ham, der var ude med en video­si­mu­le­ring af det sko­le­fly, som sand­syn­lig­vis var en af de dro­ner, der blev set over Køben­havns luft­havn lige før ned­luk­nin­gen 22. sep­tem­ber 2025.

Men som du skal se i det føl­gen­de, har det vist sig at være noget svæ­re­re at fin­de et klart svar, end jeg reg­ne­de med.

Dro­ner­ne over Køge i janu­ar 2025

Den 3. janu­ar 2025 modt­og Midt- og Vestsjæl­lands Poli­ti sent om afte­nen fle­re mel­din­ger om mysti­ske dro­ner i luf­ten over Køge Mari­na og hav­ne­om­rå­det. Iføl­ge en af anmel­der­ne var op mod 20 stør­re dro­ner set fly­ve rundt, og da poli­tiets patrul­jer nåe­de frem, obser­ve­re­de de iføl­ge poli­tirap­por­ten selv mindst fire af dis­se dro­ner.

De før­ste dro­ner blev spot­tet over Køge Mari­na omkring 22:30-tiden. Og de sid­ste blev set omkring kl. 01:16, hvor de iføl­ge vid­ner for­svandt ud over Køge Bugt med høj hastig­hed.

“Anmel­de­ren men­te at have set op imod 20 stør­re dro­ner, der fløj rundt i områ­det omkring Køge Mari­na. Vi send­te der­for en patrul­je til områ­det, og de nåe­de selv at se fire af dro­ner­ne”.

– Vicepo­li­ti­in­spek­tør Micha­el Sehed­s­ted, Midt- og Vestsjæl­lands Poli­ti

Iføl­ge poli­tirap­por­ten kun­ne de frem­mød­te betjen­te høre lyden af pro­pel­ler og var sik­re på, at der var tale om dro­ner og ikke fly. Ingen hav­de søgt om til­la­del­se til dro­ne­flyv­ning i områ­det på det tids­punkt, så poli­ti­et betrag­te­de det som ulov­lig dro­ne­ak­ti­vi­tet.

Dronerne over Køge Marina trak straks overskrifter i medierne.<br />

De mysti­ske dro­ner over Køge Mari­na trak straks over­skrif­ter i de dan­ske medi­er.

Efter­forsk­ning og muli­ge spor

Efter hæn­del­sen ind­led­te poli­ti­et en efter­forsk­ning for at klar­læg­ge, hvor dro­ner­ne kom fra, og hvem der stod bag. Poli­tiets Efter­ret­ning­s­tje­ne­ste (PET) blev des­u­den infor­me­ret om epi­so­den, som de tog meget seri­øst. Også For­sva­ret blev kon­tak­tet, men da dro­ner­ne pri­mært blev set over land og havn, anså for­sva­ret det for at være en poli­tisag. Og iværk­sat­te der­for ingen selv­stæn­dig under­sø­gel­se.

Fle­re vid­ner blev afhørt, og poli­ti­et under­søg­te også bl.a. skib­stra­fik­ken i Køge Bugt under hæn­del­sen.

Mystisk skib i Øre­sund

Iføl­ge en poli­tirap­port fra peri­o­den var et fragtskib ved navn “Rostrum Antarcti­ca” – indre­gi­stre­ret i Libe­ria og på vej mod Sankt Peters­borg i Rusland – i områ­det i det tids­rum, hvor dro­ner­ne blev obser­ve­ret.

Rap­por­ten bemær­ke­de, at det pas­se­de med de ret­nin­ger, dro­ner­ne fløj, da de for­svandt ud over havet. Det skab­te mistan­ke om, at dro­ner­ne kun­ne være kom­met fra et skib som det­te.

Poli­ti­et har imid­ler­tid ikke offi­ci­elt bekræf­tet nogen sam­men­hæng, og fir­ma­et som hav­de chart­ret ski­bet på tids­punk­tet, benæg­ter, at der har været dro­ner ombord.

Rus­sisk hybri­dan­greb?

I kølvan­det på sagen blev der spe­ku­le­ret bredt i motiv og ophav. Dan­ske myn­dig­he­der så hæn­del­sen i lyset af den sik­ker­heds­po­li­ti­ske situ­a­tion: Rusland hav­de på det tids­punkt inten­si­ve­ret sin brug af dro­ner og hav­de udført lig­nen­de “hybri­dan­greb” rundt om i Euro­pa i for­bin­del­se med kri­gen i Ukrai­ne.

Poli­ti­et under­søg­te der­for også, om over­flyv­nin­ger­ne over Køge kun­ne være led i frem­med efter­ret­nings- eller sabo­ta­ge­ak­ti­vi­tet.

Den mest spektakulære hændelse under den første dronegate herhjemme indtraf 31. januar, hvor Københavns Lufthavn var nødt til at lukke for flytrafikken fra klokken 22.41 og frem til kort før klokken 00.30 d. 1. februar. Det gav bekymrede overskrifter i medierne.

Den mest spek­taku­læ­re hæn­del­se under den før­ste dro­ne­ga­te her­hjem­me ind­traf 31. janu­ar. Her blev  Køben­havns Luft­havn nødt til at luk­ke for fly­tra­fik­ken på grund af obser­ve­ret dro­ne­ak­ti­vi­tet. Ned­luk­nin­gen vare­de fra klok­ken 22.41 og frem til kort før klok­ken 00.30 d. 1. febru­ar. Og gav bekym­re­de over­skrif­ter i medi­er­ne.

Fle­re dro­neob­ser­va­tio­ner i uger­ne efter – og en ned­luk­ning af luft­hav­nen

I de kom­men­de uger blev der rap­por­te­ret lig­nen­de mysti­ske dro­neob­ser­va­tio­ner andre ste­der i Østsjæl­land. Bl.a. nær nog­le sto­re vind­møl­ler ved Ture­by. Og i nær­he­den af Bøge­skov havn på Stevns. Des­u­den blev der også rap­por­te­ret om dro­ner i Dra­gør nat­ten til 10. janu­ar, hvor bor­ge­re men­te at se op mod 15 dro­ner over Syd­stran­den.

Des­u­den blev Køben­havns luft­havn kortva­rigt luk­ket d. 31. janu­ar på grund af mistan­ke om dro­ne­ak­ti­vi­tet. Det ske­te sam­ti­dig med at en ukrainsk mini­ster var på besøg i lan­det. Og hans fly var det ene­ste, som fik lov til at let­te under ned­luk­nin­gen.

Eks­per­ter­ne kom med mod­sa­t­ret­te­de vur­de­rin­ger

I medi­er­ne dis­ku­te­re­de en ræk­ke eks­per­ter, om det vir­ke­lig var dro­ner over Køge Mari­na den aften i star­ten af janu­ar – og i givet fald, hvem der kun­ne stå bag.

Kar­sten Mar­rup, major ved For­svar­sa­ka­de­mi­et og dro­ne­eks­pert, vur­de­re­de efter at have set video­ma­te­ri­a­le fra Køge, at de obser­ve­re­de lys med stor sand­syn­lig­hed, slet ikke var dro­ner.

Han pege­de på, at civi­le rute­fly på vej mod København/Kastrup Luft­havn kun­ne opfat­tes som dro­ner, når de ses fra bestem­te vink­ler om nat­ten. Mar­rup udtal­te, at han “ikke er i tvivl om, at det er rute­fly på vej mod Kastrup, man ser på opta­gel­ser­ne. Ikke dro­ner.”

Jus­si Her­man­sen, seni­o­r­spe­ci­a­list ved Syd­dansk Uni­ver­si­tets UAS Cen­ter (Unman­ned Aircraft Systems), kom frem til den stik mod­sat­te kon­klu­sion.

På bag­grund af en gen­nem­gang af de til­gæn­ge­li­ge video­er fra Køge-hæn­del­sen, fandt han det stærkt sand­syn­ligt, at der fak­tisk var tale om dro­ner og ikke fly. Her­man­sen frem­hæ­ve­de bl.a. dro­ner­nes manøv­rer og lys­møn­stre som usæd­van­li­ge for almin­de­li­ge rute­fly, samt at de bevæ­ge­de sig væk i høj fart og for­svandt, hvil­ket pas­ser bed­re med mili­tæ­re dro­ners adfærd end rute­fly.

Oprin­de­ligt tro­e­de jeg, at der var tale om rus­si­ske dro­ner …

De mod­stri­den­de eks­pert­vur­de­rin­ger under­stre­ger, hvor nemt det er at tol­ke bevi­ser­ne (pri­mært videoklip og øjen­vid­ne­be­ret­nin­ger, der min­der meget om typi­ske dan­ske ufo-obser­va­tio­ner) for­skel­ligt. Net­op for­di det er svært at vur­de­re bil­le­der af nog­le lys på nat­te­him­len.

Selv var jeg læn­ge over­be­vist om, at der måt­te have været mysti­ske dro­ner på spil over Køge Mari­na den 3. janu­ar om afte­nen. Samt sene­re på måne­den. Sær­ligt i for­bin­del­se med ned­luk­nin­gen af Køben­havns luft­havn d. 31. janu­ar præ­cis sam­ti­dig med besø­get af den ukrain­ske mini­ster.

Det for­tæl­ler jeg også til BBC’s Lucy Pro­ctor, da hun inter­viewer mig der­hjem­me i star­ten af febru­ar.

SoMe-spot for den epi­so­de af Cros­sing Con­ti­nents, hvor jeg bli­ver inter­viewet om dro­ner­ne over Køge. Bemærk, hvor tyde­ligt det er på dro­ne­op­ta­gel­ser­ne, at der er tale om almin­de­li­ge rute­fly.

… men der var mas­ser af fly i luf­ten over Køge fre­dag aften

Men lad os lige gen­be­sø­ge luftrum­met over Køge Bugt den pågæl­den­de aften.

I peri­o­den fra 22.20 til 01.16 fly­ver der iføl­ge FlightRadar24 mindst 47 fly hen over Køge Bugt-områ­det. Her­af fle­re lige hen over Køge Mari­na.

I peri­o­den fra 22.20 til 01.16 fly­ver der iføl­ge FlightRadar24 mini­mum 47 fly hen over Køge Bugt-områ­det. Her­af fle­re lige hen over Køge Mari­na. Alt­så var der mas­ser af lavt­gå­en­de flylys, der kun­ne ses fra mari­na­en og områ­det omkring. Video af Tho­masH.

Sam­ti­dig er der en stor andel af fly­e­ne, der lan­der i Køben­havns luft­havn. Her var vind­for­hol­de­ne d. 3. janu­ar om afte­nen sådan, at fly­en­de lan­de­de på runway 04L og 04R. Og let­te­de fra runway 22R og 22L.

Det vil sige, at de kom direk­te ind over Køge Bugt for at lan­de fra syd­ve­st­lig ret­ning i luft­hav­nen. Og let­te­de den mod­sat­te vej, hvor­ef­ter de svin­ge­de ind over Mal­mø-områ­det og vide­re enten nord, syd eller vest på – hvis de ikke fløj direk­te øst på.

Alt­så var der mas­ser af flylys lavt på him­len i peri­o­den, der kun­ne ses fra Køge Mari­na – og områ­det omkring den.

Her ses et stillbillede fra en af de dronevideoer, der har været fremme i medierne indsat i et særligt simulationsværktøj fra MetaBunk, der gør det muligt at sammenstille fly- og astronomidata med videooptagelser. Videoen er optaget i starten af Værftsvej i Køge lige efter McDonalds, Sun Chemical og det store Davidsens byggemarked (dengang XL Byg). Altså kender vi placeringen ret præcist – og kan med sikkerhed sige, at der er tale om et fly. Simulation bygget af ThomasH.

Her ses et stil­l­bil­le­de fra en af de dro­ne­vi­deo­er, der har været frem­me i medi­er­ne ind­sat i et sær­ligt simu­la­tions­værk­tøj fra Meta­Bunk, der gør det muligt at sam­men­stil­le fly- og astro­no­mi­da­ta med video­op­ta­gel­ser. Video­en er opta­get i star­ten af Værfts­vej i Køge lige efter McDo­nalds, Sun Che­mi­cal og det sto­re David­sens byg­ge­mar­ked (den­gang XL Byg). Alt­så ken­der vi pla­ce­rin­gen ret præ­cist – og kan med sik­ker­hed sige, at der er tale om et fly. Simu­la­tion byg­get af Tho­masH.

I for­bin­del­se med til­bli­vel­sen af den­ne arti­kel, har Tho­masH end­nu en gang gen­nem­gå­et hoved­par­ten af video­er­ne fra Køge d. 3. janu­ar. Og har brugt en mas­se tid på at fin­de de nøj­ag­ti­ge pla­ce­rin­ger af de video­op­ta­gel­ser, der har været vist af dro­ner­ne i medi­er­ne. På bag­grund af video­er­ne, fly­da­ta fra FlightRadar24 og det ind­byg­ge­de stjer­ne­kort i Meta­Bunk-værk­tø­jet, er vi kom­met frem til, at lyse­ne på video­er­ne stem­mer overens med fly, der fløj over Køge Bugt de pågæl­den­de tids­punk­ter.

At dro­neob­ser­va­tio­ner­ne slut­ter nogen­lun­de sam­ti­dig med at fly­tra­fik­ken til Køben­havn Luft­havn afta­ger hen mod kl. 01.00 d. 4. janu­ar, taler også for, at der er tale om fly. Og til Mar­tin Klei­st udta­ler et af hoved­vid­ner­ne fra d. 3. janu­ar i en epi­so­de af podca­sten UFOr­klar­ligt, at han vil­le vur­de­re nog­le af dro­ner­ne til at være på stør­rel­se med små pas­sa­ger­fly.

Tho­masH har gen­nem­gå­et fle­re af dro­ne­vi­deo­er­ne fra Køge d. 3. janu­ar. Og er kom­me frem til, at de stem­mer overens med fly, der fløj over Køge Bugt de pågæl­den­de tids­punk­ter. Simu­la­tion: Tho­masH.

Imod det taler dog sta­dig, at de frem­mød­te poli­ti­be­tjen­te for­tæl­ler, at de både kan høre og se dro­ner­ne fly­ve lige over hove­d­et på dem. Sam­ti­dig har det ikke været muligt for os at fin­de et tids­punkt i løbet af peri­o­den, hvor der kan ses op til 20 fly i luf­ten fra områ­det omkring Køge Mari­na.

Men dels er det svært at bedøm­me afstan­den til lys på him­len om afte­nen, lige­som ople­vel­sen af pro­pel­lyd fra dro­ner­ne kan skyl­des andre lyde i områ­det (der lig­ger nær et indu­strik­var­ter i Køge). Og dels aner vi intet om, hvor­dan poli­ti­et og vid­ner­ne er kom­met frem til, at der skul­le have flø­jet op til 20 dro­ner over områ­det.

Så i for­hold til mine udta­lel­ser i febru­ar, er jeg i dag mere til­bø­je­lig til at give Major Mar­rup ret. Det var tale om fly.

Hvor står Køge-sagen i dag

Siden er der så vidt vides ikke sket meget mere i sagen om janu­ar-dro­ner­ne over Køge Mari­na. Og de man­ge andre dro­neob­ser­va­tio­ner vi hør­te om i uger­ne efter.

Til medi­er­ne har Midt- og Vestsjæl­lands Poli­ti oplyst, at de sta­dig ikke ved, hvem der stod bag dro­ner­ne, eller hvad for­må­let var med over­flyv­nin­ger­ne var. Men de er sta­dig ret sik­re på, at der fløj dro­ner rundt den aften på bag­grund af betjen­te­nes rap­por­ter fra afte­nen.

Så i prak­sis er sagen sta­dig uopkla­ret.

Nedlukningen af Københavns lufthavn 22. september bliver hurtigt til en hot nyhed i medierne. Flere – som her TV2 – laver ligefrem en nyhedsstrøm på deres hjemmeside, der følger sagen minut for minut.

Ned­luk­nin­gen af Køben­havns luft­havn 22. sep­tem­ber bli­ver hur­tigt til en hot nyhed i medi­er­ne. Fle­re – som her TV2 – laver lige­frem en nyheds­strøm på deres hjem­mesi­de, der føl­ger sagen minut for minut.

Efter­å­rets dro­neob­ser­va­tio­ner over Dan­mark 2025

Hen over resten af vin­te­r­en, samt i for­å­ret og som­me­ren, ske­te der ikke væsent­li­ge dro­ne­hæn­del­ser over Dan­mark. Men så plud­se­lig d. 22. sep­tem­ber ca. kl. 20:30 blev Køben­havns Luft­havn plud­se­ligt luk­ket ned på grund af dro­ne­ak­ti­vi­tet.

Det ske­te på bag­grund af obser­va­tio­ner fra ansat­te i luft­hav­nen. Det før­ste vid­ne var en mand­lig ansat, som straks til­kald­te nog­le kol­le­ga­er. De var hel­ler ikke i tvivl om, at der var tale om dro­ner. Sam­ti­dig opta­ger han en video af dro­nen, som sene­re bli­ver vist på TV2 Nyhe­der­ne sam­me aften.

Gen­nem en skrift­lig aktind­sigt hos Navi­air har onli­ne­me­di­et Zet­land sene­re fun­det ud af, ned­luk­nin­gen ude­luk­ken­de sker på bag­grund af obser­va­tio­nen af 2 dro­ner over ter­mi­nal C i luft­hav­nen. Og at der i alt skul­le være obser­ve­ret 4 dro­ner over eller i nær­he­den af luft­hav­nen under ned­luk­nin­gen.

På intet tids­punkt bli­ver dro­ner­ne set af fly­ve­l­e­der­ne fra kon­troltår­net i luft­hav­nen. Ordren til ned­luk­nin­gen kom­mer i ste­det fra luft­hav­nens Ope­ra­tions Cen­ter. Sam­ti­dig oply­ser den mail, Zet­land har fået udle­ve­ret på bag­grund af sin aktind­sigt, at Navi­air ikke har udstyr i luft­hav­nen, der kan detek­te­re dro­ner på obser­va­tion­s­tids­punk­tet. Husk lige den detal­je til sene­re.

Dro­ner eller sko­le­fly

Det er også Zet­land, der er først ude med en mulig for­kla­ring på den dro­ne, som den mand­li­ge luft­havns­me­d­ar­bej­der så om afte­nen d. 22. sep­tem­ber. For før­om­tal­te Tho­masH fandt frem til en inter­es­sant detal­je.

Var et skolefly der trænede over Københavns lufthavn umiddelbart før nedlukningen en af de ”droner”, som blev observeret?

Var et sko­le­fly der træ­ne­de over Køben­havns luft­havn umid­del­bart før ned­luk­nin­gen en af de ”dro­ner”, som blev obser­ve­ret? Ikke over­ra­sken­de afvi­ste luft­hav­nen påstan­den.

Kort før ned­luk­nin­gen af luft­hav­nen er et sko­le­fly fra Copen­ha­gen Air­Taxi ved at træ­ne et såkaldt ”low pass” over net­op Køben­havns luft­havn. Under­vejs pas­se­rer det lil­le fly luft­hav­nen i 100–120 meters høj­de, og kryd­ser i den for­bin­del­se luft­hav­nens områ­de 2 gan­ge. Før det fly­ver vide­re ud over Øre­sund.

Ved hjælp af Meta­Bunk-værk­tø­jet har Tho­masH skabt en simu­la­tion, der gør det over­ve­jen­de sand­syn­ligt, at den ”dro­ne”, der ses på luft­havns­me­d­ar­bej­de­rens opta­gel­se, er det pågæl­den­de sko­le­fly.

Ved hjælp af Meta­Bunk-værk­tø­jet har Tho­masH skabt en simu­la­tion, der gør det over­ve­jen­de sand­syn­ligt, at den ”dro­ne”, der ses på luft­havns­me­d­ar­bej­de­rens opta­gel­se, er det pågæl­den­de sko­le­fly. Simu­la­tion: Tho­masH.

Sko­le­fly­et giver også anled­ning til andre dro­neob­ser­va­tio­ner i dage­ne efter ned­luk­nin­gen af Køben­havns luft­havn. Dels over H.C. Ørsteds­vær­ket i Køben­havns Syd­havn. Og over Tystrup sø Fug­leb­jerg og Glum­sø på Sjæl­land.

Under nedlukningen af Københavns lufthavn var et SAS-passagerfly nødt til at nødlande i den lukkede lufthavn, fordi flyet var ved at løbe tør for flybrændstof.

Under ned­luk­nin­gen af Køben­havns luft­havn var et SAS-pas­sa­ger­fly nødt til at nød­lan­de i den luk­ke­de luft­havn, for­di fly­et var ved at løbe tør for fly­brænd­stof.

Ovre i Sve­ri­ge jag­te­de poli­ti­et også dro­ner

Sam­ti­dig med at Køben­havns luft­havn luk­ker ned, bli­ver det sven­ske poli­ti alar­me­ret. De sen­der patrul­jer ud for at spej­de efter dro­ner langs den del af den sven­ske vest­kyst, der lig­ger ud til Øre­sund.

I løbet af afte­nen og først på nat­ten giver det anled­ning til fle­re dro­neob­ser­va­tio­ner. Det frem­går af poli­tirap­por­ten fra poli­ti­et i Mal­mø. Den har TV2 fået aktind­sigt. Og sam­men med Kar­sten Mar­rup og Søren Søren­sen har jeg gen­nem­gå­et hver enkelt af obser­va­tio­ner­ne.

Sammen med TV2 gennemgik Karsten Marrup, Søren Sørensen og jeg de droneobservationer, TV2 havde fået aktindsigt i hos det svenske politi.

Under ned­luk­nin­gen af Køben­havns luft­havn spot­te­de svensk poli­ti iføl­ge poli­tirap­por­ten fle­re dro­ner over Øre­sund og det syd­ve­st­li­ge Sve­ri­ge.

Her viser det sig, at der kun er en enkelt af de indrap­por­te­re­de obser­va­tio­ner, vi ikke kan for­kla­re som et fly. Det hand­ler kon­kret om nog­le blin­ken­de lys, der obser­ve­res nær Øre­sunds­bro­ens bro­fæst­ning, som for­modes at være to dro­ner. De ses på et tids­punkt, hvor der ikke er fly­tra­fik i nær­he­den, lige­som en søg­ning på for­skel­li­ge mari­ne­tje­ne­ster ikke viser nogen skib­stra­fik i områ­det.

Det kan dog ikke ude­luk­kes, at pri­vat­per­so­ner har flø­jet med dro­ner omkring Øre­sunds­bro­en. Selv­om Sund & Bælt har ikke nogen opta­gel­ser om obser­ve­re­de eller plan­lag­te dro­ne­flyv­nin­ger omkring bro­en i tids­rum­met.

Der­u­d­over inde­hol­der poli­tirap­por­ten 4 mørklag­te indrap­por­te­rin­ger – som vi af gode grun­de ikke kan udta­le os om. Alt­så kun­ne der poten­ti­elt have været obser­ve­ret dro­ner fra sven­ske­ky­sten den aften. Men vi kan ikke sige det med sik­ker­hed.

Og så væl­te­de det ind med dro­neob­ser­va­tio­ner

Ned­luk­nin­gen af Køben­havns luft­havn fik stor medi­e­be­vå­gen­hed. Lige­som poli­ti­ke­re og embeds­mænd udtal­te sig i kraf­ti­ge ven­din­ger om det, de for­mode­de var et hybri­dan­greb med dro­ner fra en ”kapa­bel ope­ra­tør”. Under­for­stå­et Rusland.

Ned­luk­nin­gen udlø­ste der­for også ind­køb af sær­li­ge radar- og for­svars­sy­ste­mer, som frem­over skal gøre det muligt at detek­te­re og rea­ge­re på mistæn­ke­li­ge dro­ne­ak­ti­vi­te­ter over kri­tisk dansk infra­struk­tur.

Og så kom Ross Coult­hart på banen

Den megen virak om dro­ner over Dan­mark fik også inter­na­tio­nal opmærk­som­hed. Både i de inter­na­tio­na­le main­stream­me­di­er, og – godt nok hjul­pet på vej af vær­ten på podca­sten UFOr­klar­ligt – også blandt nog­le af de inter­na­tio­na­le ufo-per­son­lig­he­der.

Som om den nuværende dronesituation ikke er slem nok, skal skruppelløse danske ufo-personligheder in spe nu bruge den nuværende dronesituation herhjemme til at skabe omtale og verdensberømmelse for sig selv.

Såle­des var News­Na­tions Ross Coult­hart ude at adva­re dan­sker­ne om, at dro­ner­ne kun­ne være non-human tek­no­lo­gi. Som var i færd med at demon­stre­re deres evne til at ope­re­re uhin­dret i vores luftrum. Gan­ske som de gjor­de det i New Jer­sey.

For som altid var vi “being lied to”.

I sam­me ånde­d­rag adva­re­de han om, at det var far­ligt at anse dis­se hæn­del­ser som fjendt­li­ge hand­lin­ger fra en uden­land­sk mod­stan­der. Det kun­ne nemt føre til en far­lig eska­le­ring af den i for­vej­en anspænd­te geopo­li­ti­ske situ­a­tion.

Hvad Skan­di­na­visk UFO Infor­ma­tion men­te om den sag, kan du læse i den­ne leder.

Sam­ti­dig opfor­dre­de myn­dig­he­der­ne bor­ger­ne til at hen­ven­de sig, hvis de spot­te­de mistæn­ke­lig akti­vi­tet i luf­ten. Og inden læn­ge væl­te­de det ind med obser­va­tio­ner fra utræ­ne­de øjne, der plud­se­lig kig­ge­de op – og så dro­ner alle veg­ne.

Det blev til fle­re tusin­den­de hen­ven­del­ser til poli­ti­et hen over de føl­gen­de uger. Samt ned­luk­ning af fle­re andre dan­ske luft­hav­ne.

Stjer­ne­luk­ning af luft­havn og skud efter rute­fly

Men som sagt man­ge gan­ge i artik­ler­ne her på SUFOI’s hjem­mesi­de, er det utro­ligt svært at vur­de­re, hvad nog­le lys på him­len er. Sær­ligt når du ser lyse­ne om afte­nen. Sam­ti­dig er det svært at afstands­be­døm­me dem.

Så stort set alle ind­be­ret­nin­ger viste sig hur­tigt at have en natur­lig for­kla­ring.

Under­vejs end­te Bil­lund luft­havn med at bli­ve luk­ket kortva­rigt ned en mor­genstund, for­di ”en kraf­tig stjer­ne på him­len” (nok nær­me­re pla­ne­ten Venus, der var lyste meget kraf­tigt op på øst­him­len om mor­ge­nen i den peri­o­de) blev mis­for­tol­ket som en dro­ne.

Sam­ti­dig var der også en sol­dat, der skød efter noget, han tro­e­de var dro­ner, der fløj over en mili­tær­lejr i Bor­ris. Men også her viste en simu­le­ring af situ­a­tio­nen, at det var over­ve­jen­de sand­syn­ligt, at der blev skudt efter et rute­fly, der pas­se­re­de over Bor­ris net­op på det tids­punkt.

Ud fra den­ne simu­le­ring er det ret sand­syn­ligt, at der var tale om et fly, som en sol­dat skød efter, for­di han tro­e­de det ved en dro­ne, der fløj over en mili­tær­lejr i Bor­ris om afte­nen d. 28. sep­tem­ber. Simu­le­ring: Tho­masH.

Så igen så det ud til, at det var de sam­me årsa­ger, som dem der nor­malt ska­ber ufo-ople­vel­ser, der nu blev tol­ket som dro­ner.

Dro­ne­hæn­del­ser i mor­gen­tra­fik­ken

Det gik vold­somt for sig i uger­ne, hvor alle spej­de­de mod him­len i jag­ten på fjendt­li­ge dro­ner. Såle­des modt­og poli­ti­et fle­re tusin­de hen­ven­del­ser fra dan­sker­ne om for­modet dro­ne­ak­ti­vi­tet på nat­te­him­len.

60 dro­ner på vej mod Køben­havn

F.eks. modt­og poli­ti­et fle­re hen­ven­del­ser fra opskræm­te pend­le­re fra Sydsjæl­land og Lol­land-Fal­ster, der fra motor­vej­en kun­ne se 60 dro­ner fly­ve på rad og ræk­ke  med ret­ning mod Køben­havn tors­dag mor­gen d. 9. okto­ber.

Men nej.

Der var tale om et Star­link-satel­lit­tog, som var sendt op afte­nen før.

Så end­nu engang skab­te en af de sæd­van­li­ge kil­der til ufo-ople­vel­ser nu dro­ne­op­le­vel­ser for dan­sker­ne.

Elon Musks Starlink-satellitter skabte også droneoplevelser.

Elon Musks Star­link-satel­lit­ter skab­te også dro­ne­op­le­vel­ser.

En dro­ne fulg­te hen­de hele vej­en op over Sydsjæl­land

I dage­ne lige omkring Star­link-hæn­del­sen var der også en kvin­de­lig bilist, der kon­tak­te­de poli­ti­et, for­di en mystisk dro­ne mod øst synes at føl­ge hen­de på motor­vej­en.

Det var end­nu en gang Venus, der spøg­te – og skab­te en dro­ne­op­le­vel­se.

Dro­ner over resten af Euro­pa

Men det er ikke kun i Dan­mark, der har været dro­ne­alar­mer hen over året. Ale­ne her i efter­å­ret fra d. 9. sep­tem­ber til den 27. novem­ber har der iføl­ge det hol­land­ske medie Dro­newatch været 61 dro­ne­alar­mer over 11 euro­pæ­i­ske lan­de.

Af dis­se er de 14 iden­ti­fi­ce­ret som andre objek­ter end en dro­ne (fly, stjer­ner etc.). Og i 41 til­fæl­de er der ikke fun­det nogen kla­re bevi­ser på, at der skul­le være tale om dro­ner.

Fak­tisk er det kun 6 af dro­ne­alar­mer­ne, der bevi­se­ligt har været dro­ner. Af dis­se var der i halv­de­len af til­fæl­de­ne tale om hob­by­dro­ner.

Kun i de sid­ste 3 til­fæl­de skul­le der iføl­ge Dro­neWatch være sik­re bevi­ser for, at dro­ner­ne var rus­si­ske. De blev nem­lig skudt ned over hen­holds­vis Polen, Rumæ­ni­en og Mol­d­ova. Alt­så i 3 lan­de, der græn­ser op til det krigs­hær­ge­de Ukrai­ne.

Så ud af 61 alar­mer er der kun sik­ker­hed for, at der var tale om dro­ner i 10 % af til­fæl­de­ne. Og kun i 5 % af til­fæl­de­ne ved vi, at der var tale om rus­si­ske dro­ner.

Ud af 61 dronealarmer over europæiske lufthavne og anden kritisk infrastruktur har hollandske DroneWatch fundet frem til, at der kun var tale om droner i 10 % af tilfældene. Og kun i 5 % af tilfældene ved vi, at der var tale om russiske droner.

Ud af 61 dro­ne­alar­mer over euro­pæ­i­ske luft­hav­ne og anden kri­tisk infra­struk­tur har hol­land­ske Dro­neWatch fun­det frem til, at der kun var tale om dro­ner i 10 % af til­fæl­de­ne. Og kun i 5 % af til­fæl­de­ne ved vi, at der var tale om rus­si­ske dro­ner.

Luft­hav­nen har bevi­ser på, at der var dro­ner – de vil bare ikke dele dem med os

Men i slut­nin­gen af novem­ber tog luft­hav­nen til gen­mæ­le. I et inter­view til Kri­ste­ligt Dag­blad for­tæl­ler luft­hav­nens kri­se­hånd­te­rings­chef Mor­ten Eli Lyng­bæk, at luft­hav­nen lig­ger inde med et kort med radar­spor fra de objek­ter, som fik luft­hav­nens ledel­se til at luk­ke den ned den pågæl­den­de aften.

Kor­tet er skabt på bag­grund af radar­da­ta, der efter­føl­gen­de er truk­ket ud fra en sær­lig radar, der iføl­ge kri­se­hånd­te­rings­che­fen ”opfan­ger min­dre objek­ter i det lave­re luftrum”, som kan ”… skr­æl­le alt fra, der hed­der heli­kop­te­re, og fly, og alt, der hed­der fug­le”.

Det er så her, du skal kom­me i tan­ke om den detal­je, jeg bad dig om at huske på tid­li­ge­re i artik­len. For iføl­ge den aktind­sigt, Zet­land har fået, hav­de Navi­air ikke kend­skab til, at sådant radar­ud­styr skul­le være til­ste­de i luft­hav­nen på tids­punk­tet for ned­luk­nin­gen.

I for­læn­gel­se af oven­stå­en­de for­kla­rer kri­se­hånd­te­rings­che­fen til avi­sen, at det af spo­re­ne på kor­tet er muligt at se: ”… at den ven­der i luf­ten på en måde, som et fly ikke vil kun­ne. En fugl vil hel­ler ikke have den adfærd”.

Men da kor­tet ind­går i den igang­væ­ren­de efter­forsk­ning, har luft­hav­nen desvær­re ikke mulig­hed for at offent­lig­gø­re kor­tet.

Zetland og flere andre medier har også forsøgt at få kortet udleveret. Men nej.

Zet­land og fle­re andre medi­er har også for­søgt både at få et inter­view og kor­tet udle­ve­ret. Men nej. Luft­hav­nen har for­talt til Jyl­lands-Posten, hvad der er at sige i sagen.

Ærger­ligt, for­di fak­tu­el­le bevi­ser for, at der rent fak­tisk var dro­ner over luft­hav­nen, kun­ne være med til at dæm­pe tviv­len om myn­dig­he­der­nes hånd­te­ring af sagen. En tvivl, der sam­ti­dig har været med til at sik­re, at den ”kapab­le aktør”, som rege­rin­gen og myn­dig­he­der­ne (og befolk­nin­gen) mistæn­ker for at stå bag dro­ne­hæn­del­ser­ne, på den måde har haft held med sit fore­ha­ven­de. Måske helt uden at have haft en ene­ste dro­ne i luf­ten over Dan­mark.

Men desvær­re: Når vi ikke må se kor­tet, kan vi ikke vide det med sik­ker­hed.

Hvor­dan kun­ne så man­ge men­ne­sker tage fejl?

I en til­spid­set situ­a­tion er der stør­re sand­syn­lig­hed for, at vi ser det, vi for­ven­ter at se, end det, det egent­ligt er.

Men hvor­dan kun­ne så man­ge men­ne­sker for­veks­le dro­ner med helt almin­de­li­ge rute­fly?

Sær­ligt i Køge-sagen er det ekstra bemær­kel­ses­vær­digt. For både den før­ste og hoved­par­ten af de øvri­ge anmel­de­re bor jo i områ­det omkring Mari­na­en. Der­for må de være vant til at se rute­fly, der kom­mer ind over mari­na­en og Køge Bugt-områ­det for at lan­de i Køben­havns luft­havn.

Der kan jo godt have været noget usæd­van­ligt

Men rent fak­tisk ved vi jo ikke, om der vir­ke­lig har flø­jet en eller fle­re dro­ner (enten hobby‑, pro­fes­sio­nel­le eller for den sags skyld dro­ner fra en ”kapa­bel ope­ra­tør”) i områ­det for­ud for den før­ste anmel­del­se. Det er jo en mulig­hed. Selv­om vi kan sige med ret stor sand­syn­lig­hed, at det ikke er dro­ner, der fly­ver på de man­ge video­er, der efter­føl­gen­de har været frem­me i medi­er­ne fra den pågæl­den­de aften.

Der kan også være et af de man­ge fly, som net­op den aften har flø­jet på en usæd­van­lig måde. Måske har et fly været læn­ge­re nede end sæd­van­ligt. Eller har fore­ta­get en usæd­van­lig kurs­æn­dring af en eller anden art. Og der­for har skildt sig ud, og er ble­vet set som en dro­ne.

Det har så for­år­sa­get anmel­del­sen til poli­ti­et. For­di den bre­de befolk­ning i for­vej­en har været ekstra på vagt over for dro­ner. Dels på grund af den til­spid­se­de sik­ker­heds­po­li­ti­ske situ­a­tion i for­bin­del­se med kri­gen i Ukrai­ne. Og dels den megen pres­seom­ta­le af dro­ner­ne over New Jer­sey i måne­der­ne op til.

Vi ser det, vi for­ven­ter at se

Når poli­ti­et så efter­føl­gen­de er kom­met frem til ste­det for anmel­del­sen, har anmel­de­le­ren jo lige­som alle­re­de sat kon­tek­sten for, hvad det var, der fløj rundt.

Der­for kan det nemt tæn­kes, at betjen­te­ne først har tænkt dro­ner, når de så lys på him­len. Og lyde­ne fra det nær­lig­gen­de indu­stri­om­rå­de er ble­vet hørt som ”dro­ne­ly­de”. Eller også har de før­ste betjen­te rent fak­tisk set en af de dro­ner, der even­tu­elt kan have flø­jet over områ­det. Men ikke er kom­met med på video­er­ne.

Sene­re har vi – både i dro­nesa­ger­ne i først og sidst på året – være for­u­dind­ta­ge­de, når vi kig­gen­de op, og så lys på him­len. Og tro­et vi så dro­ner. Sær­ligt for­di vi måske alle­re­de var opskræm­te over situ­a­tio­nen.

Ufo­er avler ufo­er

I ufo-sam­men­hæn­ge er det set mas­ser af gan­ge. F.eks. i for­bin­del­se med sager som f.eks. ufobøl­gen over Was­hin­g­ton DC i 1952, den bel­gi­ske ufobøl­ge omkring 1990, Pho­e­nix Lights i 1997 og Step­hen­vil­le Lights i Texas i 2008.

Det er også en kendt sag, at ”ufo­er avler ufo­er”. Det har vi ople­vet i for­e­nin­gen i fle­re til­fæl­de, når pres­sen har skre­vet om ufo-obser­va­tio­ner i et bestemt loka­l­om­rå­de.

Så er der altid efter­føl­gen­de duk­ket fle­re beret­nin­ger op fra sam­me områ­de, for­di folk plud­se­lig fik en kon­tekst for noget, de måske bare lige hav­de bemær­ket ud af øjen­kro­gen. Også selv om det ople­ve­de fandt sted på helt andre tids­punk­ter og ste­der. Og nogen gan­ge på helt andre dato­er.

Der­for blev alt til dro­ner

Så når alle siger, der fly­ver mysti­ske dro­ner rundt, er ”doner” det før­ste, vi tæn­ker, når vi ser lys på him­len, vi ikke kan iden­ti­fi­ce­re. Og da net­op lys på nat­te­him­len kan være rig­tig svæ­re at bedøm­me afstand, stør­rel­se og årsa­gen til, og situ­a­tio­nen i for­vej­en er anspændt, kan det ikke over­ra­ske, at der var fle­re tusin­de, som rea­ge­re­de på det, de så i uger­ne efter de to “dro­ne­hæn­del­ser”.

På den måde blev alle mysti­ske lys på him­len til dro­ner i ste­det for ufo­er.

Selv­skabt eller ægte hybrid­krig?

Så hvor står vi nu?

Har der vir­ke­lig været fjendt­li­ge dro­ner over Dan­mark? Og har vi været ramt af hybrid­krig eller ej?

Som tin­ge­ne ser ud lige nu, er der ikke meget, der tyder på det.

Dro­ner­ne over Køge Mari­na til­ba­ge i janu­ar, var højst sand­syn­lig­vis fly. Og dro­ner­ne her i efter­å­ret er det med stor sand­syn­lig­hed også. 

Hoved­par­ten i hvert fald. For til­ba­ge står vi med Køben­havns luft­havns udsagn om, at de lig­ger inde med radar­da­ta, der bekræf­ter, at der var dro­ner over luft­hav­nen, den aften de luk­ke­de ned.

Men ind­til de data – eller det til­hø­ren­de kort – bli­ver offent­lig­gjort, stil­ler vi os afven­ten­de.

Hvem er Tho­masH?

Tho­masH ønsker af per­son­li­ge årsa­ger ikke at optræ­de med sit ful­de navn i medi­er­ne. Hel­ler ikke på hans egen YouTu­be-kanal, der også hed­der Tho­masH.

Selv­om vi nor­malt ikke lader folk kom­me til orde under pseu­do­nym, har vi dog valgt at gøre en und­ta­gel­se. Dels da han i for­vej­en er kendt i offent­lig­he­den under det­te pseu­do­nym. Og dels for­di vi ken­der hans ful­de navn, og anven­der ham som kon­su­lent på nogen af de videosa­ger, vi får ind fra dan­ske ufo-obser­va­tø­rer.

Kil­der:

Til artik­len har jeg brugt dis­se kil­der:

Vores arti­kel om de man­ge dro­neob­ser­va­tio­ner over New Jer­sey til­ba­ge i november/december 2024.

Podca­sten Fly­ven­de tal­ler­kens epi­so­de om de man­ge dro­ner over New Jer­sie fra decem­ber 2024.

Arti­kel fra dr.dk, der kort opsum­me­rer dro­ne­hæn­del­sen over Køge Mari­na d. 3. janu­ar sidst på afte­nen.

Arti­kel fra Dragørnyt.dk om for­mode­de dro­neob­ser­va­tio­ner over Dra­gør nat­ten til 10. janu­ar 2025.

Arti­kel fra Berlingske.dk der opsum­me­rer og kon­klu­de­rer på det lidt vi ved om dro­ner­ne over Køge Havn.

Epi­so­den af podca­sten UFOr­klar­ligt, hvor vær­ten Mar­tin Klei­st taler med ”hoved­vid­net” fra Køge Mari­na.

Epi­so­den af podca­sten Cros­sing Con­ti­nents på BBC4, der omhand­ler dro­nesa­gen over Køge Mari­na.

Nyheds­strøm på TV2.dk i for­bin­del­se med ned­luk­nin­gen af Køben­havns luft­havn pga. dro­ner 31. janu­ar 2025.

Artik­len på TV2.dk, hvor vi gen­nem­går sven­ske dro­neob­ser­va­tio­ner fra den aften, Køben­havns Luft­havn luk­ke­de ned.

Arti­kel på TV2.dk om sko­le­fly­et, som mulig­vis var et af de objek­ter, der blev opfan­get som en dro­ne.

Arti­kel på TV2.dk, der opsum­me­rer antal­let af hen­ven­del­ser til poli­ti­et om dro­ner hen over efter­å­ret.

Arti­kel på TV2.dk om de 60 Star­link-satel­lit­ter, der skræm­te bili­ster­ne i mor­gen­tra­fik­ken i Øst­dan­mark.

Arti­kel på TV2.dk om den for­mode­de dro­ne, der blev skudt efter fra en mili­tær­lejr i Bor­ris.

Arti­kel på Jyllands-Posten.dk om SAS-fly­ets nød­lan­ding under luk­nin­gen af Køben­havns luft­havn.

Arti­kel på eb.dk om nød­lan­din­gen af SAS1668 midt under dro­ne­ned­luk­nin­gen af Køben­havns Luft­havn.

Arti­kel på Kristligt-Dagblad.dk, hvor luft­hav­nen for­sik­rer om, at der blev obser­ve­ret dro­ner over luft­hav­nen.

Arti­kel på Zetland.dk der opsum­me­rer dro­nesa­gen og for­tæl­ler om de sær­li­ge dro­ne­ra­da­rer.

Arti­kel på DroneWatch.eu om efter­å­rets euro­pæ­i­ske dro­ne­alar­mer over luft­hav­ne og kri­tisk infra­struk­tur.

Bliv støt­te­med­lem for SUFOI

Vil du støt­te sag­lig og nøg­tern for­mid­ling af viden om ufo­er? Så vælg en gra­tis bog, og tegn et støt­tea­bon­ne­ment for SUFOI for Dkr. 400,- pr. år.

Hvert år mod­ta­ger du efter­føl­gen­de:

  • En af vores nye­ste, tryk­te udgi­vel­ser om ufo­myten
  • 4 årli­ge onli­ne­mø­der — og adgang til opta­gel­ser af tid­li­ge­re møder
  • Rabat­ko­der til gra­tis down­lo­ad af udvalg­te e‑bøger fra vores butik
  • SUFOI’s års­rap­port, som opsum­me­rer den for­gang­ne år

Vælg din før­ste gra­tis bog neden­for — og tegn abon­ne­ment i dag:

Den sto­re ufo-afslø­ring

Tro­en på, at Jor­den får besøg ude­fra, har fun­det vej til den ame­ri­kan­ske kon­gres. Både Pen­ta­gon og NASA har ned­sat eks­pert­grup­per til at udfor­ske, om der er noget om snak­ken. Og det lig­ger i luf­ten, at sand­he­den snart bli­ver afslø­ret.

Eller hand­ler det i vir­ke­lig­he­den om noget helt andet?

Temp­let og Gra­len

I den­ne bog påvi­ser Klaus Aars­l­eff bl.a. nog­le under­li­ge lig­heds­punk­ter mel­lem ste­nal­der­kul­tu­ren på Mal­ta og en til­sva­ren­de 5.000 år gam­mel kul­tur i Irland. Samt ser nær­me­re på en mas­se andre legen­der, hel­lig­dom­me og relik­vi­er, der kred­ser om ønsket om udø­de­lig­hed.

Hvor er de hen­ne?

Claus Hem­mert Lund har skre­vet en glim­ren­de bog om, hvad nog­le men­ne­sker tro­e­de engang om liv i Mæl­ke­vej­en, hvad man­ge fore­stil­ler sig i dag, og hvor­dan viden­ska­ben i dag opstil­ler betin­gel­ser for liv og udfor­sker Uni­ver­set med bl.a. rum­son­der og telesko­per.” Citat fra anmel­del­sen i UFO-Mail 391.

UFO’er — myter og viden

Bogen er udgi­vet i anled­ning af SUFOI’s 60 års jubilæum.

Den inde­hol­der spæn­den­de artik­ler om ufo­myten og dens udvik­ling, og sam­ler op på den viden, for­e­nin­gen har sam­let om ufo­er. Og tager nog­le af de mest kend­te ufo-obser­va­tio­ner gen­nem tiden op til for­ny­et revi­sion.