Fed planet…den ta’r vi!

En af for­å­rets sto­re film­be­gi­ven­he­der, i hvert fald set fra et sci­en­ce fiction syns­punkt, var pre­mi­e­ren på Tim Bur­tons film Mars Atta­cks. Tak­ket være TV3 og det fak­tum, at hver­ken SUFOIs for­mand eller næst­for­mand hav­de tid, blev under­teg­ne­de invi­te­ret til at over­væ­re anmel­der­frem­vis­nin­gen af fil­men, og sene­re anmel­de den i TV3’s mor­gen-tv.

Mars Atta­cks! er en sort og gro­tesk sci­en­ce fiction paro­di. En mas­siv inva­sions­flå­de om bord på en arma­da af fly­ven­de tal­ler­ke­ner, som Geor­ge Adam­ski vil­le have været stolt af, sæt­ter kur­sen mod Jor­den.

De før­ste, der opda­ger noget, er natur­lig­vis ame­ri­ka­ner­ne. De har dog meget svært ved at fin­de ud af, hvor­dan de skal rea­ge­re. Over­hø­gen gene­ral Deck­er (Rod Stei­ger) går ind for et angreb med atom­vå­ben — og jo før, jo bed­re. Ærke­vi­den­skabs­man­den Donald Kes­sler (Pier­ce Bros­nan) ser der­i­mod en strå­len­de mulig­hed for nye forsk­nings­mu­lig­he­der, mens præ­si­den­ten (Jack Nichol­son), godt hjul­pet af sin pres­sese­kre­tær (Mar­tin Short) ser mars­mæn­de­ne som et stort skridt på vej­en til gen­valg.

Det viser sig imid­ler­tid snart, at mars­mæn­de­ne har alt andet end gode hen­sig­ter. En stort anlagt mod­ta­gel­ses­ce­re­mo­ni ender i det rene rag­na­rok, da de syste­ma­tisk giver sig til at ned­læg­ge til­sku­er­ne.

Mars­mæn­de­ne er iøvrigt ikke noget kønt syn. De er som taget ud af 1950ernes bil­li­ge hæf­ter med blod­dryp­pen­de sci­en­ce fiction histo­ri­er. De har små tyn­de krop­pe og sto­re hove­d­er med enor­me hjer­ner. Og så lyder deres sprog nær­mest som små gøen­de hunde. Det er da også meget tyde­ligt, at de jor­di­ske hunde for­står, hvad der fore­går, når mars­mæn­de­ne siger noget. Desvær­re har instruk­tø­ren ikke gjort noget vide­re ud af dén detal­je. Det kun­ne ellers nok have været inter­es­sant.

Det varer ikke ret læn­ge, inden der er kaos overalt. Det ender med at fal­de til­ba­ge på en gam­mel halv­se­nil bed­ste­mor og hen­des bar­ne­barn at frel­se Jor­den. Det viser sig nem­lig, at den ame­ri­kan­ske coun­try­mu­siks svar på Jod­le Bir­ge er mere, end hvad inva­sions­styr­ker­ne kan kla­re.

Fil­men er fyldt med utro­li­ge effek­ter, både når man ser på eks­pe­ri­men­ter­ne i mars­mæn­de­nes labo­ra­to­ri­er, og når man ser Las Vegas bli­ve jæv­net med jor­den. Desvær­re er det efter min mening ikke nok til at red­de fil­men. Selv om et næsten enstem­migt dansk anmel­der­kor­ps gav fil­men stjer­ner i stri­be­vis, synes jeg ikke, den var sær­lig god.

Beva­res, der er da fine sku­e­spil­ler­præ­sta­tio­ner i den. Spe­ci­elt Jack Nichol­sen er for­ry­gen­de som præ­si­den­ten, der har godt med smør på stem­mebån­de­ne, når han skal tale med pres­sen, men i det sto­re hele fun­ge­rer fil­men ikke.

Mars Atta­cks! er inspi­re­ret af en serie sam­le­kort til tyg­ge­gum­mi­pak­ker, som den ame­ri­kan­ske teg­ner Len Brown lave­de i 1962. Der blev lavet i alt 55, og det er en hånd­fuld af dem, som Tim Bur­ton har brugt. Det kan ses! Fil­men består af en ræk­ke meget fine sce­ner, bun­det sam­men af lan­ge, slø­ve og dræ­ben­de sekven­ser, som gang på gang får tem­po­et til at fal­de til noget i ret­ning af nul­punk­tet. I sådan en situ­a­tion kan selv ikke Jack Nichol­son, Glenn Clo­se, Anet­te Ben­ning, Pier­ce Bros­nan eller Dan­ny DeVi­to red­de situ­a­tio­nen. Desvær­re Tim Bur­ton. Du har lavet man­ge gode film, men Mars Atta­cks! er en svip­ser.

Du kan få mere at vide om fil­men på Inter­net­tet på adres­sen: www.marsattacks.com

Læs iøvrigt også artik­len „De gode, de onde og de lat­ter­li­ge“ (om sci­en­ce fiction film med ero­brings­ivri­ge frem­me­de) i UFO-Vision nr. 5.

Inva­sion fra rum­met

Kan du godt lide at slap­pe af med Hol­lywoods for­skel­li­ge bud på, hvor­dan mødet mel­lem rumvæs­ner og men­ne­sker kan for­lø­be? Så vil det være en god ide at klik­ke ind på adres­sen: www.hollywood.com/holiday/roswell.html
Dér kan du læse om de 10 bed­ste „besøg-fra-rum­met-film“:

 

1.   Clo­se Enco­un­ters of the Third Kind (1977) 

2.   Inde­pen­den­ce Day (1996)

3.   The Day the Earth Stood Still (1951)

4.   E.T. the Extra-Ter­re­stri­al (1982)

5.   The War of the Wor­lds (1953)

6.   The Inva­sion of the Body-Snat­chers (1978)

7.   Inva­ders from Mars (1953)

8.   Mars Atta­cks (1996)

9.   Ali­en Nation (1988)

10.   Spe­cies (1995)

Inde­pen­den­ce
Day
 
 
ET
 
 
Mars
Atta­ck
 

Mot­h­man — Mør­kets Bud­brin­ger

Fil­men skil­drer en ræk­ke ufor­klar­li­ge begi­ven­he­der i den lil­le ame­ri­kan­ske by Point Plea­sant. Richard Gere har hoved­rol­len som en mand, der dri­ves til yder­lig­he­der i sin efter­forsk­ning af de mysti­ske omstæn­dig­he­der omkring hustru­ens død — og hvor­dan de mulig­vis har for­bin­del­se til sære fæno­me­ner i en by, der lig­ger 600 kilo­me­ter væk.

John Kle­in (Richard Gere) er en anset jour­na­list på Was­hin­g­ton Post og lyk­ke­ligt gift med Mary (Debra Mes­sing). De har net­op købt deres drøm­me­hus, men på hjemvej­en knu­ses alle deres drøm­me ved et hef­tigt vind­stød og en mørk skygge.Da Mary trå­d­te på brem­sen, var der ikke noget. Men for Mary var ulyk­ken et var­sel.

John drop­per alt for at kun­ne være hos Mary, men mister hen­de. Mens John sam­ler Marys ejen­de­le sam­men på hospi­ta­let, tæn­ker han på hen­des sid­ste ord: „Du så den slet ikke, vel?“

 

På sen­ge­bor­det fin­der John en skit­se­blok med sære teg­nin­ger over det sam­me besyn­der­li­ge tema. John for­står ikke betyd­nin­gen af teg­nin­ger­ne, men de skræm­men­de bil­le­der for­føl­ger ham.

Nog­le år sene­re er Johns sorg dul­met noget, men han er sta­dig mær­ket af tra­ge­di­en. Han lever sit liv og udfø­rer sit arbej­de som i en døs, og han for­nem­mer altid en eller andens til­ste­de­væ­rel­se.

En nat, da han er på vej fra Was­hin­g­ton til Rich­mond på en opga­ve, farer han vild og ender på en øde lan­de­vej. Da hans bil af ufor­klar­li­ge årsa­ger bry­der sam­men, tra­sker han op til det nær­me­ste hus. Ikke ale­ne tru­er husets ejer John med et hag­l­ge­vær, men han siger også, „at han har ven­tet ham“.

 

John er rystet. Poli­ti­be­tjent Con­nie Par­ker (Lau­ra Lin­ney) ankom­mer og und­skyl­der den bruta­le mod­ta­gel­se, men hun for­kla­rer, at hele egnen er på den anden ende på grund af en ræk­ke mysti­ske hæn­del­ser. Først nu går det op for John, at han befin­der sig i Point Plea­sant, små 600 kilo­me­ter fra det sted, hvor han tro­e­de, han var. Det vir­ker helt for­kert. Hvor­dan er det gået til?

Johns nys­ger­rig­hed er vakt, og han beslut­ter at bli­ve i Point Plea­sant for at under­sø­ge byens ufor­klar­li­ge fæno­me­ner. Han opda­ger snart, at der sand­syn­lig­vis er en for­bin­del­se mel­lem dem — og til de sære teg­nin­ger, som Mary teg­ne­de nog­le få timer før sin død. Men præ­cis hvad er for­bin­del­sen? Begi­ven­he­der­ne und­dra­ger sig en enkel for­kla­ring, og, hvad der er end­nu mere skræm­men­de, så synes de at vars­le kom­men­de kata­stro­fer. Flystyrt, jord­s­kælv …

Jo dybe­re John gra­ver i sagen, desto mere kom­mer han til at tviv­le på sin egen sun­de for­nuft. Lig­ger der ukend­te kræf­ter til grund for de man­ge iagt­ta­gel­ser? Hvil­ke ulyk­ker lurer på ind­byg­ger­ne i Point Plea­sant? For John bli­ver det et kapløb med tiden. Han må fin­de ud af, hvad der er ved at ske, og så hin­dre det.

Fil­mens hand­ling byg­ger på bogen »The Mot­h­man Prop­he­cies« skre­vet af jour­na­li­sten John A. Keel (født 1930) og udgi­vet i 1975. Keel under­søg­te i 1966–67 en lang ræk­ke mysti­ske obser­va­tio­ner i Point Plea­sant områ­det i West Vir­gi­nia. »Mot­h­man — Mør­kets Bud­brin­ger« låner af de mest dra­ma­ti­ske hæn­del­ser fra vir­ke­lig­he­dens myste­ri­um og kæder dem sam­men i en hår­rej­sen­de histo­rie. Her er to timers gys og kolds­ved. Guf for fans af »Strengt For­tro­ligt« (X‑Files). Det er ikke en film for folk, som har til­bø­je­lig­hed til at høre stem­mer, tro på vars­ler eller føle sig for­fulgt af frem­me­de væs­ner. Fil­men skal ople­ves på det sto­re lær­red, så san­ser­ne får det ful­de udbyt­te af de man­ge nær­bil­le­der, hid­si­ge klip og højok­ta­ne lyd­ef­fek­ter.

 

»Mot­h­man — Mør­kets Bud­brin­ger« har pre­mi­e­re fre­dag den 24. maj i føl­gen­de bio­gra­fer: Palads og Cine­maxX i Køben­havn samt Lyng­by, Tåstrup, Dri­ve In, Lyn­ge, Århus, Ålborg, Oden­se, Esb­jerg, Her­ning, Hil­le­rød og Kol­ding.

Spil­le­tid: 2 timer
Til­ladt over 15 år.
Instruk­tør: Mark Pel­ling­ton

/-kmh

Læs mere om vir­ke­lig­he­dens Møl­mand i artik­len »Myste­ri­et om Møl­man­den«.

Mul­der og Scul­ly er i byen

TV-seri­en »The X‑Files« hav­de pre­mi­e­re i USA den 10. sep­tem­ber 1993. Alle­re­de efter det før­ste år blev de to FBI-agen­ter Fox Mul­der (David Duchov­ny) og Dana Scul­ly (Gil­li­an Ander­son) kult-figu­rer. Tv-seri­ens mix af over­na­tur­li­ge emner, para­noia og ufor­klar­li­ge hæn­del­ser er popu­lær blandt mil­li­o­ner af tv-kig­ge­re ver­den over. Og der er næsten ingen græn­ser for, hvad man i dag kan købe af alskens tin­gel­tan­gel med X‑Fi­les-moti­ver. Nu er suc­ce­sen fore­lø­big kul­mi­ne­ret i en vel­dre­jet to timers bio­graf­film pro­du­ce­ret af Twen­tieth Cen­tury Fox.

»The X‑Files« med under­tit­len »Fight The Futu­re« hav­de dansk pre­mi­e­re den 28. august 1998. Den røde tråd i tv-seri­en — den ver­den­s­oms­pæn­den­de sam­men­svær­gel­se, der skju­ler sand­he­den om frem­me­de væs­ners til­ste­de­væ­rel­se på Jor­den — er også sjæ­len i fil­mens histo­rie.

Scul­ly og Mul­der ind­dra­ges i et net af mystik og intri­ger, da de efter­for­sker bomb­nin­gen af en kon­tor­byg­ning i Texas. De to supera­gen­ter fin­der hur­tigt ud af, at bom­beof­re­ne fak­tisk var døde inden eks­plo­sio­nen. De skul­le nem­lig skaf­fes af vej­en, for­di de døde af en virus, som en magt­fuld eli­te pro­du­ce­rer i dybe­ste hem­me­lig­hed.

Når virus­sen kom­mer ind i en men­ne­ske­krop, æder den krop­pen op og udvik­ler sig til en sær­de­les mor­de­risk og sli­met ali­en. Jag­ten på virus­sen og de magtsy­ge bag­mænd (grum­me poli­ti­ke­re og pen­ge­folk af han­køn, natur­lig­vis!) er fare­fuld og fører de to agen­ter vidt omkring. Mul­der må under­vejs også red­de Scul­ly, der efter et viru­s­in­fi­ce­ret bistik opbe­va­res i en pup­pe­lig­nen­de til­stand om bord på et gigan­tisk rum­skib under den tyk­ke is på Antark­tis!

Fil­men ender natur­lig­vis lykkeligt…og dog. De vir­ke­lig slem­me dren­ge unds­lip­per og fort­sæt­ter deres skum­le pla­ner for Jor­dens frem­tid. Her­med er kimen til »The X‑Files II« alle­re­de lagt.

Fil­mens bag­mænd, Chris Car­ter og Frank Spo­t­nitz, har ønsket at ska­be en spæn­dings­film for både hård­kog­te X‑Files fans og „nybe­gyn­de­re“. Og det er lyk­ke­des. De hård­kog­te kan nik­ke gen­ken­den­de til de for­skel­li­ge typer og for­stå de under­spil­le­de jokes og hin­ts, medens begyn­der­ne får præ­sen­te­ret myto­lo­gi­en og en ræk­ke af de per­so­ner, som optræ­der i tv-seri­en.

The X‑Files er effekt­fuld og spæn­den­de fik­tion, som ikke bør for­veks­les med vir­ke­lig­he­den.

Tv-seri­en har sin offi­ci­el­le hjem­mesi­de på adres­sen: www.thex-files.com.


Oven­stå­en­de anmel­del­se stam­mer fra UFO-Nyt nr. 3, 1998, som udkom den 15. august 1998.