
Mange bliver overraskede over, hvor langt væk de kan se landingslys på et fly. Tilsvarende forventer mange, at de kan se flyets rød/grønne navigationslys meget længere væk, end det rent faktisk er muligt. Særligt hvis flyet har landingslyset tændt. Læs med her, og få klar besked om flylys på nattehimlen.
Af Benny Christen Grandahl
De fleste kan genkende et fly på nattehimlen på grund af de karakteristiske blinkende antikollisionslys og de røde og grønne navigationslys på vingerne. Og i nogle tilfælde — hvis flyet er tæt nok på — den velkendte lyd.
Alligevel er fly en af de mest almindelige årsager til ufo-oplevelser. Særligt om aftenen. Enten fordi vi ser lyset fra flyet i usædvanlige vinkler eller situationer. Eller fordi vi ikke kan se de lys, vi forventer, et fly har tændt, når det flyver på nattehimlen. Typisk fordi flyet er længere væk, end vi regner med.
Og af samme grund får vi ikke zoomet langt nok ud på kortet, når vi konsulterer FlightRadar24.com for at finde ud af, om det mærkelige lys vi så på nattehimlen, måske er et fly.
Hvilke lys er der på et fly?
Et fly fører en masse forskellige lys, som anvendes i forskellige situationer – enten i luften eller på jorden. Men når vi taler flylys i relation til ufo-oplevelser, er det selvfølgelig den lysføring de anvender i luften, vi er interesserede i. Derfor er det den, vi fokuserer på i denne artikel.
De mest synlige flylys set henholdsvis forfra på 10–15 kilometers afstand, nedefra
når flyet er næsten lige over hovedet på dig og på op til 150 kilometers afstand.
Numrene henviser til beskrivelsen af de enkelte lystyper nedenfor.
1. Landingslys
Landingslyset er det kraftigste lys på flyet. Ja, faktisk er det så kraftigt, at det er forbudt at have tændt, når flyet befinder sig på jorden. For det kan give varige synsskader, hvis jordpersonalet får kigget direkte ind i det stærke lys.
På trods af navnet anvendes landingslyset, både når flyet letter og lander. Og henholdsvis slukkes eller tændes, når flyet passerer 18.000 fod (cirka 5,5 km) enten på vej op eller ned.
Rent fysisk består landingslyset på de fleste moderne rutefly af tre projektører, der er placeret på henholdsvis forkanten inderst på hver vinge og under næsepartiet på flyet. Ældre flytyper har typisk kun et landingslys under næsepartiet. Og nogle mindre flytyper har landingslyset siddende foran på næsehjulet.
Typisk kan landingslyset ses helt op til 150 km væk på en klar aften. Ja, i ekstreme tilfælde helt op til 200 km væk.
Navigationslys
Navigations- eller positionslyset på et fly gør det – lige som på skibe – muligt at se, hvilken vej flyet bevæger sig. Men i modsætning til skibene har fly to forskellige typer navigationslys i tilsammen tre forskellige farver.
2. Fremadrettede navigationslys
De mest velkendte navigationslys er de røde og grønne lys, der minder om dem, vi kender fra føromtalte skibe. De sidder fremadrettet forrest på henholdsvis højre og venstre vingespids. Og lyser konstant hele tiden.
3. Bagudrettede navigationslys
Bagudrettet fører flyet hvide navigationslys. De er placeret bagudrettet bagerst på hver vingespids. Derudover har de fleste fly i dag også et bagudrettet hvidt navigationslys siddende lige under halen.
Det fremadrettede røde og grønne navigationslys kan typisk først ses, når flyet er 10–20 km fra dig på en aften med almindelig sigtbarhed – hvis flyet ikke har landingslyset tændt. Det bagudrettede kan ses lidt længere væk – men kun hvis du er placeret bag flyet.
Antikollisionslys
Ligesom navigationslys har fly to forskellige antikollisionslys. Henholdsvis hvide stroboskoplys på midten af vingespidserne og orangerøde, roterende såkaldte beaconlys placeret på over- og undersiden lige omkring midten af flykroppen.
4. De hvide antikollisionslys AKA stroboskoplys på vingespidserne
De hvide stroboskoplys midt på vingespidserne er for kraftige til at være i brug, når flyet er på jorden. De tændes typisk lige før flyet slipper jorden – og slukkes lige efter flyet har sat hjulene på jorden igen.
På en almindelig aften kan du typisk begynde at ane de hvide blink på vingespidserne, når flyet er små 30 km væk – igen hvis flyet ikke har landingslyset tændt. Og du står i en position, hvor du kan se flyet lidt fra siden.
Ellers ses de først, når flyet er tæt på at være lige over hovedet på dig.
5. De orangerøde antikollisionslys AKA beaconlys på flykroppen
De orangerøde beaconlys tændes, så snart flyets motorer er startet. Altså er de både tændt, når flyet står eller kører på jorden. Og når flyet er i luften.
På en klar aften ses beaconlysene 10–15 km væk, hvis du har frit udsyn til undersiden af flyet fra din placering. Men typisk ser du først de roterende beaconlys, når flyet er tæt på at være lige over hovedet på dig.
Flyenes lys sidder ikke helt ens på alle fly
BEMÆRK: Den nøjagtige placering af de enkelte lys på flyet afhænger af, hvilken flytype der er tale om. Og hvilken producent der har bygget flyet. Altså kan der være små forskelle på, hvor lysene sidder. Men generelt har det ikke nogen betydning for, hvordan lysenes placering opleves, når du ser flyet i luften.
Hvad med lyden?
Lyden fra flyet kan du typisk først høre, når det er inden for 10 km fra dig – alt efter vindretning og baggrundsstøj. For er der meget støj – f.eks. vinden, der blæser i nogle store træer, eller du står ved en befærdet vej – eller er det noget i landskabet, som skærmer for lyden, kan du i nogle tilfælde først høre flyet, når det er ganske få kilometer væk.
Derfor kan du sagtens opleve et fly forholdvist tæt på, uden at du kan høre den karakteristiske flystøj.
En undtagelse er jagerfly. De kan oftest høres allerede, når de er 30 km fra din position. Og på en stille, klar nat kan de høres helt op til 50 km væk. Altså kan du oftest høre jagerfly, inden du kan se dem. Og når måske slet ikke at se jagerflyet, fordi det flyver hurtigere end lydens hastighed. Derfor ser du oftest efter flyet, der hvor det lige har fløjet.
Det var ikke et fly, for det havde hverken navigationslys eller lyd
Som allerede nævnt er det de rød/grønne navigationslys på henholdsvis venstre og højre vingespids, som gør det nemt for os at genkende fly fra alle mulige andre lys på nattehimlen. Fordi det oftest kun er dem og de hvide antikollisionslys på flyet, vi kan se, når det først er kommet op i sin marchhøjde.
Men hvad de færreste er klar over, er, at de røde og grønne navigationslys først kan ses, når flyet er inden for 20 km fra det sted, hvor de står. Og det hvide antikollisionslys tidligst kan ses, når flyet er inden for 30 km væk.
Til gengæld kan landingslyset på et fly ses på op til 150–200 km’s afstand på en klar aften. Og 100 km væk på en aften med mere almindelig sigtbarhed.
På den afstand er det slet ikke muligt at få øje på flyets navigationslys – eller andre lys på flyet for den sags skyld. Og så længe landingslyset er tændt, ”overdøver” det alle andre lys på flyet lige indtil flyet er ganske få kilometer fra dig.

Synligheden for de forskellige typer af flylys på en klar aften – og under de rigtige forhold.
Et klart, hvidt lys på himlen, der pludselig forsvandt
Altså kan et klart, hvid lys på nattehimlen sagtens være et fly med landingslysene tændt, som flyver meget, meget langt væk. Uden at du hverken kan se navigationslys eller høre flystøj. Samtidig vil afstanden ofte få selv mindre kursændringer til at se ud som om, lyset bevæger sig uroligt på himlen. Eller svinger i lysstyrke.
Altså så længe flyet ikke drejer så meget til en af siderne, at du ikke kan se landingslyset længere. Gør flyet det, opleves det oftest som om, lyset pludselig forsvinder. Som om det blev slukket på en kontakt.

Et typisk eksempel på en fotosag fra 2021, hvor flylys skabte en ufo-oplevelse. Her fotograferet gennem forruden på vidnets bil, mens vedkommende kørte på landevejen.
Et godt eksempel på det er, hvis du ser et klart, hvidt lys tæt på horisonten, som pludselig slukker.
Det kan være et fly, som kommer flyvende imod dig med landingslyset tændt, fordi det skal lande i en lufthavn, som ligger så langt væk fra dig i synsretningen, at du ikke kan se den. Fordi den ligger under horisonten, set derfra, hvor du står.
Drejer flyet under indflyvningen, når det skal til at lande i lufthavnen, ser det ud som om, lyset bliver slukket. Det samme sker, så snart flyet i mørket kommer så langt ned, at en høj bygning eller en skov i horisonten dækker for lyset.

Et fly med landingslyset tændt kan nemt komme til at se ufo-agtigt ud, når det flyver lige imod dig.
Tilsvarende oplevelse får du, hvis du ser et fly, der letter fra en fjerntliggende lufthavn og flyver lige mod dig.
Så snart flyet kommer op i 18.000 fod (ca. 5,5 km), forsvinder landingslyset, fordi det bliver slukket. Og kun hvis du bliver stående og venter lidt, vil du opdage navigationslyset og antikollisionslyset, når flyet kommer så tæt på, at du kan se dem. Og først lidt senere igen vil du kunne høre det.
Flere kraftige lys ved siden af hinanden, som pludselig forsvinder
På lang afstand vil de tre landingslys på flyet ofte ”smelte sammen” til et stort, kraftigt lys på nattehimlen.
Men kommer flyet tættere på – men ikke så tæt at du kan se de andre lys på flyet eller høre flyet – kan du i nogle tilfælde adskille landingslyset i 2 eller 3 lys. Som så pludselig slukker. Enten fordi flyet når op over de 18.000 fod eller forsvinder ned bag genstande i horisonten, fordi det er ved at lande.


To gode eksempler på fly med flere synlige landingslys under indflyvning. I begge tilfælde er det dog muligt at se, at der er tale om et fly.
Du ser oftest kun en eller to typer flylys samtidig
Afslutningsvis er det vigtigt at pointere, at du oftest kun ser en eller to typer flylys samtidig — og kun i meget sjældne tilfælde, ser flere end det.
Typisk ser du enten landingslys på fly meget langt væk. Eller antikollisions- og navigationslys når flyet er inden for maksimalt 10–15 kilometers afstand fra dig.
Ser du endnu flere forskellige typer flylys samtidig, er det oftest fordi flyet er helt tæt på. Typisk fordi det passerer lige hen over hovedet på dig.
Altså kan du ikke afvise fly som forklaringen på din ufo-oplevelse, fordi du ikke ser alle typer flylys samtidig. Eller fordi du ikke kunne høre nogen lyd fra flyet. Det kan du oftest først, når flyet er inden for 5 kilometers afstand — og tit hører du først flyet, når det er helt tæt på dig. Jvf. det, der står om flylyd længere oppe på siden.
Vigtigt at have styr på flylyset, når du bruger Flightradar24
Umiddelbart gør en app som Flightradar24 det forholdsvist nemt at afgøre, om et mystisk, klart lys på nattehimlen er et fly.
Men du bør altid afsøge et langt større område i synsretningen for fly, end du forventer. Fordi landingslys på fly som allerede nævnt kan ses op til 150–200 km væk på en virkelig klar aften.
Så det er ikke nok bare at afsøge de nærmeste 20–30 km fra det sted, du står, hvis du vil udelukke fly som forklaringen på din mystiske ufo-oplevelse på nattehimlen.
Samtidig skal du have godt styr på synsretningen til det, du har observeret. Ellers ved du ikke, i hvilken retning på kortet du skal lede efter eventuelle fly.
Endelig skal du naturligvis kende både dato, klokkeslæt og din nøjagtige placering. Så kan du slå tidspunktet og stedet korrekt op senere, hvis du ikke har mulighed for at undersøge FlightRadar24 på stedet.

Det er ikke nok bare at afsøge de nærmeste 20–30 km fra det sted, du står, hvis du vil udelukke fly som forklaringen på din mystiske ufo-oplevelse på nattehimlen.
Har du set noget uforklarligt på himlen?
Synes overstående ikke at forklare, hvad det er, du har set på himlen? Eller er du stadig i tvivl om, hvorvidt der rent faktisk var tale om et fly?
Så udfyld observationsskemaet her – og send eventuelle fotos og videoer til den oplyste mailadresse. Så undersøger vores erfarne sagsbehandlere din ufo-oplevelse.
Øvrige lys på flyet
Udover de lys som er beskrevet ovenfor, kan du også opleve disse lys på et fly — både i luften og på jorden:
Logolys
En særlig type flylys, som også i nogle tilfælde kan ses, når flyet er i luften, er logolyset på flyets haleparti. Det sidder på den horisontale stabilisator eller på bagsiden at vingespidserne og oplyser logoet på flyets haleparti.
Logolyset er typisk tændt, når flyet kører på landjorden. Samt ved start og landing. Men i nogle tilfælde bliver det også brugt som et ekstra sideværts antikollisonslys, hvorfor det kan opleves at være tændt under hele flyvningen.
På klare aftener ses logolyset flere kilometer væk, når du ser flyet i luften fra siden. På den afstand kan du ikke se logoet, men oplever logolyset som et diffust lys på himlen. Oftest sammen med det hvide antikollisionslys på flyets vingespidser – samt navigationslyset på den side af flyet, der vender mod dig.
Derfor er det nemt at opdage, at lyset sidder på et fly, hvorfor det os bekendt ikke har givet anledning til ufo-oplevelser.
Flyets lys på landjorden
For fuldstændighedens skyld (og dem som gerne vil have det hele med) nævner vi også de lys, som flyet fører, når det ikke er i luften. Ud over det orangerøde beaconlys på flyets over- og underside og logolyset, som vi tidligere har omtalt, drejer det sig især om disse lys.
Taxilys
Taxilyset oplyser landjorden foran flyet, så piloten kan orientere sig på lufthavnsområdet. Rent fysisk er dette lys tit placeret foran på næsehjulet på landingsstellet. Og er lidt kraftigere end fjernlyset på en bil.
Runway turnoff lys
Runway turnoff lyset er placeret foran på vingerne ligesom landingslyset, men er slet ikke i nærheden af at lyse med samme kraftige lysstyrke. Det oplyser de afkørsler (turnoffs), der er på landingsbanen. Så kan piloten bedre se dem og de eventuelle køretøjer og fly, der holder eller kører på dem.
Wing inspection lys
Vingeinspektionslyset er monteret på hver side af flykroppen lige foran roden på vingen. De peger bagud og oplyser forkanten på vingerne, så det er nemt at inspicere dem for is, sne og skader.
Lysene bruges både på jorden og i luften. Og bruges også, mens flyet letter. Samt i særlige tilfælde som antikollisionslys, hvis sigtbarheden er dårlig.
Bliv støttemedlem for SUFOI
Vil du støtte saglig og nøgtern formidling af viden om ufoer? Så vælg en gratis bog, og tegn et støtteabonnement for SUFOI for Dkr. 400,- pr. år.
Hvert år modtager du efterfølgende:
- En af vores nyeste, trykte udgivelser om ufomyten
- 4 årlige onlinemøder — og adgang til optagelser af tidligere møder
- Rabatkoder til gratis download af udvalgte e‑bøger fra vores butik
- SUFOI’s årsrapport, som opsummerer den forgangne år
Vælg din første gratis bog nedenfor — og tegn abonnement i dag:
Den store ufo-afsløring
Troen på, at Jorden får besøg udefra, har fundet vej til den amerikanske kongres. Både Pentagon og NASA har nedsat ekspertgrupper til at udforske, om der er noget om snakken. Og det ligger i luften, at sandheden snart bliver afsløret.
Eller handler det i virkeligheden om noget helt andet?
Templet og Gralen
I denne bog påviser Klaus Aarsleff bl.a. nogle underlige lighedspunkter mellem stenalderkulturen på Malta og en tilsvarende 5.000 år gammel kultur i Irland. Samt ser nærmere på en masse andre legender, helligdomme og relikvier, der kredser om ønsket om udødelighed.
Hvor er de henne?
”Claus Hemmert Lund har skrevet en glimrende bog om, hvad nogle mennesker troede engang om liv i Mælkevejen, hvad mange forestiller sig i dag, og hvordan videnskaben i dag opstiller betingelser for liv og udforsker Universet med bl.a. rumsonder og teleskoper.” Citat fra anmeldelsen i UFO-Mail 391.
UFO’er — myter og viden
Bogen er udgivet i anledning af SUFOI’s 60 års jubilæum.
Den indeholder spændende artikler om ufomyten og dens udvikling, og samler op på den viden, foreningen har samlet om ufoer. Og tager nogle af de mest kendte ufo-observationer gennem tiden op til fornyet revision.