Mange bliver overraskede over, hvor langt væk de kan se landingslys på et fly. Tilsvarende forventer mange, at de kan se flyets rød/grønne navigationslys meget længere væk, end det rent faktisk er muligt. Særligt hvis flyet har landingslyset tændt. Læs med her, og få klar besked om flylys på nattehimlen.

Man­ge bli­ver over­ra­ske­de over, hvor langt væk de kan se lan­dings­lys på et fly. Til­sva­ren­de for­ven­ter man­ge, at de kan se fly­ets rød/grønne navi­ga­tions­lys meget læn­ge­re væk, end det rent fak­tisk er muligt. Sær­ligt hvis fly­et har lan­dings­ly­set tændt. Læs med her, og få klar besked om flylys på nat­te­him­len.

Af Ben­ny Chri­sten Gran­da­hl

De fle­ste kan gen­ken­de et fly på nat­te­him­len på grund af de karak­te­ri­sti­ske blin­ken­de anti­kol­li­sions­lys og de røde og grøn­ne navi­ga­tions­lys på vin­ger­ne. Og i nog­le til­fæl­de — hvis fly­et er tæt nok på — den vel­kend­te lyd.

Alli­ge­vel er fly en af de mest almin­de­li­ge årsa­ger til ufo-ople­vel­ser. Sær­ligt om afte­nen. Enten for­di vi ser lyset fra fly­et i usæd­van­li­ge vink­ler eller situ­a­tio­ner. Eller for­di vi ikke kan se de lys, vi for­ven­ter, et fly har tændt, når det fly­ver på nat­te­him­len. Typisk for­di fly­et er læn­ge­re væk, end vi reg­ner med.

Og af sam­me grund får vi ikke zoo­met langt nok ud på kor­tet, når vi kon­sul­te­rer FlightRadar24.com for at fin­de ud af, om det mær­ke­li­ge lys vi så på nat­te­him­len, måske er et fly.

Hvil­ke lys er der på et fly?

Et fly fører en mas­se for­skel­li­ge lys, som anven­des i for­skel­li­ge situ­a­tio­ner – enten i luf­ten eller på jor­den. Men når vi taler flylys i rela­tion til ufo-ople­vel­ser, er det selv­føl­ge­lig den lys­fø­ring de anven­der i luf­ten, vi er inter­es­se­re­de i. Der­for er det den, vi foku­se­rer på i den­ne arti­kel.

De mest syn­li­ge flylys set hen­holds­vis for­fra på 10–15 kilo­me­ters afstand, nede­fra
når fly­et er næsten lige over hove­d­et på dig og på op til 150 kilo­me­ters afstand.
Num­re­ne hen­vi­ser til beskri­vel­sen af de enkel­te lys­ty­per neden­for.

1. Lan­dings­lys

Lan­dings­ly­set er det kraf­tig­ste lys på fly­et. Ja, fak­tisk er det så kraf­tigt, at det er for­budt at have tændt, når fly­et befin­der sig på jor­den. For det kan give vari­ge syns­ska­der, hvis jord­per­so­na­let får kig­get direk­te ind i det stær­ke lys.

På trods af nav­net anven­des lan­dings­ly­set, både når fly­et let­ter og lan­der. Og hen­holds­vis sluk­kes eller tæn­des, når fly­et pas­se­rer 18.000 fod (cir­ka 5,5 km) enten på vej op eller ned.

Rent fysisk består lan­dings­ly­set på de fle­ste moder­ne rute­fly af tre pro­jek­tø­rer, der er pla­ce­ret på hen­holds­vis for­kan­ten inderst på hver vin­ge og under næse­par­ti­et på fly­et. Ældre fly­ty­per har typisk kun et lan­dings­lys under næse­par­ti­et. Og nog­le min­dre fly­ty­per har lan­dings­ly­set sid­den­de for­an på næse­hju­let.

Typisk kan lan­dings­ly­set ses helt op til 150 km væk på en klar aften. Ja, i ekstre­me til­fæl­de helt op til 200 km væk.

Navi­ga­tions­lys

Navi­ga­tions- eller posi­tions­ly­set på et fly gør det – lige som på ski­be – muligt at se, hvil­ken vej fly­et bevæ­ger sig. Men i mod­sæt­ning til ski­be­ne har fly to for­skel­li­ge typer navi­ga­tions­lys i til­sam­men tre for­skel­li­ge far­ver.

2. Fremad­ret­te­de navi­ga­tions­lys

De mest vel­kend­te navi­ga­tions­lys er de røde og grøn­ne lys, der min­der om dem, vi ken­der fra før­om­tal­te ski­be. De sid­der fremad­ret­tet for­re­st på hen­holds­vis høj­re og ven­stre vin­ge­spids. Og lyser kon­stant hele tiden.

3. Bag­ud­ret­te­de navi­ga­tions­lys

Bag­ud­ret­tet fører fly­et hvi­de navi­ga­tions­lys. De er pla­ce­ret bag­ud­ret­tet bagerst på hver vin­ge­spids. Der­u­d­over har de fle­ste fly i dag også et bag­ud­ret­tet hvidt navi­ga­tions­lys sid­den­de lige under halen.

Det fremad­ret­te­de røde og grøn­ne navi­ga­tions­lys kan typisk først ses, når fly­et er 10–20 km fra dig på en aften med almin­de­lig sigt­bar­hed – hvis fly­et ikke har lan­dings­ly­set tændt. Det bag­ud­ret­te­de kan ses lidt læn­ge­re væk – men kun hvis du er pla­ce­ret bag fly­et.

Anti­kol­li­sions­lys

Lige­som navi­ga­tions­lys har fly to for­skel­li­ge anti­kol­li­sions­lys. Hen­holds­vis hvi­de stro­boskop­lys på mid­ten af vin­ge­spid­ser­ne og oran­ge­rø­de, rote­ren­de såkald­te bea­con­lys pla­ce­ret på over- og under­si­den lige omkring mid­ten af flykrop­pen.

4. De hvi­de anti­kol­li­sions­lys AKA stro­boskop­lys på vin­ge­spid­ser­ne

De hvi­de stro­boskop­lys midt på vin­ge­spid­ser­ne er for kraf­ti­ge til at være i brug, når fly­et er på jor­den. De tæn­des typisk lige før fly­et slip­per jor­den – og sluk­kes lige efter fly­et har sat hju­le­ne på jor­den igen.

På en almin­de­lig aften kan du typisk begyn­de at ane de hvi­de blink på vin­ge­spid­ser­ne, når fly­et er små 30 km væk – igen hvis fly­et ikke har lan­dings­ly­set tændt. Og du står i en posi­tion, hvor du kan se fly­et lidt fra siden.

Ellers ses de først, når fly­et er tæt på at være lige over hove­d­et på dig.

5. De oran­ge­rø­de anti­kol­li­sions­lys AKA bea­con­lys på flykrop­pen

De oran­ge­rø­de bea­con­lys tæn­des, så snart fly­ets moto­rer er star­tet. Alt­så er de både tændt, når fly­et står eller kører på jor­den. Og når fly­et er i luf­ten.

På en klar aften ses bea­con­ly­se­ne 10–15 km væk, hvis du har frit udsyn til under­si­den af fly­et fra din pla­ce­ring. Men typisk ser du først de rote­ren­de bea­con­lys, når fly­et er tæt på at være lige over hove­d­et på dig.

Fly­e­nes lys sid­der ikke helt ens på alle fly

BEMÆRK: Den nøj­ag­ti­ge pla­ce­ring af de enkel­te lys på fly­et afhæn­ger af, hvil­ken fly­ty­pe der er tale om. Og hvil­ken pro­du­cent der har byg­get fly­et. Alt­så kan der være små for­skel­le på, hvor lyse­ne sid­der. Men gene­relt har det ikke nogen betyd­ning for, hvor­dan lyse­nes pla­ce­ring ople­ves, når du ser fly­et i luf­ten.

Hvad med lyden?

Lyden fra fly­et kan du typisk først høre, når det er inden for 10 km fra dig – alt efter vin­dret­ning og bag­grunds­støj. For er der meget støj – f.eks. vin­den, der blæ­ser i nog­le sto­re træ­er, eller du står ved en befær­det vej – eller er det noget i land­ska­bet, som skær­mer for lyden, kan du i nog­le til­fæl­de først høre fly­et, når det er gan­ske få kilo­me­ter væk.

Der­for kan du sag­tens ople­ve et fly for­hold­vist tæt på, uden at du kan høre den karak­te­ri­sti­ske fly­støj.

En und­ta­gel­se er jager­fly. De kan oftest høres alle­re­de, når de er 30 km fra din posi­tion. Og på en stil­le, klar nat kan de høres helt op til 50 km væk. Alt­så kan du oftest høre jager­fly, inden du kan se dem. Og når måske slet ikke at se jager­fly­et, for­di det fly­ver hur­ti­ge­re end lydens hastig­hed. Der­for ser du oftest efter fly­et, der hvor det lige har flø­jet.

Det var ikke et fly, for det hav­de hver­ken navi­ga­tions­lys eller lyd

Som alle­re­de nævnt er det de rød/grønne navi­ga­tions­lys på hen­holds­vis ven­stre og høj­re vin­ge­spids, som gør det nemt for os at gen­ken­de fly fra alle muli­ge andre lys på nat­te­him­len. For­di det oftest kun er dem og de hvi­de anti­kol­li­sions­lys på fly­et, vi kan se, når det først er kom­met op i sin mar­chhøj­de.

Men hvad de fær­re­ste er klar over, er, at de røde og grøn­ne navi­ga­tions­lys først kan ses, når fly­et er inden for 20 km fra det sted, hvor de står. Og det hvi­de anti­kol­li­sions­lys tid­ligst kan ses, når fly­et er inden for 30 km væk.

Til gen­gæld kan lan­dings­ly­set på et fly ses på op til 150–200 km’s afstand på en klar aften. Og 100 km væk på en aften med mere almin­de­lig sigt­bar­hed.

På den afstand er det slet ikke muligt at få øje på fly­ets navi­ga­tions­lys – eller andre lys på fly­et for den sags skyld. Og så læn­ge lan­dings­ly­set er tændt, ”over­dø­ver” det alle andre lys på fly­et lige ind­til fly­et er gan­ske få kilo­me­ter fra dig.

Syn­lig­he­den for de for­skel­li­ge typer af flylys på en klar aften – og under de rig­ti­ge for­hold.

Et klart, hvidt lys på him­len, der plud­se­lig for­svandt

Alt­så kan et klart, hvid lys på nat­te­him­len sag­tens være et fly med lan­dings­ly­se­ne tændt, som fly­ver meget, meget langt væk. Uden at du hver­ken kan se navi­ga­tions­lys eller høre fly­støj. Sam­ti­dig vil afstan­den ofte få selv min­dre kurs­æn­drin­ger til at se ud som om, lyset bevæ­ger sig uro­ligt på him­len. Eller svin­ger i lys­styr­ke.

Alt­så så læn­ge fly­et ikke dre­jer så meget til en af sider­ne, at du ikke kan se lan­dings­ly­set læn­ge­re. Gør fly­et det, ople­ves det oftest som om, lyset plud­se­lig for­svin­der. Som om det blev sluk­ket på en kon­takt.

Et typisk eksempel på en fotosag fra 2021, hvor flylys skabte en ufo-oplevelse.

Et typisk eksem­pel på en fotosag fra 2021, hvor flylys skab­te en ufo-ople­vel­se. Her foto­gra­fe­ret gen­nem for­r­u­den på vid­nets bil, mens ved­kom­men­de kør­te på lan­de­vej­en.

Et godt eksem­pel på det er, hvis du ser et klart, hvidt lys tæt på hori­son­ten, som plud­se­lig sluk­ker.

Det kan være et fly, som kom­mer fly­ven­de imod dig med lan­dings­ly­set tændt, for­di det skal lan­de i en luft­havn, som lig­ger så langt væk fra dig i syns­ret­nin­gen, at du ikke kan se den. For­di den lig­ger under hori­son­ten, set der­fra, hvor du står.

Dre­jer fly­et under ind­flyv­nin­gen, når det skal til at lan­de i luft­hav­nen, ser det ud som om, lyset bli­ver sluk­ket. Det sam­me sker, så snart fly­et i mør­ket kom­mer så langt ned, at en høj byg­ning eller en skov i hori­son­ten dæk­ker for lyset.

Et fly med lan­dings­ly­set tændt kan nemt kom­me til at se ufo-agtigt ud, når det fly­ver lige imod dig.

Til­sva­ren­de ople­vel­se får du, hvis du ser et fly, der let­ter fra en fjer­nt­lig­gen­de luft­havn og fly­ver lige mod dig.

Så snart fly­et kom­mer op i 18.000 fod (ca. 5,5 km), for­svin­der lan­dings­ly­set, for­di det bli­ver sluk­ket. Og kun hvis du bli­ver stå­en­de og ven­ter lidt, vil du opda­ge navi­ga­tions­ly­set og anti­kol­li­sions­ly­set, når fly­et kom­mer så tæt på, at du kan se dem. Og først lidt sene­re igen vil du kun­ne høre det.

Fle­re kraf­ti­ge lys ved siden af hin­an­den, som plud­se­lig for­svin­der

På lang afstand vil de tre lan­dings­lys på fly­et ofte ”smel­te sam­men” til et stort, kraf­tigt lys på nat­te­him­len.

Men kom­mer fly­et tæt­te­re på – men ikke så tæt at du kan se de andre lys på fly­et eller høre fly­et – kan du i nog­le til­fæl­de adskil­le lan­dings­ly­set i 2 eller 3 lys. Som så plud­se­lig sluk­ker. Enten for­di fly­et når op over de 18.000 fod eller for­svin­der ned bag gen­stan­de i hori­son­ten, for­di det er ved at lan­de.

To gode eksemp­ler på fly med fle­re syn­li­ge lan­dings­lys under ind­flyv­ning. I beg­ge til­fæl­de er det dog muligt at se, at der er tale om et fly.

Du ser oftest kun en eller to typer flylys sam­ti­dig

Afslut­nings­vis er det vig­tigt at poin­te­re, at du oftest kun ser en eller to typer flylys sam­ti­dig — og kun i meget sjæld­ne til­fæl­de, ser fle­re end det.

Typisk ser du enten lan­dings­lys på fly meget langt væk. Eller anti­kol­li­sions- og navi­ga­tions­lys når fly­et er inden for mak­si­malt 10–15 kilo­me­ters afstand fra dig.

Ser du end­nu fle­re for­skel­li­ge typer flylys sam­ti­dig, er det oftest for­di fly­et er helt tæt på. Typisk for­di det pas­se­rer lige hen over hove­d­et på dig.

Alt­så kan du ikke afvi­se fly som for­kla­rin­gen på din ufo-ople­vel­se, for­di du ikke ser alle typer flylys sam­ti­dig. Eller for­di du ikke kun­ne høre nogen lyd fra fly­et. Det kan du oftest først, når fly­et er inden for 5 kilo­me­ters afstand — og tit hører du først fly­et, når det er helt tæt på dig. Jvf. det, der står om flylyd læn­ge­re oppe på siden.

Vig­tigt at have styr på flyly­set, når du bru­ger Flightradar24

Umid­del­bart gør en app som Flightradar24 det for­holds­vist nemt at afgø­re, om et mystisk, klart lys på nat­te­him­len er et fly.

Men du bør altid afsø­ge et langt stør­re områ­de i syns­ret­nin­gen for fly, end du for­ven­ter. For­di lan­dings­lys på fly som alle­re­de nævnt kan ses op til 150–200 km væk på en vir­ke­lig klar aften. 

Så det er ikke nok bare at afsø­ge de nær­me­ste 20–30 km fra det sted, du står, hvis du vil ude­luk­ke fly som for­kla­rin­gen på din mysti­ske ufo-ople­vel­se på nat­te­him­len.

Sam­ti­dig skal du have godt styr på syns­ret­nin­gen til det, du har obser­ve­ret. Ellers ved du ikke, i hvil­ken ret­ning på kor­tet du skal lede efter even­tu­el­le fly.

Ende­lig skal du natur­lig­vis ken­de både dato, klok­keslæt og din nøj­ag­ti­ge pla­ce­ring. Så kan du slå tids­punk­tet og ste­det kor­rekt op sene­re, hvis du ikke har mulig­hed for at under­sø­ge FlightRadar24 på ste­det.

Det er ikke nok bare at afsøge de nærmeste 20-30 km fra det sted, du står, hvis du vil udelukke fly som forklaringen på din mystiske ufo-oplevelse på nattehimlen.

Det er ikke nok bare at afsø­ge de nær­me­ste 20–30 km fra det sted, du står, hvis du vil ude­luk­ke fly som for­kla­rin­gen på din mysti­ske ufo-ople­vel­se på nat­te­him­len.

Har du set noget ufor­klar­ligt på him­len?

Synes over­stå­en­de ikke at for­kla­re, hvad det er, du har set på him­len? Eller er du sta­dig i tvivl om, hvor­vidt der rent fak­tisk var tale om et fly?

Så udfyld obser­va­tions­ske­ma­et her – og send even­tu­el­le fotos og video­er til den oply­ste mailadres­se. Så under­sø­ger vores erfar­ne sags­be­hand­le­re din ufo-ople­vel­se.

Øvri­ge lys på fly­et

Udover de lys som er beskre­vet oven­for, kan du også ople­ve dis­se lys på et fly — både i luf­ten og på jor­den:

Log­o­lys

En sær­lig type flylys, som også i nog­le til­fæl­de kan ses, når fly­et er i luf­ten, er log­o­ly­set på fly­ets hale­par­ti. Det sid­der på den hori­son­tale sta­bi­li­sa­tor eller på bag­si­den at vin­ge­spid­ser­ne og oply­ser log­o­et på fly­ets hale­par­ti.

Log­o­ly­set er typisk tændt, når fly­et kører på land­jor­den. Samt ved start og lan­ding. Men i nog­le til­fæl­de bli­ver det også brugt som et ekstra side­værts anti­kol­li­sons­lys, hvor­for det kan ople­ves at være tændt under hele flyv­nin­gen.

På kla­re afte­ner ses log­o­ly­set fle­re kilo­me­ter væk, når du ser fly­et i luf­ten fra siden. På den afstand kan du ikke se log­o­et, men ople­ver log­o­ly­set som et dif­fust lys på him­len. Oftest sam­men med det hvi­de anti­kol­li­sions­lys på fly­ets vin­ge­spid­ser – samt navi­ga­tions­ly­set på den side af fly­et, der ven­der mod dig.

Der­for er det nemt at opda­ge, at lyset sid­der på et fly, hvor­for det os bekendt ikke har givet anled­ning til ufo-ople­vel­ser.

Fly­ets lys på land­jor­den

For fuld­stæn­dig­he­dens skyld (og dem som ger­ne vil have det hele med) næv­ner vi også de lys, som fly­et fører, når det ikke er i luf­ten. Ud over det oran­ge­rø­de bea­con­lys på fly­ets over- og under­si­de og log­o­ly­set, som vi tid­li­ge­re har omtalt, dre­jer det sig især om dis­se lys.

Taxilys

Taxily­set oply­ser land­jor­den for­an fly­et, så pilo­ten kan ori­en­te­re sig på luft­havns­om­rå­det. Rent fysisk er det­te lys tit pla­ce­ret for­an på næse­hju­let på lan­dings­stel­let. Og er lidt kraf­ti­ge­re end fjern­ly­set på en bil.

Runway tur­noff lys

Runway tur­noff lyset er pla­ce­ret for­an på vin­ger­ne lige­som lan­dings­ly­set, men er slet ikke i nær­he­den af at lyse med sam­me kraf­ti­ge lys­styr­ke. Det oply­ser de afkørs­ler (tur­nof­fs), der er på lan­dings­ba­nen. Så kan pilo­ten bed­re se dem og de even­tu­el­le køre­tø­jer og fly, der hol­der eller kører på dem.

Wing inspection lys

Vin­ge­in­spek­tions­ly­set er mon­te­ret på hver side af flykrop­pen lige for­an roden på vin­gen. De peger bag­ud og oply­ser for­kan­ten på vin­ger­ne, så det er nemt at inspi­ce­re dem for is, sne og ska­der.

Lyse­ne bru­ges både på jor­den og i luf­ten. Og bru­ges også, mens fly­et let­ter. Samt i sær­li­ge til­fæl­de som anti­kol­li­sions­lys, hvis sigt­bar­he­den er dår­lig.

Bliv støt­te­med­lem for SUFOI

Vil du støt­te sag­lig og nøg­tern for­mid­ling af viden om ufo­er? Så vælg en gra­tis bog, og tegn et støt­tea­bon­ne­ment for SUFOI for Dkr. 400,- pr. år.

Hvert år mod­ta­ger du efter­føl­gen­de:

  • En af vores nye­ste, tryk­te udgi­vel­ser om ufo­myten
  • 4 årli­ge onli­ne­mø­der — og adgang til opta­gel­ser af tid­li­ge­re møder
  • Rabat­ko­der til gra­tis down­lo­ad af udvalg­te e‑bøger fra vores butik
  • SUFOI’s års­rap­port, som opsum­me­rer den for­gang­ne år

Vælg din før­ste gra­tis bog neden­for — og tegn abon­ne­ment i dag:

Den sto­re ufo-afslø­ring

Tro­en på, at Jor­den får besøg ude­fra, har fun­det vej til den ame­ri­kan­ske kon­gres. Både Pen­ta­gon og NASA har ned­sat eks­pert­grup­per til at udfor­ske, om der er noget om snak­ken. Og det lig­ger i luf­ten, at sand­he­den snart bli­ver afslø­ret.

Eller hand­ler det i vir­ke­lig­he­den om noget helt andet?

Temp­let og Gra­len

I den­ne bog påvi­ser Klaus Aars­l­eff bl.a. nog­le under­li­ge lig­heds­punk­ter mel­lem ste­nal­der­kul­tu­ren på Mal­ta og en til­sva­ren­de 5.000 år gam­mel kul­tur i Irland. Samt ser nær­me­re på en mas­se andre legen­der, hel­lig­dom­me og relik­vi­er, der kred­ser om ønsket om udø­de­lig­hed.

Hvor er de hen­ne?

Claus Hem­mert Lund har skre­vet en glim­ren­de bog om, hvad nog­le men­ne­sker tro­e­de engang om liv i Mæl­ke­vej­en, hvad man­ge fore­stil­ler sig i dag, og hvor­dan viden­ska­ben i dag opstil­ler betin­gel­ser for liv og udfor­sker Uni­ver­set med bl.a. rum­son­der og telesko­per.” Citat fra anmel­del­sen i UFO-Mail 391.

UFO’er — myter og viden

Bogen er udgi­vet i anled­ning af SUFOI’s 60 års jubilæum.

Den inde­hol­der spæn­den­de artik­ler om ufo­myten og dens udvik­ling, og sam­ler op på den viden, for­e­nin­gen har sam­let om ufo­er. Og tager nog­le af de mest kend­te ufo-obser­va­tio­ner gen­nem tiden op til for­ny­et revi­sion.